کد خبر: ۷۴۹۷۴

حکیم مهر: سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت روز ملی مبارزه با بیماری‌های زئونوز بیانیه ای صادر نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بشر امروز با گرفتاری‌های فراوانی مواجه است که رهائی از این گرفتاری‌ها و غلبه بر آن نیازمند ارائه راه حل جهانی است. یکی از این گرفتاری‌ها گسترش و شیوع بیماری‌های عفونی نوپدید و بازپدید می‌باشد که از برخورد بین جمعیت‌های انسانی و حیوانی و اکوسیستم‌هایی که در آنها زندگی می‌کنند حاصل می‌شود.

براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت(WHO)  زئونوزها بیماری‌ها یا عفونت‌هایی هستند که بطور طبیعی بین انسان و حیوانات مهره‌دار پست‌تر قابل انتقال می‌باشند که از مجموع 1415 گونه عوامل پاتوژن یا بیماریزا انسانی، 868 عامل (61٪) و از میان 175 عامل بیماری‌های نوپدید و بازپدید، 132 مورد (75٪) زئونوز هستند که با پیشرفت دانش پزشکی و دامپزشکی، همواره بر این مقدار افزوده می‌شود.

با افزایش مصرف فرآورده‌های خام دامی احتمال ابتلاء به این بیماری‌ها نیز افزایش می‌یابد که برخی از آنها مانند آنفلوانزا، سیاه زخم، هاری، طاعون، تب کریمه کنگو و ... موجب ترس و وحشت جامعه می‌شوند و اثر سوء این بیماری‌ها بر تجارت منطقه‌ای و جهانی، صنعت توریسم، زیان‌های اقتصادی در جمعیت‌های دامی بر کسی پوشیده نیست و متاسفانه افزایش روند جهانی شدن زئونوزها مانند جنون گاوی، آنفلوانزای پرندگان و... همواره تهدیدی برای جوامع به شمار می‌آیند.

اهمیت و زیان‌های ناشی از این بیماری‌ها سازمان دامپزشکی کشور را برآن داشته تا با تجهیز شبکه آزمایشگاهی، برقراری سیستم اعلام خطر و واکنش سریع و همچنین تامین اعتبارات لازم برای مقابله با آنها تلاش نماید.

بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان، فصل مشترک دو حرفه دامپزشکی و پزشکی می باشد، که از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع دامی و انسانی، دارای اهمیت بسزایی است و نام این دسته از بیماری ها نمایانگر مسؤولیت مشترک و خطیری است که به طور مشترک به عهده دامپزشکان و پزشکان در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری هاست و این بیماری ها علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل از میان رفتن دام های بیمار و افت تولید، سلامتی انسان را نیز تهدید می کنند، که با همکاری و هماهنگی نهادهای مرتبط در این خصوص، می توان در جهت مهار و کاهش خسارات آن ها، اقدام نمود.

سازمان دامپزشکی کشور فرا رسیدن روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان را، به همه تلاشگران عرضه دامپزشکی که در خط مقدم مبارزه با بیماری ها در دامداری ها و حفظ بهداشت عمومی و سلامت جامعه، تحت عنوان سربازان به نام سلامت، مشغول فعالیت هستند و جامعه پزشکی که در درمان بیماری ها تلاش می نمایند و همچنین همه تلاشگران عرصه ی بهداشت جامعه، تبریک عرض نموده و از خداوند متعال سلامتی و توفیق روزافزون این زحمتکشان را، آرزومند است.

 

نظر شما
ادامه