کد خبر: ۷۵۳۴۸

حکیم مهر: بنابر اظهارات دانشمندان، رفتار عجیب مشاهده شده در برخی کوسه‌ها در سواحل فلوریدا می‌تواند به دلیل بلعیدن بسته‌های کوکائینی باشد که قاچاقچیان مواد مخدر در مسیر عبورشان از دریای کارائیب و سواحل فلوریدا آن‌ها را در آب رها کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یورونیوز، تریسی فانارا، مهندس محیط زیست مستقر در فلوریدا و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: «می‌دانیم هرچه که تولید و مصرف می‌کنیم می‌تواند از طریق فاضلاب و جریان‌های طبیعی آب به چرخه زیستی دریایی منتقل شود.

مطالعات بسیاری بر انواع داروها، کوکائین، مت‌آمفتماین و کتامین نشان داده است که ماهی‌ها تحت تاثیر این دارو‌ها قرار می‌گیرند. اگر کوکائین منشا آلودگی باشد، بسیار محتمل است که کوسه‌ها تحت تاثیر آن قرار گیرند. کوکائین به راحتی در آب حل می‌شود و کافی است تنها کمی از یک بسته باز باشد تا یک‌پارچگی ساختاری آن از بین برود و در آب حل شود.»

شبکه تلویزیونی دیسکاوری نیز که به طور تخصصی به ساخت و پخش فیلم‌های مستند می‌پردازد، هفته جاری را به کوسه‌ها اختصاص داده و در برنامه‌ای تحت عنوان کوسه‌های کوکائینی (Cocaine Sharks) به این موضوع خواهد پرداخت. انتظار می‌رود این برنامه از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این شبکه تلویزیونی در هفته جاری باشد.

تریسی فانارا به همراه تام هرد، زیست‌شناس دریایی بریتانیایی با انجام مطالعه‌ای شش روزه در دریای پیرامون مجمع‌الجزایر مرجانی «فلوریدا کیز» به رفتار عجیب کوسه‌ها پی‌بردند.

برای مثال کوسه سرچکشی که معمولا دور از انسان شنا می‌کند، مستقیما و با حرکات نامتوازن به سوی غواصان آمد. همچنین یک کوسه ساندبار روی شیئی فرضی متمرکز شده بود و دور آن می‌چرخید.

محققان همچنین آزمایشاتی از جمله انداختن بسته‌های شبیه‌سازی شده کوکائین به آب انجام دادند و دیدند که بسیاری از کوسه‌ها به آن‌ها حمله‌ور شدند.

فلوریدا یکی از گذرگاه‌های اصلی ورود مقادیر کلان مواد مخدر از کشور‌های آمریکای لاتین به داخل ایالات متحده است. بسته‌های بزرگ کوکائین در بسیاری موارد یا در دریا گم شده و یا زمانی که قاچاقچیان تحت تعقیب مجریان قانون قرار می‌گیرند به آب پرتاب می‌شوند.

گارد ساحلی آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که موفق به کشف و توقیف بیش از ۱۸۶ میلیون دلار مواد مخدر غیرقانونی در آب‌های دریای کارائیب و همچنین سواحل جنوبی فلوریدا شده است. اما چنین توقیفاتی تاثیر چندانی بر صنعتی با رشدی روزافزون، ندارد.

خانم فانارا می‌گوید: «وقتی درحال فیلم‌برداری برای مستند کوسه‌های کوکائینی در ساحل کیز بودیم، معمولا دوبار درهفته آب بسته‌های کوکائین را به ساحل می‌آورد؛ بنابراین این مساله در آن منطقه بسیار معمول است.»

 


نظر شما
ادامه