کد خبر: ۷۷۰۹۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در دومین نشست کمیته فنی اکو-وکو مطرح شد:
«دکتر مجتبی نوروزی» اظهار داشت: کنترل و ریشه‌کنی تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تسهیل تجارت دارو، واکسن و مواد بیولوژیک با تشکیل شبکه مراکز و موسسات مجاز صادرات این تولیدات در کشورهای عضو اکو با رعایت اصول PICS برای پیگیری بعدی پیشنهاد می‌شود ...

حکیم مهر: دومین نشست کمیته فنی اکو - وکو با میزبانی سازمان دامپزشکی کشور بصورت وبیناری با حضور 7 کشور عضو اکو (ایران، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان) و همچنین رییس بخش کشاورزی و صنعت دفتر نمایندگی اکو در تهران، آقای گورکان پولات، برگزار گردید .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر مجتبی نوروزی» معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در دومین نشست کمیته فنی اکو - وکو به عنوان رییس جلسه، افتتاحیه دومین نشست کمیته فنی را برعهده داشتند.

دکتر نوروزی گفت: یکی از اهم اهداف تشکیل سازمان همکاری اقتصادی «اکو»، ارتقاء شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار، گسترش تجارت و بهبود سطح زندگی و رفاه مردم است. بدون شک دامپزشکی کشورها نقش بی بدیلی در بهبود امنیت غذایی به عهده دارند. چون با تامین بهداشت دام و فرآورده های آن از سویی موجب کاهش ضایعات و افزایش تولید را بعهده دارند (حدود 25 درصد طبق اظهار سازمان جهانی بهداشت دام) و از سویی دیگر مسئولیت تامین بهداشت فرآورده خام دامی، به عنوان یکی از اجزاء اصلی غذای سالم، بعنوان رکن سلامتی انسان را به عهده دارند.

وی افزود: بدون شک تشکیل کمیسیون دامپزشکی اکو «اکو - وکو» با تسهیل و تسریع ارتباطات، تقویت همکاری و مشارکت دامپزشکی کشورها، نقش منحصر به فرد در تسهیل تجارت دام، طیور، آبزیان و فرآورده های آن در درون کشورهای عضو بعنوان منطقه ای با 500 میلیون نفر جمعیت با تحقق الزامات بهداشتی بعنوان شرط لازم تجارت بعهده دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هدف از برگزاری کمیته فنی بررسی چالش های پیش رو و پیدا کردن رهیافت مناسب برای رسیدن به هدف «تسهیل در نقل وانتقال دام و محصولات و فرآورده های دامی با رعایت الزامات بهداشتی» مابین کشورهای عضو می باشد. لذا در جهت اصلاح، تایید نهایی و عملیاتی کردن نتایج اولین کمیته فنی در کشور آذربایجان، دومین کمیته فنی در روز جاری تشکیل می گردد و علاوه بر آن پیشنهادات جدیدی نیز برای پیگیری ها ارائه می گردد تا پس از توافق جمع، بتوان در کمیته های بعدی به آن توجه کرد.

دکتر نوروزی گفت: در این ارتباط سه موضوع ذیل در جلسه قبل مورد بررسی قرار گرفته و انتظار است در این جلسه برای اجرای زمان بندی شده مورد توافق نهایی قرار گیرد.

1- ایجاد یک سیستم نرم افزاری یکپارچه (شبکه) مابین کشورهای عضو برای ردیابی و ترانزیت دام و محصولات و فرآورده های دامی، گواهی های بهداشتی منطبق با معیارهای سازمان جهانی بهداشت دام و وضعیت بهداشتی کشورها .

2- ایجاد یک سیستم کشتارگاهی و بسته بندی استاندارد بر اساس HACCP 

3- ایجاد یک سیستم آزمایشگاهی استاندارد منطبق با ایزو 17025 و همچنین اعتباربخشی به آزمون های مرتبط به مواد غذایی شامل آزمون های ارگانولپتیک، میکروبی، شیمیائی آلاینده ها و باقیمانده های داروهای دامپزشکی آفت کش ها و فلزات سنگین و غیره .

همچنین در ادامه افزود: علاوه بر آن دو موضوع مهم:

1- کنترل و ریشه کنی مهمترین بیماری های فرامرزی (تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک) 2- تسهیل تجارت دارو، واکسن و مواد بیولوژیک با تشکیل شبکه مراکز و موسسات مجاز صادرات این تولیدات در کشورهای عضو اکو با رعایت اصول pharmaceutical inspection co-operation scheme (PICS) نیز برای پیگیری بعدی پیشنهاد می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به منظور پیشبرد اهداف اکو-وکو همکاری با سازمان هایی نظیر WOAH, FAO ,WHO ,UNEPدر قالب One Health فوق العاده موثر خواهد بود که بدین وسیله ضمن پیشبرد بهتر اهداف خود و اعتبار بیشتر اکو-وکو در سطح جهانی را شاهد باشیم. ما با ایده همه برای یکی و یکی برای همه   ALL for one-One for all  با پرداختن به چهار موضوع انسان، حیوان، گیاه و محیط زیست در اجلاس آتی  اکو –وکو پیشنهاد همکاری نزدیک با One  Health  را ارائه خواهیم کرد تا در ساختن جهانی بهتر سهیم باشیم .

همچنین این جلسه با حضور معاونین بهداشتی و پیشگیری ، تشخیص  و درمان، سرپرست دفتر قرنطینه و امور بین الملل، رییس مرکز ملی تشخیص، مشاور رییس سازمان در امور اکو-وکو، معاون امور بین الملل دفتر قرنطینه و امور بین الملل و مشاور معاون وزیر و مدیر روابط عمومی سازمان برگزار گردید.

لازم به ذکر است آقایان دکتر اختیارزاده، دکتر سبحانی مطلق و خانم دکتر دباغیان سخنرانی هایی در خصوص استاندارد سازی کشتارگاه ها، استانداردهای آزمایشگاه ها و ترانزیت دارو و فرآورده های خام دامی ایراد کردند.

 


انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
2
3
درود بر دکتر نوروزی

قطعا پرداختن به مقوله one health و مانور دادن روی آن، بر نقش ذاتی دامپزشکی که همان "ارتقا بهداشت" تاکید خواهد نمود، و بعنوان یک بازوی مهم بهداشت جایگاه خود را بازیابی خواهد نمود.
همکار سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
1
3
سلام
برای همکاری در زمینه تب برفکی بسیار شروع خوبیست ، در واقع کنترل تب برفکی در ایران و هر کشور دیگری وابستگی شدیدی به کنترل بیماری در کشورهای همسایه و کنترل واردات دام از آنان دارد.
دهکردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
1
5
اجازه بدهید من هم یک پیشنهاد دیگه میدهم آنهم کنترل مرزهای مشترک از نظر تردد قاچاق است ضمنا تعویض برخی مدیران کل حوزه ی اکو.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
لطفاً بیشتر توضیح بدهید
nosrati
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
4
2
درود
جا دارد تشکر کنیم از دکتر نوروزی و تیم باتجربه و ارزشمند ایشان به جهت نخستین استارتهای زیربنایی و سازنده که قطعا چشم انداز روشن و بسیار ممتاز در سازمان دامپزشکی کشور شاهد خواهیم بود ... قطعا باور وحس مثبت من این را یادآور میشود . خدایا شکر!
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
4
7
جناب دکتر نوروزی با آدمهای قدیمی کار نو نمیشه انجام این دوستان اگر می‌توانستند سالها عهده دار این مسئولیت ها بودند و نتونستن کاری از پیش ببرن
پاسخ ها
آزمایشگر بی طرف، دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
آدمهای جدیدی نیاز هست، که تجربیات گذشته آنها عبرت بگیرد و راه درست رو انتخاب کنه، عده ای تازه به دوران رسیده مدعی، کارهایی زو میخوان شروع کنند و انجام میدن که در گذشته انجام شده ولی بی خبر از تجربیات گذشته هستند.
آقای دکتر نوروزی از تجربیات ایشان بهره میگیرد. احسنت به دکتر نوروزی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
سوال من از هوش مصنوعی:

امروزه سازمان ها نیازمند اقدامات نو و جدید می باشند، برای رسیدن به آرمان های جديد سازمانی آیا مدیر باید از افراد جوان استفاده کند یا مسن های سازمان؟
جواب هوش مصنوعی:

بهترین راهکار برای سازمان‌ها، استفاده از تجربیات مسن‌ها و ایده‌های نوین جوانان است. به این صورت که مسن‌ها با تجربیات خود می‌توانند به جوانان کمک کنند تا ایده‌های خود را بهبود بخشند، اجرا کنند و به سازمان کمک کنند تا به هدف‌های جدیدی برسد. همچنین، جوانان با ایده‌های نوین خود می‌توانند به سازمان کمک کنند تا دستاوردهای جدیدی را به دست آورد و در نتیجه، سازمان بهبود یابد. بنابراین، استفاده از هر دو گروه سنی، بهترین راه حل برای رسیدن به آرمان‌های جدید سازمانی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
1
متاسفانه حاصل عدم توجه به رهیافت یا بحث " بهداشت واحد" در ایران منجر به این وضعیت اینچنین در محیط زیست شده است،
امید است تا دیر نشده، بحث وان هلث مورد توجه و عمل مسولین مرتبط قرار گیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
0
سلام
مقرر گردیده بود که آزمایشگاه سطح 3 گلمکان مشهد وظیفه خدمات رسانی فرا-ملی از جمله به کشورهای اکو را بر عهده بگیرد.
امیدواریم این امر تحقق بیابد تا محوریت اصلی آزمایشگاهی (بخصوص تب برفکی وو آنفولانزا)، کشورهای اکو بر عهده سازمان دامپزشکی ایران قرار گیرد.
نظر شما
ادامه