کد خبر: ۷۴۱۵۰
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: عامل سل گاوی در کنار سل انسانی از عمده‌ترین منابع عفونت انتقال از دام به انسان قلمداد می‌شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر شاهرخ یارویسی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: عامل سل گاوی در کنار سل انسانی از عمده‌ترین منابع عفونت انتقال از دام به انسان قلمداد می‌شود لذا کنترل و در نهایت ریشه‌کنی سل در جمعیت گاوی همواره در الویت سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد و از طرفی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس یعنی همان عامل انسانی به غیر از انسان نشخوارکنندگان بزرگ و کوچک را هم مبتلا می‌نماید لذا باید با روش‌های دقیق تشخیصی، عاملین و منابع عفونت را در حیوانات شناسایی و سپس اقدام به حذف آن‌ها نمود.

وی با اشاره به اینکه عمده راه‌های انتقال، عامل بیماری راه تنفسی است گفت: راه‌های مادرزادی، دستگاه تناسلی و گوارشی نیز امکان انتقال را برای سل فراهم می‌کند.

به گفته وی عامل سل گاوی به نام مایکوباکتریوم بویس و وشکل انسانی آن مایکوباکتریوم توبرکلوزیس نامیده می‌شود.

یارویسی افزود: سل از بیماری‌های مهم نشخوارکنندگان کنندگان به ویژه گاو و بز در سراسر جهان از جمله ایران است.

وی ادامه داد: باسیل سل علاوه بر انسان و نشخوارکنندگان، حیوانات خانگی و حیات وحش را نیز مبتلا می‌کند لذا امر کنترل و مبارزه با این بیماری با چالش روبرو می‌گردد.

یار ویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: سگ وگربه ازجمله حیواناتی هستند که نسبت به سه گونه باکتری انسانی، گاوی و مرغی حساس می‌باشد و انتقال از بین حیوانات به انسان و دام به راحتی امکان پذیر است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: پرندگان خانگی مانند قناری نیز به سه گونه باکتری حساس بوده و از این نظر در کنترل بهداشت انسان و دام از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

بیماری گاهی نیز از راه آغوز و شیر آلوده منتقل می‌شود.

عامل سل تقریباً تمام اندام‌های بدن را درگیر نموده و به شکل‌های حاد و مزمن بروز می‌کند.

درحال حاضر مهمترین چالش در صنعت گاوداری در کشور‌های خارج همچنین ایران بیماری سل است، که علاوه بر زیانبار بودن از نظر اقتصادی، بهداشت عمومی را بدلیل مایت مشترک بودن به مخاطره انداخته و خسارت هنگفتی را متوجه جمعیت انسانی می‌نماید.

در ایران تاکنون عامل بیماری علاوه بر گاو از گوسفند بز و گاو میش موش کبوتر و میمون جدا شده است.

در استان کرمانشاه جهت شناسایی دام‌های آلوده در واحد‌های صنعتی استان معمولاً سالیانه در حدود ۲۲۰۰۰ راس گاو زیر نظر دامپزشکان مجرب و کارآزموده اداره کل دامپزشکی استان مورد تست غربالگری قرار می‌گیرند و به محض شناسایی دام‌های راکتور یا مثبت در کوتاه‌ترین زمان ممکن این دام‌ها جهت ذبح کشتارگاه‌ها اعزام شده و طبق اصولی که در این راستا تدوین و طراحی شده این دام‌ها از واحد گاوداری حذف و برنامه تست سل با فواصل کمتری تا زمان پاک شدن دامداری از بیماری ادامه پیدا می‌نماید .


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
3
2
عامل سل گاوی(M.Bovis ) قابل انتقال به انسان نیست،اما عامل سل انسانی قابل انتقال به دام می باشد.لذا سل گاوی از جنبه بهداشت عمومی خطری برای جوامع انسانی ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
این از کشفیات جدید شماست استاد؟
دکتر xy
| Germany |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
حتما این نکته را دانشمندان مسلمان ایرانی کشف کردند! البته در راستای کاهش قیمت گوشت و حمایت از تولید و دامدار.
گوشت دام مسلول رو حذف نکنید بدید مردم بخورند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
دوستان و دانشمندان عزیز زحمت بکشید یکبار دیگه بحث بیماری های مشترک و انواع اون رو مطالعه بفرمائید.همانطور که گفته شد عامل سل گاوی برای انسان خطری ندارد و وزارت بهداشت هم هیچ پیگیری در این خصوص از دامپزشکی نداره!اگه دقت کرده باشید و تجربه جلسات زئونوزها رو داشته باشید، بهداشت فقط روی بروسلوز و هاری که از دام به انسان منتقل میشه تأکید داره.
در جواب دکتر Xy عزیز لازمه عرض کنم طبق دستورالعمل سالهای اخیر سازمان لاشه دامهای سلی توبرکولینه در صورت نداشتن ضایعات داخلی در کشتارگاه پس از ضبط سر و اندرونه به صورت عادی و مثل سایر لاشه ها وارد قصابی ها و مصرف خانوار میشه!
دکتر xy
| Germany |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
دوست عزیز همانطور که عرض کردید طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی در صورت نداشتن ضایعات سلی در لاشه و عقده های لنفاوی و ... مصرف بلامانع هستش. پس مصرف لاشه سلی برای جمعیت انسانی بویژه کودکان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی و ... مشکل ساز هستش.
در رابطه با جلسه زئونوزها عرض کردید که در مورد هاری و بروسلوز هستش اولا دلیلش آمار افزایشی مبتلایان در کشور هستش. دوما در کشورهای در حال توسعه آمار دقیق از مبتلایان به سل در جمعیت دامی و انسانی وجود ندارد تا درموردش بحث و گفتگو و تبادل نظر شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
سل گاوی بیماری مشترک انسان و دام نیست.
لطف کنید و اندکی مطالعه کنید
اما سل انسانی به گاو سرایت می کنید
لذا مطالب معاونت سلامت را باید اصلاحیه بزنند
۴۲۱۱۷۶
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
خب از کجا میدونید گاوی که سل دارد، سل سویه ی انسانی داشته با سویه ی گاوی؟ ما که در دامپزشکی تعیین سویه نمی‌کنیم و لاشه را حذف میکنیم. پس وقتی گاو مسلول دیدیم باید بحث سلامت انسان را مد نظر قرار دهیم
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
2
1
سل بیماری مشترک بین انسان ودام میباشد وعامل ان میکوبکتریوم بویس از خانواده ونزدیک به سویه انسانی میباشد وقابل انتقال به انسان میباشد وازطریق شیر .مدفوع .ادرار .ترشحات رحمی . هوای تنفسی .محیط های الوده . وپرندگان قابا انتقال میباشد ..وبیشتر دردامداری ها زیان های اقتصادی را بهمراه درجهت جمعیت دامی همراه ودرانسان سلامت جامعه را تهدید میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
اشتباه می کنید
لطفا به مطالب دوره بازآموزی سل سازمان دامپزشکی توجه کنید
نظر شما
ادامه