کد خبر: ۷۵۱۵

حکیم مهر - وزیر جهاد کشاورزی از کاهش واردات محصولات کشاورزی و میوه طی هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: ممنوعیت واردات میوه همچنان ادامه دارد و عسل نیز در ابلاغیه جدید به فهرست کالاهای ممنوع‌الورود اضافه شده است.

دکتر صادق خلیلیان امروز در حاشیه بیست‌و هشتمین اجلاس مرکز توسعه یکپارچه روستایی آسیا و اقیانوسیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته پس از ابلاغ قانون افزایش بهره‌وری و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از واردات بی رویه محصولات کشاورزی، واردات برخی از محصولات همچون موز که در کشور تولید نمی‌شود، آزاد اعلام شد و واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند و هدفمان رسیدن به خودکفایی در تولید آنهاست، ممنوع اعلام شد.

وی افزود: به واردات برخی محصولات همچون میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، توت فرنگی، سیب فرانسوی، انگور شیلی هیچ نیازی نیست و ورودشان ممنوع اعلام شده است که امسال هم مجددا این ابلاغیه را به این وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم و شرایط و ضوابط واردات 190 قلم کالای کشاورزی را تعیین کردیم.

خلیلیان گفت: برخی محصولات همچون سیر، سیب‌زمینی، پیاز، توت فرنگی، انواع میوه‌ها، شیر خشک صنعتی، تولیدات لبنی به جز کره و رب گوجه فرنگی هم ثبت سفارششان و هم ورودشان ممنوع اعلام شده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی واردات محصولات کشاورزی از نظر وزنی 30 درصد در سال گذشته کاهش یافته و طی هفت ماهه امسال نیز 17 درصد کاهش داشته است. همچنین امسال شاهد کاهش واردات میوه‌ها بوده‌ایم اما کافی نیست و متاسفانه شاهد واردات برخی محصولاتی هستیم که ورودشان ممنوع بوده است که ما این موضوع را قانونی نمی‌دانیم و پیگیری می‌کنیم تا شاهد وارداتی که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، نباشیم.

وی تصریح کرد: روند وزارت کشاورزی نیز به سمت کاهش واردات است و حساسیت رسانه‌ها نیز در این زمینه بسیار خوب بوده است. همچنین زمانی افرادی به طرفداری از نظام سرمایه‌داری مدافع واردات بودند که اکنون آن‌ها هم به دنبال کاهش واردات هستند و این یک گام به جلو است.

خلیلیان اظهار کرد: ‌واردات میوه هر چند برای ما مطلوب نبوده اما روند رو به کاهشی ‌دارد که این رویه همچنان دنبال می‌شود تا واردات میوه را نداشته باشیم و محصولات دیگری که قرار است وارد شوند زمانی وارد شوند که به محصولات داخلی لطمه نزند.

وزیر کشاورزی اعلام کرد: طی چند روز گذشته مجددا ابلاغیه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که محصولات ممنوعه از جمله انواع میوه وارد نشوند و عسل نیز به لیست کالای ممنوع‌الورود اضافه شد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو مرکز توسعه‌ی یکپارچه‌سازی روستایی آسیا و اقیانوسیه به دنبال این هستند که با فقر مبارزه و امنیت غذایی را برای کشورهای خود ایجاد کنند.

خلیلیان افزود: در این مرکز برنامه‌ریزی می‌شود که هر کشور تجربیات ویژه خود را درخصوص فقرزدایی روستاها و رسیدن به امنیت غذایی در اختیار یکدیگر قرار دهند تا به توسعه و پیشرفت روستاها کمک شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران در بین کشورهای عضو این مرکز کشوری پیشرفته محسوب می‌شود روستاهایمان از نظر امکانات زندگی، بهداشتی و آموزشی روبه پیشرفت هستند و تولیدات بخش کشاورزی طی سه دهه اخیر علیرغم دو برابر شدن جمعیت، بیش از چهار برابر افزایش یافته است و در تولید بسیاری از محصولات به خودکفایی رسیده‌ایم که می‌توانیم این تجربیات را در اختیار کشورهای عضو این مرکز قرار دهیم.

وی درباره تخلیه روستاها و مهاجرت روستاییان به شهر، گفت:‌ توسعه سرمایه‌گذاری در روستاها در این زمینه بسیار مهم است چراکه هرچه سرمایه‌گذاری در روستاها صورت گیرد به کاهش مهاجرت و ساکن شدن جمعیت در روستاها کمک می‌کند.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه