کد خبر: ۷۶۵۷۲

حکیم مهر: متخصصان در یک مطالعه جدید ادعا کرده‌اند که برخی از بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان (زئونوز) می‌توانند در سال ۲۰۵۰ میلادی ۱۲ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ باعث مرگ‌ومیر انسان‌ها در جهان شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، کارشناسان شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی Ginkgo Bioworks  خواستار «اقدام فوری» برای مقابله با خطرات ناشی از این بیماری‌ها برای سلامت عمومی جهانی شدند.

آنها همچنین هشدار دادند که اپیدمی های ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام ممکن است در آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی و جنگل زدایی بیشتر شود.

این مطالعه فیلوویروس‌هایی شامل ویروس ابولا و ویروس ماربورگ، ویروس سارس کرونا ۱، ویروس نیپا و ویروس ماچوپو که باعث تب خونریزی‌دهنده بولیوی می‌شود را بررسی کرده است.

با این حال، این مطالعه شامل کووید۱۹ نمی‌شود که باعث همه‌گیری جهانی در سال ۲۰۲۰ شد و احتمالاً از خفاش‌ها سرچشمه می‌گیرد.

متخصصان در این مطالعه بیش از ۳۱۵۰ مورد شیوع بیماری بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۹ با شناسایی ۷۵ «پدیده سرریز طبیعی ویروسی» در ۲۴ کشور را بررسی کردند.

پدیده سرریز طبیعی ویروسی شامل غلبه ویروس بر چندین مانع برای رشد و بیماری‌زایی در گونه های دیگر است. اکثر پدیده‌های سرریز از همین روند پیروی می کنند. در واقع ویروس نباید در گونه های میزبان اولیه خود خیلی موثر باشد تا از تخریب گونه ها جلوگیری کند و این گونه به عنوان مخزن ویروس عمل می‌کند.

این متخصصان احتمال دادند: اگر این نرخ‌های افزایش سالانه در شیوع بیماری‌ها و مرگ ناشی از آن‌ها ادامه یابد، مرگ ناشی از بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان در سال ۲۰۵۰ میلادی افزایش ۱۲ برابری را نسبت به سال ۲۰۲۰ شاهد خواهد بود.

این تیم افزود که «اقدام فوری برای رسیدگی به یک خطر بزرگ و فزاینده برای سلامت جهانی» بر اساس روندهای تاریخی لازم است.

یافته های این مطالعه در مجله BMJ Global Health منتشر شده است.


نظر شما
ادامه