کد خبر: ۷۶۱۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: دهیار روستای"ورکلو" بخش مرزن آباد چالوس از تلف شدن ۶۳ راس گوسفند بر اثر حمله گرگ ها در این بخش کوهستانی واقع در غرب مازندران خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این روستا در همسایگی سد و نیروگاه سیاه بیشه حدفاصله ۱۵۰ کیلومتری پایتخت کشور و ۵۰ کیلومتری چالوس در مسیر جاده کندوان قرار دارد و حرفه اصلی بیشتر اهالی این روستا کشاورزی و دامداری است.

مهدی قطبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این اتفاق روز گذشته در مناطق کوهستانی مرتفع "الامل" روستای ورکلو رخ داد و بنا به گفته دامدار چند قلاده گرگ گرسنه در روز روشن به دام های در حال چرای او حمله ور و ۶۳ راس گوسفند تلف شدند.

وی اظهار کرد : اغلب این گوسفندان تلف شده آبستن بودند که متاسفانه حاصل دسترنج چند سال تلاش و مشقت شبانه روزی دامدار با بروز این حادثه تلخ از بین رفت.

وی به مورد دیگر حمله گرگ ها به یک راس گاو در ۲ ماه گذشته در محدوده این همین روستا اشاره و یادآور شد: این موضوع بارها به اطلاع مسوولان امر رسانده شد که متاسفانه برای حل این مشکل تاکنون نتیجه ای نداشته است.

دهیار روستای ورکلو بخش مرزن آباد چالوس تصریح کرد : گرگ ها در روز روشن در نقاطی از چراگاه ها همجوار این روستا و حتی در محدوده سد نیروگاه سیاه بیشه دیده می شوند که به نظر می رسد در چند سال گذشته جمعیت این گونه حیات وحش زیاد شده است.

قطبی افزود : نشستی در ماه های اخیر با میزبانی دهیاران و حضور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس در منطقه برگزار و در این نشست مطرح شد که دام هایشان سزاوار نیست یک روزه با حمله گرگ ها از بین برود.

البته این نخستین بار نیست دامداران بخش مرزن آباد چالوس به علت حمله ور شدن این حیوانات وحشی به دام هایشان دچار خسارت می شوند، در سال های گذشته هم در برخی از روستاها نظیر "مرس " ، "کتیر" ، "فشکور "،"کنس دره " دام های شماری از دامداران بر اثر حمله گرگ ها و حتی پلنگ ها از بین رفتند.

تاکنون بنا به اسناد موجود، افزون بر ۱۰ فقره پرونده مربوط به حمله گرگ ها در اداره حفاظت محیط زیست چالوس تشکیل شده است.

نکته دیگر این که اگر چه در قانون هیچ اشاره ای به میزان پرداخت غرامت در قبال آسیب حیوانات وحشی به دام به جز انسان نشده اما این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست را به عنوان مسوول مدنی پاسخگویی به چنین حوادثی می داند.
از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که عامل انسانی زمینه ساز بروز چنین حوادثی بوده و به خاطر دخالت بیش از حد در طبیعت و تغییر بی رویه کاربری ها در زیستگاه وحوش نظیر پلنگ، خرس و گرگ زمینه حمله آنان را به روستاهای حاشیه جنگل ها فراهم کرده است.
به گفته این کارشناسان، این حیوانات برای یافتن غذای خود نیاز به عرصه زیستگاهی وسیعی دارند و متاسفانه با ساخت جاده ها و زیاد شدن سکونتگاه های انسانی در مناطق جنگل روز به روز زیستگاه آنان کاهش یافته و در نتیجه این حیوانات یا در معرض انقراض قرار گرفته و یا به روستاهای حاشیه جنگل حمله ور می شوند.

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.
مرزن آباد در ۳۰ کیلومتری شهرستان چالوس با دست کم ۲۰ هزارنفر جمعیت ثابت و ۵۰ هزار نفر جمعیت متغیر در قالب ۱۰۳ روستا و یک شهر در حاشیه جاده کرج - چالوس (کندوان) قرار داد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
0
0
کار گرگ نیست.این طرز کشتار کار گرگاس هست.حالا هی به سگهای ولگرد غذارسانی کنید!
نظر شما
ادامه