کد خبر: ۷۴۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی از وجود 8 هزار مرکز تکثیر و پرورش آبزیان در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته 7 هزار و 600 مرکز فعال زیرپوشش نظارت دامپزشکی قرار گرفتند.
دکتر سید محسن دستور در همایش ملی آبزی پروری ایران در هتل نرگس زیباکنار، بخش آبزی پروری در دنیا و کشورمان با توجه به موقعیت اقلیمی و جغرافیایی را دارای شرایط خوب دانست.
وی مسایل مربوط به اهمیت غذایی و محصولات آبزی را جزو بهترین و موثرترین محصولات عنوان کرد و اظهار کرد: امنیت غذایی در صنعت آبزی پروری دارای مسایل مختلفی است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مباحث اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی را از موارد مهم در بحث آبزی پروری ذکر و تصریح کرد: زمینه های خوبی در این زمینه برای توسعه سرمایه گذاری وجود دارد.
وی یکی از چالش های مهم و بزرگ آبزی پروری را وجود بیماری ها در این بخش بیان کرد و افزود: این موضوع می تواند از ابعاد مختلف تاثیرات خود را بگذارد و به عنوان یک چالش مهم مطرح شود.
دستور با اشاره به سرمایه گذاری در صنعت آبزی پروری عنوان کرد: از ابتدای برنامه چهارم در زمینه سرمایه گذاری آبزی پروری کشور 14 درصد رشد داشتیم که 660 هزار تن مجموع تولید این بخش در سال است.
وی وجود بیماری ها در آبزی پروری را موجب خسارت به این صنعت نامید و تصریح کرد: بیماری ها از چند جهت سبب خسارت شده و مانع بزرگ در این بخش است.
این مسئول با بیان اینکه بیش از 10 درصد ضایعات در بخش آبزی پروری بر اثر بیماری ایجاد شد، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا با همت دستگاه ها این میزان ضایعات کاهش یابد.
وی از وجود 8 هزار مرکز تکثیر و پرورش آبزیان در کشور خبر داد و افزود: سال گذشته از این میزان، 7 هزار و 600 مرکز فعال را زیرپوشش نظارت دامپزشکی قرار دادیم و در حوزه مبارزه با بیماری ها نیز 15 بیماری مورد نظارت قرار گرفت.
دستور درباره خطر مصرف بی رویه و غیرمجاز داروها در استخرها و مراکز پرورش آبزیان، عنوان کرد: سال گذشته با همکاری سازمان تحقیقات و شیلات مزارع پرورش قزل آلا از نظر باقی ماندن سموم و داروها در بدن ماهی مورد پایش قرار گرفت.
وی با اشاره به نتایج حاصل از این پایش، بیان کرد: این پایش نشان داد که در برخی از مزارع قزل آلا مصرف بی رویه و غیرمجاز داروی ضدعفونی کننده مالاشیت گرین وجود داشت که امسال دو اقدام موثر در این راستا صورت گرفت و علاوه بر ممنوعیت کامل استفاده از این ماده سمی، محصولات سالم جایگزین را تهیه و وارد کرده و در اختیار تولید کنندگان قرار دادیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور به موضوع صادرات آبزیان اشاره و اظهار کرد: با اقدام های انجام شده در زمینه نظارت و کنترل بر سلامت و بهداشت تولیدات آبزیان، ایران در فهرست A صادرات به اتحادیه اروپا در زمینه میگوی پرورشی و ماهیان دریایی قرار گرفت.
وی تاسیس چند مرکز تشخیص تخصصی بیماری های آبزیان از جمله مرکز تشخیص تخصصی میگو در بوشهر، ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری، ماهیان گرمابی در گیلان و ماهیان دریایی در اهواز را از جمله اقدام های سازمان دامپزشکی کشور در سال های اخیر عنوان کرد.
به گفته وی، تعدادی از این مراکز به بهره برداری رسیده و برخی دیگر نیز تا پایان سال جاری و اوایل سال 91 مورد بهره برداری قرار می گیرند.

گفتنی است آیین گشایش نخستین همایش ملی آبزی پروری ایران با حضور رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران، رییس پژوهشکده آبزی پروری ایران و جمعی از کارشناسان این رشته در زیباکنار برگزار شد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
0
0
وجود 8 هزار مرکز تکثیر و پرورش ماهی در کشور یعنی اشتغال حداقل 8 هزار دکتر دامپزشک در کشور، اگر سازمان دامپزشکی آنها را وادار به داشتن مسول فنی- بهداشتی نماید. متاسفانه به دلیل عدم به کارگیری دامپزشکان در اینگونه مراکز، سلامت ماهیان پرورشی به ویژه از دیدگاه باقیمانده های دارویی، کاربرد سموم و مالاشیت سبز در استخرها به شدت زیر سوال است.
نظر شما
ادامه