کد خبر: ۷۵۱۸۰

حکیم مهر: سفره ماهی پلنگی که در لیست گونه‌های در معرض انقراض قرار دارد به دلیل صید زیاد در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، سفره ماهی پلنگی از نظر ارزش زیستی مانند پلنگ در رأس هرم غذایی قرار دارد،  این ماهی در لیست گونه‌های در معرض خطر انقراض (EN) قرار دارد.

این عکس در آب‌های جنوب کشور گرفته شده است. از نود گونه ماهیان غضروفی در ایران حدود ۷۰ درصد آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند و از این حیث آب‌های ایران یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان حساب می‌شود. بسیاری از گونه‌های درخطر انقراض سفره‌ماهی‌ها با قیمتی حدود پنج تا ده هزار تومان برای هر کیلو راهی کارخانه‌های تولید آرد ماهی (برای تولید مکمل خوراک دام و ماهیان پرورشی) می‌شوند.

کوسه‌ماهی‌ها و سفره‌ماهی‌ها علی‌رغم ارزش بالا و وضعیت بحرانی، به دلیل صید و البته عدم شناخت جوامع محلی بیش از هر زمانی در لبه پرتگاه انقراض قرار دارند.

سفره ماهی دسته ای از ماهیان غضروفی (بدون استخوان) هستند که گونه ی تکامل یافته کوسه ماهیان به شمار می آیند.

در زبان انگلیسی به  سفره ماهیان  flounder و در جنوب ایران به آنها «پُو» می‌گویند. سفره ماهیان به دلیل پهن بودن بدنشان به این نام مشهورند. بیشترین تعداد آنها در آب‌های شور دریای عمان زندگی می‌کنند.

عرض بدن آنها بین ۲۰ سانتی متر تا ۲ متر و طول بدن آنها با احتساب دم تا بیش از ۳ متر نیز می‌رسد

سلاح دفاعی و تهاجمی آنان که بسیار خطر ناک است دم آن‌‌ها است. سفره ماهیان زمانی که احساس خطر کنند با استفاده از دُم و یکی از عوامل زیر به سایر موجودات حمله می‌کنند.

۱. نیرو یا ضربه مکانیکی (شبیه شلاق) ۲. شوک الکتریکی ۳. سم یا زهر سروتونین

 ماهیان غضروفی است که ستون فقرات این ماهیان استخوان ندارد و به جای آن غضروف دارد. به همین دلیل آن ها را ماهیان غضروفی می نامند که شامل ۴۶ گونه کوسه ماهیان، چهار گونه اره ماهی، شش گونه سوس ماهی (گیتار ماهی)، ۲۸  گونه  سفره ماهی را شامل می شود. متأسفانه ماهیان غضروفی  وضعیت حفاظتی خوبی ندارند و جزو گونه های در معرض خطر انقراض هستند.

چهار گونه کوسه ماهی و سه گونه اره ماهی، دو گونه گیتار ماهی و سه گونه سفره ماهی بصورت بحرانی در معرض خطر انقراض قرار گرفتند به نحوی که سال‌هاست مشاهده نشده‌اند. ۱۷ گونه کوسه در وضعیت در معرض خطر قراردارند و ۱۷ گونه نیز به دلیل بهره‌برداری زیاد دروضعیت آسیب پذیر قرار دارند و ۱۲ گونه دیگر نیز نزدیک به تهدید هستند.


نظر شما
ادامه