کد خبر: ۷۷۲۶۷

حکیم مهر: پیرو اعلام مرکز بهداشت و درمان شهرستان آبیک در خصوص بروز یک مورد حیوان گزیدگی در روستای مور آباد از توابع بشاریات شهرستان آبیک، کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان با توجه به اهمیت موضوع و امکان هارگزیدگی، اقدامات لازم را در خصوص پیشگیری از اشاعه و مبارزه با بیماری هاری به انجام رساندند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، در این راستا تیم نمونه برداری بلافاصله به محل اعزام و از حیوان مورد نظر نمونه برداری انجام و لاشه سگ تلف شده به صورت بهداشتی دفع و مکاتبات لازم با اداره بهداشت، محیط زیست، فرمانداری و شهرداری ها به منظور انجام اقدامات مقتضی صورت پذیرفت.

با مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش، روستای مورآباد به عنوان کانون اعلام شده و بلافاصله اقدامات پیشگیرانه شامل واکسیناسیون و قلاده گذاری سگهای روستای مورآباد و روستاهای اطراف آغاز شد.

برگزاری کلاس آموزشی برای روستائیان منطقه از دیگر اقدامات اداره دامپزشکی می باشد که توسط کارشناسان این اداره صورت پذیرفت. مکاتبه با شهرداری منطقه به منظور جمع آوری سگهای بلاصاحب و همچنین مکاتبه با اداره محیط زیست منطقه جهت جمع آوری پسماند و زباله ها به منظور جلوگیری از ورود و نزدیک شدن حیوانات حیات وحش به منطقه از گامهای بعدی مبارزه با این بیماری می باشد که در این مورد اقدامات لازم صورت پذیرفت.

بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد بیماری درمان نداشته و راه کنترل و پیشگیری از آن انجام برخی از اقدامات از جمله واکسیناسیون و آموزش راه های پیشگیری از آن خواهد بود. باید آگاه بود به محض بروز هر گونه گزش و یا حتی خراش پوستی توسط حیوانات ناقل یا دام مشکوک ضمن شستشوی فراوان منطقه گزش با آب فراوان به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه تا باقی اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلای انسان توسط اداره بهداشت انجام گردد.

«دکتر صفرچی» در پایان اظهار داشت افراد در صورت مشاهده هرگونه علایمی مانند حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، تعییر رفتار، تشنج و عدم توانایی در بلع آب و مواد غذایی و یا زمینگیری در حیوان،  بدون نزدیک شدن و تماس با حیوان مراتب را از طریق تماس با تلفن گویای 1512 اداره کل دامپزشکی استان قزوین گزارش نمایند.

 

نظر شما
ادامه