کد خبر: ۷۴۷۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: رییس اداره دامپزشکی نرماشیر گفت: معدوم سازی یک رأس دام مشکوک به هاری در این شهرستان انجام و از دام های مشکوک به ابتلای این بیماری نیز نمونه برداری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی نرماشیر، «دکتر فیروزه زارع پور» افزود: با گزارش یک مورد دام مشکوک به هاری در یکی از روستاهای شهرستان نرماشیر و انجام مراقبت غیرفعال بیماری توسط کارشناسان این اداره، از دام مذکور نمونه برداری و با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان کرمان به آزمایشگاه مرجع هاری ارسال شد.

وی به دفن بهداشتی تمام وسایل بعد از اخذ نمونه برداری که در تماس با حیوان مشکوک به بیماری بود اشاره کرد و اظهارداشت: در ادامه معرفی افراد در تماس با دام برای واکسینه شدن به مرکز بهداشت شهرستان، آگاهی بخشی به مردم و پایش روستا و انجام واکسیناسیون سگ های صاحب دار انجام شد.

رییس دامپزشکی نرماشیر عنوان‌کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون از پنج مورد مغز حیوان تلف شده مشکوک به هاری در نرماشیر نمونه برداری شده و به منظور بررسی یه آزمایشگاه ارسال شده است.

وی بیان کرد: هاری یک بیماری ویروسی کشنده است و یکی از خطرناک ترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان است.

به گفته وی این بیماری مخصوص گوشت خواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.

رییس دامپزشکی نرماشیر خاطرنشان کرد: دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری هرساله به صورت رایگان سگ های صاحب دار گله و نگهبان روستایی را واکسیناسیون می کند.

دکتر زارع پور گفت: سال گذشته نیز یک هزار و ۲۰۰ قلاده سگ صاحب دار روستایی در نرماشیر واکسینه شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این بیماری، کارشناسان واحد مبارزه و مدیریت بیماری های دامی این اداره با رعایت اصول بهداشتی اقدام به جداسازی سر دام مشکوک و نمونه گیری از بافت مغز حیوان مشکوک به بیماری هاری می کنند.

وی در پایان از دامداران و روستاییان درخواست کرد، برای واکسیناسیون علیه بیماری هاری با اکیپ های اعزامی اداره دامپزشکی همکاری کنند و در صورت مواجهه با حیوانات با علائم مشکوک، موارد را حتما به اداره دامپزشکی با شماره تماس ۰۳۴_۴۴۲۷۰۷۰۰ گزارش دهند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
0
0
خسته نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
مونده نباشيد
نظر شما
ادامه