کد خبر: ۷۴۷۵۲

حکیم مهر: معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: طبق بررسی های انجام شده ۵۵ درصد از مبتلایان به تب کریمه در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی بین قصابان، کارگران کشتارگاه‌ها و همچنین کشاورزان، باغداران، دامداران و چوپانان رخ داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سید جواد حسینی» روز دوشنبه در نشست حساس سازی و اطلاع رسانی تب کریمه کنگو افزود: بر اساس آمار ابتلا به بیماری کنگو در خراسان رضوی از سال ۱۳۸۸ تاکنون، بیشترین ابتلا به این بیماری با ۳۰ درصد مربوط به قصابان و کارگران کشتارگاه‌ها و پس از آن با ۲۶ درصد مربوط به کشاورزان، باغداران، دامداران و چوپانان گزارش است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۶ درصد مبتلایان زنان خانه‌دار، ۱۲ درصد کارگران ساده، رانندگان و مشاغل آزاد، هشت درصد دانشجویان و دانش آموزان، چهار درصد پرسنل بیمارستان ها و مراکز درمانی و بقیه سایر اقشار بوده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: نخستین مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو ابتدا در سال ۱۹۴۲ و سپس در سال ۱۹۵۶ در کنگو شناسایی شد به همین علت نام این بیماری را تب کریمه کنگو برگزیدند، نخستین مورد ابتلا به این بیماری در ایران ی در سال ۱۹۷۰ گزارش شده است.

دکتر حسینی افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری خون‌ریزی دهنده ویروسی است که واکسنی ندارد و در حیوانات اهلی از جمله گاو، گوسفند و بز علامتی ندارد و مخزن اصلی انتقال این بیماری به انسان و دام، کنه است.

به گفته وی، لذا توصیه می‌شود از کشتن و له کردن کنه با دست خودداری شود.

وی بیان داشت: وجود میادین عرضه دام زنده خارج از نظارت دامپزشکی به ویژه در مناطق حاشیه شهر و روستا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله مشکلات و چالش‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه شیوع بیماری تب کریمه کنگو است.

وی عنوان کرد: فروش دام زنده، کشتار دام و فروش گوشت دام خارج از حوزه نظارتی دامپزشکی ممنوع است و با توجه به اعیاد پیش رو تاکید می‌شود کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز انجام شود و گوشت دام در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگهداری شود تا ویروس موجود در گوشت از بین برود.

دکتر حسینی با بیان اینکه قاچاق دام زنده از سایر کشورهای همسایه به استان خراسان رضوی به لحاظ هم مرز بودن با این کشورها از دیگر چالش‌های موجود در مقابله با تب کریمه است، افزود: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی برای جلوگیری از قاچاق دام انجام شده است.

وی مهمترین عامل در ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در انسان و حیوان را از طریق گزش توسط کنه آلوده دانست و ادامه داد: تماس با دام، لاشه و خون حیوان آلوده و مصرف گوشت آلوده نیز از جمله راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو از دام به انسان به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بیان داشت: تماس با خون و ترشحات و وسایل فرد مبتلا به این بیماری، گزش مستقیم انسان توسط کنه آلوده نیز از راه‌های انتقال این بیماری به انسان است، علائم این بیماری در انسان شامل تب و لرز شدید، سر درد و درد مفاصل، سرگیجه، استفراغ خونی، اسهال خونی و خون ریزی زیر جلدی است.

وی گفت: تهیه گوشت از مراکز بهداشتی و دارای مجوز، استفاده دامداران از دستکش، ماسک و عینک، خودداری از له کردن و جداکردن کنه با دست و نگهداری گوشت تهیه شده در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد به مدت ۲۴ ساعت از جمله راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه است.

سم پاشی ۱۲ هزار راس دام در خراسان رضوی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بیشترین احتمال انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق تماس با خون و ترشحات خونی دام در حال ذبح است، لذا در نیمه دوم هر سال که فصل فعالیت کنه‌ها است نظارت بر کشتارگاه‌ها، سم پاشی دام‌ها و محیط کشتارگاه و برگزاری جلسات آموزشی ویژه شاغلین در کشتارگاه‌های استان انجام می‌شود.

«دکتر محمد رشتی‌باف» افزود: بدین منظور امسال ۱۶۰ اکیپ سیار و ثابت نظارتی در شبکه دامپزشکی استان خراسان رضوی فعال شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب از کشتارگاه‌ها و ۱۱ هزار و ۸۰۰ راس دام زنده در استان خراسان رضوی سم پاشی شده است.

این مسوول بیان کرد: ۳۲۵ مورد کشتار غیر مجاز دام در سال ۱۴۰۰ و ۲۸۳ مورد کشتار غیرمجاز طی سال ۱۴۰۱ در خراسان رضوی شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند که در برخی پرونده ها، افراد متخلف تا حدود سه تا چهار ماه به حبس محکوم گردیدند.


نظر شما
ادامه