کد خبر: ۷۶۹۱۵

حکیم مهر: رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: با شیوع بیماری دامی تب‌برفکی در این شهرستان سه کانون این بیماری شناسایی و از گسترش آن جلوگیری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «اسماعیل محمدیان» روز پنجشنبه اظهار کرد: با شیوع بیماری دامی تب‌برفکی در این شهرستان سه کانون این بیماری شناسایی و اقدامات قرنطینه‌ای و مایه کوبی دام های سنگین در شعاع ۳۰ کیلومتری این کانون ها انجام شد.

وی اضافه کرد: برای مهار بیماری تب‌برفکی در این شهرستان ضمن مایه‌کوبی یک هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین در کانون های بیماری، میدان دواب این شهرستان نیز به مدت ۲ هفته تعطیل شد.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان با اشاره به انجام فاز دوم مایه کوبی تب برفکی دام های سنگین در این شهرستان ادامه داد: در قالب این طرح که در مهر و آبان سال جاری برگزار شد، در مجموع بیش از ۲۰ هزار راس دام علیه این بیماری واکسیناسیون شد.

وی افزود: در میدان دواب این شهرستان که روز شنبه هر هفته دایر است، به طور میانگین در هر روز بیش از سه هزار راس دام سبک و سنگین توسط دامداران شهرستان های منطقه معامله و داد و ستد می شود.

محمدیان همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با کارشناسان شبکه دامپزشکی بوکان تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

در شهرستان بوکان بیش از ۱۶۰ هزار راس دام سبک و ۲۲ هزار راس دام سبک وجود دارد.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.


نظر شما
ادامه