کد خبر: ۷۲۸۵

حکیم مهر - بیشتر کارخانه های مواد غذایی در کشورمان استانداردهای لازم HACCP را رعایت می کنند.

مسئول آموزش، مدیر پژوهشی بازرگانی سازمان جهانی ایمنی غذا با اعلام این مطلب گفت: سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (FAO)، قوانین قضایی مشترکی را تدوین کرده اند.

دکتر مسعود رسولی افزود: از آنجایی که سازمان فائو وظیفه تولید و تامین خواروبار و کشاورزی را در دنیا دارد، سازمان جهانی بهداشت نیز وظیفه بهداشت، دارو و درمان را عهده دار است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی ایمنی غذایی، استانداردهای بهداشتی و ایمنی غذایی را در قالب ایزوها تدوین می کند و توسط شرکتهای ممیزی به اجرا می گذارد.

رسولی ادامه داد: شرکتها و کارخانه هایی که بتوانند به استانداردهای مورد نیاز دست پیدا کنند، می توانند گواهینامه های مربوطه را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: گواهینامه هایی که توسط کارخانه ها دریافت می شود، نشان می دهد که کارخانه فوق اصول HACCP یعنی کنترل، تجزیه و تحلیل و نقاط بحرانی در نظر گرفته شده برای مواد غذایی را رعایت کرده است و بدین ترتیب کارخانه فوق عوامل مخاطره آمیز کمتری را دارا است.

تمامی کارخانه های صنایع غذایی به قوانین ایمنی و بهداشتی مواد غذایی اعتقاد دارند

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر وضعیت کارخانه های موجود در کشورمان مناسب ارزیابی می شود، زیرا بیشتر آنها به قوانین موجود معتقد هستند.

رسولی تاکید کرد: بیشتر کارخانه های تولیدکننده مواد غذایی ایران دارای سیستم HACCP هستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر فقط فرآورده های شیلاتی عضو WTO هستند، زیرا ماهی از محصولاتی است که پس از صید از دریا در کارخانه هایی که استانداردهای لازم را دارا هستند، قطعه بندی، فرآوری و بسته بندی و برای صادرات آماده می شود.

رسولی همچنین گفت: با توجه به اینکه استاندارد GAP قرار است برای تمامی محصولات کشاورزی و غذایی تدوین شود، می توان گفت که این استاندارد در حال نهایی شدن است و بدین ترتیب کلیه محصولات از مزرعه تا سفره تحت پوشش قرار می گیرد.

وی در پایان از نهایی شدن GAP ایران در آینده ای نزدیک خبر داد.

 

 

نظر شما
ادامه