کد خبر: ۷۶۷۱۵

حکیم مهر: دانشمندان چینی ترکیبی از ۶ پروتئین نوترکیب را داوطلب مناسب برای واکسن علیه بیماری «اکینوکوکوس» از مضرترین کرم‌های مشترک بین انسان و حیوان در سگ‌ها معرفی کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دفتر همکاری فناوری سفارت ایران در پکن، دانشمندان چینی یک مطالعه حیوانی که توسط کمیته مراقبت و استفاده از حیوانات دانشگاه کشاورزی سیچوآن تایید شده بود را انجام دادند و تمام مراحل حیوانی مورد استفاده در این مطالعه مطابق با راهنمای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی بود.

کیست هیداتید یک نوع آلودگی انگلی است که از طریق کرمی به نام اکینوکوکوس ایجاد می‌شود و موجب بروز آسیب در کبد، ریه و سایر اندام‌های بدن می‌شود.

فردی که به کیست هیداتید مبتلا می‌شود، معمولا عوارض شدیدی را تجربه می‌کند و کیست‌هایی در بدن او ایجاد می‌شوند که باید هر چه سریع‌تر درمان شوند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که این بیماری سالانه بین ۲ تا ۳ میلیون نفر در سراسر دنیا را درگیر می‌کند و شیوع آن در مناطقی که سطح بهداشت ضعیفی دارند، بیشتر است. کیست هیداتید در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است و این بیماری بیشتر در کبد و بعد ریه‌ها ایجاد می‌شود.

اکینوکوکوس یکی از مضرترین کرم‌های مشترک بین انسان و دام در سراسر جهان ایجاد می‌شود.

سگ‌های آلوده منبع اصلی انتقال کیست هیداتید به انسان هستند. کرم زدایی مبتنی بر داروی ضد انگل پرازیکوانتل یک اقدام اصلی برای کنترل عفونت سگ است، و همچنین رعایت بهداشت و شستشوی صحیح سبزیجات می‌تواند در جلوگیری از بیماری کیست هیداتید در انسان کمک کند.

دانشمندان ترکیبی از پروتئین‌های نوترکیب را کاندید مناسب برای واکسن علیه بیماری اکینوکوکوس در سگ معرفی کرده‌اند. این پروتین‌ها شامل ۶ پروتیین نوترکیب بنام‌های (rEgTIM) , (rEgANXB3) , (rEgADK1) , (rEgEPC1) , (rEgFABP) , (rEgA31) است.

در این تحقیق سگ‌های مورد مطالعه دو واکسن زیر جلدی مخلوط با ادجوانت Quil-A دریافت کردند و متعاقباً دو هفته پس از واکسیناسیون سگ‌های مورد مطالعه به صورت خوراکی به انگل اکینوکوکوس آلوده شدند. تمام سگ‌ها برای شمارش و اندازه‌گیری کرم‌های نواری اکینوکوکوس در ۲۸ روز پس از آلودگی مورد ارزیابی قرار گرفتند و سطح IgG سرم با روش الایزا شناسایی شد.

سگ‌های واکسینه‌ شده با گروه‌های پروتئین محافظت قابل‌توجهی با نرخ کاهش کرم در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. علاوه بر این، گروه‌های واکسینه‌شده، مهار رشد کرم‌ها را نشان دادند.

مشاهدات این بررسی این نتیجه گیری را به دنبال داشت که استفاده از این پروتین‌ها برای واکسن دارای پتانسیل بالا و اثر محافظتی و پایداری حفاظتی برتر برای کنترل عفونت‌های اکینوکوکوس در سگ‌ها را به همراه دارد.

کیست هیداتید یک بیماری انگلی مشترک بین انسان و دام است که با توجه به عوارض قابل توجه آن در دام‌ها و انسان‌ها در سراسر جهان، به ویژه در مناطق دورافتاده که فاقد بهداشت و زیرساخت کافی هستند، یک نگرانی قابل توجه برای سلامت عمومی ایجاد می‌کند.

سگ‌ها نقش مهمی را به عنوان میزبان قطعی اصلی بازی می‌کنند و به عنوان منبع اصلی عفونت کیست هیداتید انسان عمل می‌کنند. بنابراین، کاهش عفونت در سگ دارای پتانسیل زیادی به عنوان یک روش برای کنترل کیست هیداتید انسان است.

 

نظر شما
ادامه