کد خبر: ۷۴۷۵۶

حکیم مهر: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنها با باغ‌ وحش‌های استاندارد همکاری خواهند داشت، اظهار کرد: باغ وحش‌ها نباید تنها رویکرد اقتصادی و مالی داشته باشند و لازم است به بحث آموزش، حفاظت از گونه‌ها و حقوق حیوانات نیز توجه کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چندی پیش «حسن اکبری» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست طبیعی در واکنش به تلفات حیات وحش در باغ‌ وحش‌های کشور از طرح رتبه‌بندی باغ‌ وحش‌ها خبر داد که بر اساس آن صدور مجوز بسیار محدود شد علاوه بر آن باغ وحش‌هایی که فعالیت مناسب و استانداردی دارند برای ادامه فعالیت خود حمایت و آن‌هایی که فعالیت استانداردی ندارند حذف و یا به سوی بهتر شدن سوق داده می‌شوند.

غلامرضا ابدالی در گفت و گو با ایسنا، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات رتبه‌بندی باغ‌ وحش‌ها اظهارکرد: تاکنون معیاری برای رتبه‌بندی باغ‌ وحش‌ها وجود نداشت تا بتوانیم بر اساس آن اولویت‌ها با باغ‌ وحش‌ها همکاری کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل در نیمه دوم سال گذشته، طرح رتبه‌بندی باغ‌ وحش‌ها کلید خورد و شاخص‌های ارزیابی این رتبه‌بندی‌ها تدوین شد و در حال حاضر این طرح حدود ۱۶ محور با ۷۰ شاخص دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان تصریح کرد: ارزیاب‌های سازمان، باغ‌وحش‌ها، باغ پرندگان و مراکز نگهداری را بر اساس استانداردهای تعیین شده ارزیابی می‌کنند و به آن‌ها نمره‌ می‌دهند، در نتیجه بر اساس این بررسی‌ها و نمره‌ها رتبه‌بندی می‌شوند.

وی درباره تاثیر رتبه‌بندی‌ها در عملکرد و همکاری سازمان و باغ‌ وحش‌ها اظهار کرد: پس از این رتبه‌بندی‌ها تنها با باغ وحش‌هایی می‌توانیم همکاری کنیم که استانداردهای مشخص شده را دارند و می‌توانند بسیاری از گونه‌ها را داشته باشند و از آن‌ها حفاظت کنند.

ابدالی با تاکید بر اینکه انتظارات سازمان از باغ‌ وحش‌ها دراین طرح به‌صورت واضحی مشخص است، گفت: در این طرح بر موضوعاتی همچون آموزش، حقوق حیوانات و حفاظت تاکید بسیار زیادی شده است. باغ‌ وحش‌ها علاوه بر همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست باید در زمینه حفاظت از گونه‌های حیات وحش و بقای نسل بسیاری از گونه‌ها کمک کنند.

وی افزود: در این طرح مسائلی همچون کیفیت غذای حیوانات، مدیریت رفاه گونه‌ها، ایمن سازی محل نگهداری، مدیریت سلامت و بیماری گونه‌هاو... محورهایی ارزیابی هستند و شاخص‌های خاص خود را دارند.

ابدالی در پایان با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌ها کاملا به‌روز است، تصریح کرد: ما از باغ وحش‌ها انتظار داریم که تنها با اهداف اقتصادی و مالی فعالیت نکنند چراکه باغ‌ وحش‌ها می‌توانند اهداف بسیار مهم‌تری نیز داشته باشند و به مسائلی همچون آموزش،‌ رعایت حقوق حیوانات،‌ حفاظت از گونه‌ها و تحقیقات تاکید و توجه داشته باشند و به عنوان مراکز علمی که در آن‌ها پروژه‌های دانشگاهی و رفتارشناسی حیوانات انجام می‌شود، جایگاهی مهم‌تر از شرایط فعلی داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه