کد خبر: ۷۳۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - موقعیت جغرافیایی ایران عاملی برای انتشار خطرات است، همسایگان ایران هم پتانسیلی برای انتقال خطرات و بیماری‌ها هستند که ایران می‌تواند مانع از انتقال و گسترش بیماری‌ها به اروپا و خاورمیانه شود.
دکتر برنارد والا در دیدار با روسای کمیسیون اجتماعی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب اضافه کرد: برخورداری از یک سازمان دامپزشکی قوی و بهره‌مند از قوانین به روز نه فقط در ایران بلکه برای کشورهای منطقه نیز حائز اهمیت است.
مدیرکل سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) با توصیه بر ضرورت کنترل جابه‌جایی دام از مرزها گفت: در سطح داخلی هم باید جابه‌جایی دام‌ها مورد کنترل قرار گیرد.
وی گفت: سازمان جهانی بهداشت سیاست‌های جهانی را تدوین می‌کند و سازمان‌های دامپزشکی می‌توانند استانداردهای خود را بر این اساس تدوین نمایند.
والا در خصوص قوانین ایران گفت: قوانین دامپزشکی در ایران خوب است اما برخی از آنها به روز نیست و متعلق به سالها پیش است از جمله در خصوص عرضه دام به صورت زنده و افزایش تعداد دامپزشکان مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.
مدیرکل سازمان بهداشت جهانی دام توصیه کرد هیئتی به ایران اعزام شود تا نحوه و هزینه‌های مدرن سازی دامپزشکی و قوانین آن را مورد ارزیابی قرار دهد.
وی با تاکید بر افزایش ارتباط دامپزشکان و پزشکان با هدف افزایش امنیت غذایی و سلامت شهروندان گفت: در این خصوص قصد داریم تا یک کنفرانس بین‌المللی که احتمالا در برزیل خواهد بود برگزار کنیم.
این مقام مسئول کیفیت تولیدات موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی را فوق‌العاده ارزیابی کرد و گفت: این موسسه با سازمان OIE ارتباط نزدیکی دارد.
والا در خصوص پیشنهاد عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  مجلس شورای اسلامی در مورد تحریم مواد اولیه مورد نیاز دامپزشکی گفت: ایران باید درخواستی را به ما ارائه دهد تا با ارائه آن به نهادها و دستگاههای بین‌المللی و حتی سازمان ملل آن را مورد تجدید نظر قرار دهیم.
دکتر کرریرا رییس مجمع نمایندگان سازمان جهانی بهداشت دام نیز در سخنانی گفت: اگر حتی یک کشور همکاری‌اش با سازمان جهانی بهداشت دام ضعیف باشد نه تنها آن کشور بلکه منطقه و دنیا هم با خطر مواجهه خواهد شد.
وی گفت بیش از 60 درصد بیماری‌های انسان از دام نشات می‌گیرد و خوشبختانه در ایران همکاری خوبی بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت وجود دارد.
وی گفت: ارتقاء و به روز رسانی قوانین دامپزشکی می‌تواند تاثیر خوبی در افزایش بهداشت جامعه داشته باشد.
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر جمعیت جهان 7 میلیارد نفر است که یک میلیارد از آنها با گرسنگی و سوء تغذیه مواجهند.
وی ادامه داد: جمعیت جهان در سال 2050 به 10 میلیارد نفر خواهد رسید که نقش دامپزشکی در این میان حائز اهمیت است ضمن آن که این نکته قابل یادآوری است که 20 درصد پروتیئن حیوانی بر اثر بروز بیماری‌ها از بین می‌روند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گلچین
|
-
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
0
0
خوب خدا میدونه مسئولان دامپزشکی کشور چه گزارشهایی از وضعیت دامپزشکی و دامپزشکان تو ایران به دکتر والا دادند ولی بهتر بود بهشون میگفتند که 1)هیچ ارگانی بجد پشتیبان دامپزشکی کشور نیست. 2)فعالیتهای سازمان دامپزشکی و در برخی موارد نظام دامپزشکی با بودجه درست حسابی ساپورت نمیشه.3)هیچ ارتباطی بین دامپزشکی ووزارت بهداشت نیست وهمش در حد شعاره.4)وضعیت آموزشی دانشکده های دامپزشکی اصلا قابل قیاس با کشورهای پیشرفته ونیز آسیای شرقی(دور) نیست.5)وضعیت اشتغال دامپزشکان بخصوص جوونترهاش اصلا قابل قبول نیست.6)از اینکه لطف کردند و ایران رو به میزبانی انتخاب کردند خیلی تشکر!!!
نظر شما
ادامه