کد خبر: ۷۳۸۱۴

حکیم مهر: مردم روستاهای بخش مرزی «کله گان» در جنوب استان سیستان و بلوچستان از فعالیت غیرقانونی سودجویانی که با استفاده از صدها الاغ به انتقال سوخت به آن سوی مرز اقدام می‌کنند، ابراز گلایه دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، مردم روستاهای بخش مرزی "کله گان" از توابع شهرستان گلشن واقع در منطقه بلوچستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان، مدت‌هاست از فعالیت غیرقانونی افرادی که با استفاده از صدها الاغ به انتقال سوخت به آن سوی مرز اقدام می‌کنند، ابراز گلایه دارند.

مردم می‌گویند تردد صدها الاغ در روستاهایی مانند "ابیک" و "فهره" روند زندگی طبیعی آنها را مختل کرده و از طرفی با توجه به اینکه به صورت شبانه‌روزی توسط عده‌ای سودجو از این حیوانات بهره‌کشی می‌شود، پس از مدتی تلف می‌شوند و لاشه آنها در نزدیکی روستا رها می‌شود که زمینه‌ساز شیوع بیماری‌های متعددی خواهد شد.

هر زمان الاغ‌ها به هر دلیلی تلف شوند سودجویان لاشه آن را در مسیر رودخانه کله‌گان رها می‌کنند. بهمن‌ماه سال گذشته نیز انتشار فیلمی قدیمی که نشان دهنده رها شدن لاشه ده‌ها الاغ در بستر خشک رودخانه کله‌گان سوژه رسانه‌های معاند شد، موضوعی که با پیگیری خبرنگاران مشخص شد علت آن به دلیل شیوع بیماری میان این حیوانات در سنوات گذشته بوده است.

مهران محمودی فرماندار گلشن نیز در همان مقطع در این رابطه بیان کرده بود: اگر به دلیل فرسودگی، پیری و بیماری مال‌ها و الاغ‌ها تلف شود لاشه آنها را در حاشیه رودخانه کله‌گان رها می‌کنند و معتقدند ماموران بهداشت آنها را جمع‌آوری می‌کنند؛ اما در واقعیت ظرفیتی برای جمع‌آوری اجساد الاغ‌ها وجود ندارد.

سردار حسین ظریفی فرمانده قرارگاه عملیاتی "شهید سجاد" نیروی زمینی سپاه مستقر در سراوان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: صاحبان این الاغ‌ها ساکن بخش کله‌گان نیستند و از دیگر نقاط استان از جمله زاهدان، خاش و سراوان با هدف سودجویی به این منطقه ورود کرده‌اند.

وی افزود: تعدادی اتباع افغانستانی هم به نوعی به عنوان پیمانکار صاحبان این دواب (چارپایان) در روستاهای مرزی بخش کله‌گان مستقر شده‌اند و موضوع انتقال سوخت توسط الاغ را در این منطقه دنبال می‌کنند که این موضوع با توجه به تعداد قابل توجه الاغ‌ها مشکلات زیادی برای مردم روستانشین منطقه ایجاد کرده است.

سردار ظریفی خاطرنشان کرد: ما بارها در جلسات شورای اداری در این زمینه تذکر داده‌ایم و پیش از این با برخی دستگاه‌های متولی از جمله شبکه بهداشت و درمان، منابع طبیعی و اداره محیط زیست مکاتبه و تاکید داشته‌ایم به این شرایطی که در بخش کله‌گان موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده ورود کرده و مشکلات مردم را حل کنند.

قرارگاه عملیاتی "شهید سجاد" گفت: با توجه به مصوبه اخیر شورای تامین شهرستان گلشن در خصوص ورود قرارگاه عملیاتی "شهید سجاد" به بحث جمع‌آوری این الاغ‌ها و با توجه به شروع فصل گرما و افزایش معضلات مردم و به این جهت که این قرارگاه هم در حوزه تامین امنیت و هم در حوزه سلامت مردم مسئولیت‌هایی بر عده دارد،  برنامه داریم با همکاری سایر نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در منطقه جمع‌آوری دواب(چارپایان) را با اولویت پیگیری کنیم.

 

نظر شما
ادامه