کد خبر: ۷۳۱۸۷

حکیم مهر: «دکتر سوفی راسموسن» گفت: که من بعد از فهمیدن سن این حیوان از خوشحالی اشک می‌ریختم؛ همکارانم به من می‌خندیدند اما من واقعا احساساتی شده بودم!

به گزارش حکیم مهر به نقل از فرادید، یک جوجه‌تیغی اروپایی ۱۶ ساله به اسم «ثوروالد»، رکورد پیرترین فرد از نوع خود را به دست آورده است. تا قبل از این رکورد بیشترین طول عمر جوجه‌تیغی اروپایی نه سال بوده است. البته خود ثوروالد زنده نبود که این افتخار را ببیند! تعیین سن او از روی جسدش انجام شد.

این جوجه‌تیغی نر در نزدیکی شهر سیلبورگ در مرکز دانمارک زندگی می‌کرده است. دکتر سوفی راسموسن از دانشگاه آکسفورد که پروژۀ تحقیقاتی دربارۀ این گونه از جانوران را هدایت می‌کند گفت که از سن بالای ثوروالد واقعا شگفت‌زده شده است.

راسموسن گفت: «من از خوشحالی اشک می‌ریختم، زیرا جوجه‌تیغی‌ای را در دست داشتم که ۱۶ سال عمر کرده بود. این واقعا خبر فوق‌العاده‌ای برای حافظان محیط زیست است. جوجه‌تیغی‌ها در شرایط بسیار مناسب می‌توانند تا این سن عمر کنند و این واقعا شگفت‌انگیز است. همۀ همکارانم به من می‌خندیدند، زیرا من واقعا احساساتی شده بودم».

 

(تعیین سن جوجه‌تیغی‌ها از روی استخوان‌های فک آن‌ها انجام می‌شود)

ثوروالد در سال ۲۰۱۶ در اثر حملۀ یک سگ از دنیا رفته است. راسموسن گفت حملۀ سگ‌ها یکی از دلایل شایع برای مرگ و میر جوجه‌تیغی‌ها است و به همین خاطر باید شب‌ها که جوجه‌تیغی‌ها بیرون می‌آیند سگ‌ها در خانه بسته شده باشند.

ثوروالد یکی از ۷۰۰ جوجه‌تیغی مرده‌ای بود که ۴۰۰ شهروند داوطلب در قالب یک پروژۀ علمیِ شهروندی جمع‌آوری کرده بودند. بر اساس نتایجی که در ژورنال حیوانات منتشر شده است، محققان در این بین یک جوجه‌تیغی ۱۳ ساله و یک مورد ۱۱ ساله هم پیدا کرده‌اند.

تعیین سن این جوجه‌تیغی‌ها با آزمایش استخوان‌های فک آن‌ها انجام شد. اهمیت این تحقیق به خاطر روند کاهشی جمعیت جوجه‌تیغی‌ها در اروپاست که در اثر تخریب زیست‌بوم، سوانح جاده‌ای و افزایش زمین‌های کشاورزی اتفاق افتاده است. در طول ۲۰ سال اخیر جمعیت این گونه از جانوران در انگلستان کاهشی ۷۵ درصدی داشته است.

دستاورد دیگر این تحقیق این بود که نشان داد تولید مثل زیاد جوجه‌تیغی‌ها تاثیری در کاهش طول عمر آن‌ها ندارد؛ این هم خبر خوب دیگری است که امید به افزایش تعداد این جانوران را بیشتر کرده است.


نظر شما
ادامه