کد خبر: ۷۲۸۷

حکیم مهر - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار گفت: با توجه به حساسیت‌ها و رعایت بهداشت دام زنده وارداتی از کشورهای مختلف به منطقه آزاد چابهار برای تسهیل در کار سرمایه‌گذاران این بخش به زودی تفاهم نامه دستورالمل و ضوابط ورود دام زنده به این منطقه با همکاری سازمان دامپزشکی کشور تدوین می‌کند.

شهباز یزدانی با اشاره به این که دسترسی آسان به کشورهای آفریقایی، هند و پاکستان برای تامین دام پروتئینی یکی از مزیت های منطقه آزاد چابهار است افزود: در حال تنظیم راهبردی برای سازمان جهت فرآورده های دامی و گوشتی از جمله گوشت قرمز هستیم و به همین منظور نشستی با سید جاسم ساعدی عضو هیات رییسه مجلس، سید محسن دستور رییس دامپزشکی کشور و هیات همراه، فرماندار شهرستان چابهار و مسئولان شهرستان، مدیران منطقه و سرمایه گذاران برای دستیابی به تفاهم نامه ای در منطقه آزاد چابهار تشکیل داده شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار اظهار کرد: توسعه شرق کشور، توسعه کل کشور است قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب چابهار را دارای بهترین مزیت و موقعیت بسیار ویژه ای در کل کشور فراهم کرده است.

تمایل سرمایه گذاران و نیز امکان کنترل بهتر در محدوده مناطق آزاد می تواند به ایجاد یک صنعت پویا در زمینه گوشت کمک کند که همین امر موجبات تقاضای سازمان منطقه آزاد چابهار را از متولیان کشوری باعث شده است و امید است در آینده شاهد راه اندازی یک صنعت دارای استانداردهای بهداشتی و نیز اشتغالزایی قابل توجه در این منطقه باشیم.

یزدانی گفت: به علت افزایش بی‌سابقه درخواست‌ها در زمینه ایجاد پردازش گوشت و ضرورت فراهم آوردن مجوزها و امکانات لازم سازمان منطقه آزاد چابهار طی درخواست هایی خواستار دستورالعمل جامع و تدوین ضوابط اجرایی و نظارتی از سوی سازمان دامپزشکی کشور برای ایجاد و رونق صنعت پردازش گوشت در منطقه آزاد چابهار شده است که موقعیت ژئوپلتیکی منطقه آن را واجد شرایط و ظرفیت های از زوایای مثبت منجمله: اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، صنایع جانبی، گمرک و کنترل کننده های خوب برای ورود دام، زنده کرده است که همین امر چابهار را متمایز می کند، منطقه آزاد به علت خارج بودن از محدوده گمرکی کشور و نیز محصور بودن از قابلیت لازم برای ایجاد قرنطینه های مدرن دامی در کنار کشتارگاه ها و سایر تاسیسات پردازش گوشت برخوردارند و این تاسیسات می تواند از قابلیت های صادراتی نیز برخوردار شود.

جاسم ساعدی ـ عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ـ نیز در این نشست گفت: یقینا چابهار منطقه ای استراتژیکی برای کشور است و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور هم خواهان تحول اساسی در این منطقه هستند، بحث مناطق آزاد از لحاظ سوق الجیشی، اقتصادی و امنیتی در مجلس صورت گرفته و ما خوشبین هستیم که کاری اساسی در منطقه که در راستای ارتقاء استان از نظر اقتصادی است صورت گیرد و منطقه چابهار بدلیل داشتن بندر و اسکله های فعال، نیروی کار فراوان و ارزان دارای مزیت های ویژه ای است.

دکتر سید محسن دستور ـ رییس دامپزشکی کشور ـ با ایراد سخنانی در مورد وظایف و عملکرد و جایگاه دام استان و چگونگی ورود دام زنده گفت: محصول سالم، ایجاد امنیت غذایی از سیاست های دولت است و در این زمینه دادن مجوز برای واردات از حوزه شرق کشور با خطرات جدی مواجه بوده است. اگر شرایط واردات دام مطابق معیارهای استاندارد بین المللی و کشوری فراهم شود حاضر به همکاری در منطقه برای جذب سرمایه گذاری و اشتغالزایی هستیم و این مستلزم همکاری و مسئولیت پذیری همه دستگاه ها و نهادها و ادارات مرتبط است.

وی افزود: انتظار ما این است با تضمین بهداشتی، ورود دام زنده از مرزهای شرقی و شرایط و ضوابط مصوب و خروج بسته بندی شده بدون استخوان با هویت باشد و می بایست همه دستگاه های ذیربط متعهد باشند.

شهباز یزدانی در ادامه گفت: برای عینیت بخشیدن به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سال جهاد اقتصادی در این عرصه اقتصادی جهت حمایت از سرمایه گذاران این سازمان طی تفاهم نامه ای متعهد می شود که ورود و فرآوری دام در منطقه مطابق دستورالعمل های مصوب شده باشد و ضمن قدردانی از عزیزان شرکت کننده با برنامه ریزی های انجام شده در حوزه های مختلف و ایجاد زیرساخت ها ضروری و لازم از جمله صنایع پتروشیمی و توسعه بندر چابهار شاهد تحولات و پیشرفت های اقتصادی جدی در چابهار و استان سیستان و بلوچستان باشیم.

در ادامه این نشست حیدری فرماندار شهرستان چابهار از مزایای چابهار و امکان خوبی که برای فرآوری و پرورش فرآورده های گوشتی و دامی جهت صادرات به کشورهای همسایه است آمادگی خود را اعلام کرد.

وی همچنین افزود: امروز تمام ظرفیت های لازم برای جلوگیری از واردات گوشت فرآوری شده از سایر کشورها در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و واحدهای دامپروری و صنایع تبدیلی این استان به خوبی می توانند کمبود گوشت مورد نیاز کشور را با واردات دام زنده از کشورهای شرق ایران و پرواربندی و کشتار آنها در داخل استان تامین کنند.

 

 

نظر شما
ادامه