کد خبر: ۷۲۵۷۳
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
پیشنهاد استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز به سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر امین بیغم صادق» با اشاره به ضرورت ساماندهی انجام جراحی‌های تخصصی توسط دامپزشکان عمومی در کلینیک‌های خصوصی، گفت: در هیچ جای دنیا به این شکلی که در کشور ما رویه شده، شاهدش نیستیم ...

حکیم مهر: «دکتر امین بیغم صادق» استاد تمام بخش جراحی و رادیولوژی دامپزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در شماره مهرماه ماهنامه هدهد (خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران) در یادداشتی با عنوان «بازنگری کلی و اساسی در نحوه اجرای دورههای تخصصی جراحی دامپزشکی» نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

بـا سلام خدمـت همکاران و همراهان عزیز ماهنامـه هدهـد که جا دارد در ابتدا از تلاشهای بیوقفه همکار ارجمندمان جناب آقای دکتر احمدرضا محمدنیـا و تیـم همراهشـان تشکر و قدردانی کنـم کـه هـر مـاه نشـریه هدهد را به طـور منظـم آمـاده و بصـورت الکترونیکـی در اختیـار اعضـای محتـرم انجمـن جراحـی دامپزشـکی ایـران قـرار مـیدهنـد.

در حـال حاضر قرین بـه سه دهه است کـه از راهاندازی رشـته تخصصی جراحی دامپزشکی بعنوان اولین رشته تخصصی دامپزشکی میگذرد، و حتی اولین فارغالتحصیلان این رشته یا بازنشست شدهاند یا در شرف بازنشستگی هستند، ولی همچنان شاهد رویه قبلی در اجرای دوره رزیدنسی هسـتیم. بـه نظـر میرسـد کـه نیـاز است بازنگری کلی و اساسی در نحـوه اجـرای دورههـای تخصصـی جراحـی دامپزشـکی داشـته باشیم که در این سخن آغازین به آنها میپردازیم.

 به نظـر بنـده اولیـن موضـوع مهـم و ضـروری کـه نیازمنـد رسـیدگی فوری دارد، ساماندهی وضعیت انجام جراحیهای تخصصی توسط دامپزشکان عمومی در کلینیکهای خصوصی دامپزشکی است که در هیچ جای دنیا به این شکلی که در کشور ما رویه شده، شاهدش نیستیم! در قدم اول از رئیس محترم انجمن جراحی دامپزشکی کشور خواهشمندم با هماهنگـی و اسـتعلام از دانشـکدههـا و همچنیـن نظام دامپزشـکی کل کشور و تشکیل جلسات توجیهی، به این شکل از هرج و مرج علمی و بیقانونی در کلینیکهای دامپزشکی پایان ببخشند، چراکه با این کار از ضرر و زیانهای گاهی جبرانناپذیر صاحبان حیوانات و آسیبهای ناشی از مداخات افـراد بیتجربـه غیـرمتخصص پیشـگیری شده و در عین حـال پروندههای شاکیان در هیاتهای بدوی نظام دامپزشکی کل کشور به طور چشمگیری کاهش یافته و از اتلاف وقت و هزینههای بیهوده جلوگیری شده و بار علمی جراحیهای صورت گرفته در کلینیکهای دامپزشکی بخش خصوصی یک پله رشـد و ارتقـا خواهد داشـت. بنابرایـن بـا بازبینی قوانیـن نظام دامپزشکی در صـدور پروانهها و همکاری تنگاتنگ نظام دامپزشکی با انجمن جراحی دامپزشکی، فقط به دامپزشکان عمومی اجازه جراحیهای محدود و سرپایی را خواهد داد و مجـوز جراحـیهـای پیچیـده تخصصی بافتهای نرم و ارتوپدی به متخصصین جراحی سپرده خواهد شد.

مسـئله بعدی که پیشنهاد میکنم کـه فکر میکنم قبلا توسـط سایر همکاران مطـرح بـوده، این است کـه واقعـا زمـان آن رسـیده است کـه گرایـشهـای جراحی دامهای بزرگ و دامهای کوچـک تفکیک شـوند و هـر کـدام بـه طـور مجزا بصورت رشته تخصصی مجزا تعریف شـوند. حتی میتوان پا را فراتر گذاشت و مثلا در رشـته جراحی دامهای کوچک، دو رشـته تخصصی جدا از هم بـا عنوان رشته «جراحی بافتهای نرم» و رشته «جراحی ارتوپدی» را طراحی و اجرا کرد کـه قطعا تفکیک اینگونهی رشتهها سبب دگرگونی عظیم در رشته جراحی و باعث اعتلای رشـته شـده و نهایتـا در دوره رزیدنسـی، دانشـجوی دوره تخصصـی از سردرگمی بیهوده رهایی یافته و با تمرکز بیشتری در فیلد مشخصی دنبال کسب علم و تجربه میرود و نتیجه آن کارایی و بهرهوری مطلوب خواهد بـود. باشـد کـه همگی با همفکری در این زمینهها به نتیجـه مطلوبی برسـیم و در پیشـرفت رشـته تخصصـی خـود گامـی هـر چنـد کوچـک برداشته باشیم.


انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
دکتر دامپزشک
|
United States of America
|
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
4
24
سلام
بنظر بنده جراحا باید کیفیت جراحی های خودشونو بالا ببرن ، نه اینکه با اعمال محدودیت جلوی کار همکاران رو بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
با صحبت شما کاملا موافقم.
اساتید و متخصصین جراحی می توانند با بالابردن علم و تجربه و مهارت خودشان کاری کنند که کسی برای جراحی به سراغ دامپزشکان عمومی نرود.
نه اینکه با تدوین یک قانون که قطعا کسی هم به آن پایبند نخواهد بود، دست و پای دیگران را ببندند.
موضوع دیگر اینکه در آینده بسیار نزدیک ........... سیکل ها هم وارد گود خواهند شد.
سیکل ها هم چاقوهای تیزتری دارند و هم بهتر می توانند داد و فریاد راه بیندازند
خلاصه داستان های جالبی پیش رو داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
از دست همکارانی که عمومی ان و خودشونو متخصص طیور جا میزنن باید چیکار کرد؟ همکاری که پانسیون میزنه و هر روز از نحوه تیغ زدن ملت فیلم میذاره که نشون بده بهترین جراح شهر هست باید چیکار کرد؟ سرم تراپی چند روز همراه با بستری برای عفونت ساده گوش!!!!بخدا که اجازه بدید جلوی بعضی ادمهارو بگیرن وگرنه ابروی دامپزشکی ریخته میشه. تبلیغات را دست کم نگیرید.
از دست همکارانی که خودشونو فوق تخصص جلوه میدن چیکار کنیم؟
بنظرتون نباید جلوی فعالیت بعضی از همکاران عقده ای را گرفت؟؟ بپذیریم که بعضی از عمومی ها از حد خودشون فراتر میرن که حتی همکاران عمومی هم تعجب میکنن که کجای دانشگاه ازاد این‌جراحی ها تدریس شده ان!!
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
ناشناس کامنت اصلی، درست می‌فرمایید. نمی‌توان توانایی یک عده را محدود کرد که یک عده دیگر کار کنند. این تبعیض است. راه این است که اگر صاحب حیوان بخواهد حیوانش خوب شود باید به دستان خوب بسپارد و اینگونه دامپزشکان فیک و بی کیفیت حذف می شوند و به جنبه های دیگر درمان رو می‌آورند که مهارت بیشتری دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
2
14
استاد عزیزم.
مقطع پی اچ دی یا دکتر تخصصی بالینی مقطعی جهت آموزش مدرس هست. شما چرا دارید بهانه تولید میکنید. وقتی ظرفیتی برای جذب هیت علمی نیست چرا دانشجو رو چند سال دور تخصص میچرخونید. سخت شده واستون شنیدن اینکه دانشجوی تخصص اتون داره مسول فنی میشه با حقوق عمومی.
دامدار اصلا فقط مهارت رو میخاد. شما نیازی نیست مدرک اعلام کنید. اون سابقه و مهارت و خوش نامی رو میخاد. میخاد وقتی به یک مرجع مراجعه میکنه همه کارهای دام انجام بشه. نه اینکه هی پاسش بدند این ور و اون ور. دانشجوی تخصص شما بخاطر سردرگمی. اصلا اطلاعات بالینی اش پریده. بجز هیت علمی شدند اطلاعاتش کاربردی نداره.
من وقتی دارم اینا رو مینویسم دارم گریه میکنم. چوم خودم چندین سال عمرم رو دور تخصص گذروندم. نکنید با جوانان. بخدا ظلمه.
چرا جلوی جذب بی رویه و بدون برنامه ریزی آینده رو موقع دانشجو گرفتن نمی‌گیرید. چرا وقتی قراره خودتون بازنشسته بشید و برید کنار. کرسی هیت علمی رو رها نمی‌کنید.
بچه های که زمان ورود به دانشگاه من رو یادشونه بهم میگند عمو ما بچه دار شدیم و شما هنوز دانشجوی . بله عمومی و تخصص عمری که از من گرفته یه بچه ۱۰ ساله رو الان پدر کرده.
پاچ آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
6
3
اردک یکی از بستگانم پایش شکست یک اردک معمولی و خانگی بنام پاچ خانم و شوهرش پاچ آقا خلاصه به یکی از کلینیک های عمومی رشت بردندجناب جراح پای اردک را پین گذاشتند حدود 5 میلیون تومن هزینه کردند پای اردک با زاویه 180 درجه جوش خورد یعنی اگر هزینه نمیکرد فقط آتل میبست بهتر جوش میخورد آخرش هم در مقابل اعتراض صاحب اردک میخواست دوباره عمل کنه وقتی فهمید پولی در کار نیست بعد از شیو کردن اردک را رها کرد آخر کار نه اردک اردک شد نه فسنجون کی به کیه همه دست به تیغ هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
هر وقت هزینه درمان یک نیازمند از یک روستای کمتر حساب شد به ماهم اطلاع بدید.
هر وقت هزینه بنزین زدن پراید از بنز رو کمتر حساب کردن اینم اطلاع بدید.
پرنده معمولی و غیر معمولی نداره اگه پیچ و پلیت نیاز دار شده.
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
2
13
در این صورت بهتره کیس های داخلی رو فقط متخصصین داخلی ویزیت کنند آقای دکتر
حرف شما کاملا غیر منطقیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
برعکس کاملا منطقی هست دکتر عمومی رو چه به جراحی و کارهای تخصصی
عمومی فقط باید ویزیت کنه همین بیشتر از این ......... نداره
مرتضی عزتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
10
2
ممنون از آقای دکتر بیغم صادق.
حق با ایشون هستش، و جلوی این هرج و مرج صنفی و علمی بهتره گرفته بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
سلام دکتر عزتی
اول باید اعضای هیات علمی از رقابت با بهش خصوصی خارج شوند. بعدا
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
جناب عزتي حتما تخصص هستيد و بازار كارتون …..
...................
كيس ارجاعي اسب با علائم فتق به بيمارستان دامپزشكي دانشگاه شيراز كردم بعد از جراحي كه در دانشكده انجام شده بنده سه بار عمل كردم كه فتق درست شده
كدوم ادم ........ بعد از جراحي اسب با پارگي ٧/٥ سانتي اجازه حركت ميده!!!! چطور اقاي دكتر x كه در دانشگاه شيراز هستن و همه جا عمل ميكنن به عنوان غير مجاز حساب نميشن و جالبه به عنوان عضوٍ هبات بدوي نظام دامپزشكي هم مشغول به فعاليت هستن و خيلي خوب همه كار ميكنند!!
استاد شمايي كه ميگه جراح ها فقط جراحي كنند و داخلي ها فقط كار داخلي و مامايي ها هم كار ماماييي فكر ...... خودشون هستن
خداروشكررررررررر حقوق هيات علمي كه ميگيرند
خداروشكررررررررر كاره غير مجاز كه انجام ميدن
.................
خداروشكررررررررر عضوٍ هيات بدوي استان كه هستند
خداروشكررررررررر پول محروميت از مطب كه ميگيرند و همه جا هم عمل ميكنند
...............
چهار روز ديگه همين استاد دانشگاه ميگه همه دكتراي عمومي از نظام دامپزشكي اخراج و فقط تخصص ها عضو نظام هستند
جناب استاد دانشگاه شمايي كه ........ كارت تعليم و تربيت هست و بقولي دنيا ديده هستي ...............
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
10
استاد بزرگوار شما چرا این حرف هارو میزنید. واقعا تصور می کنید یک متخصص جراحی دامپزشکی تو انجام جراحی موفق تر هستند. خواهش می کنم از کسانی که امتحان برد جراحی دادند بپرسید در طول دانشگاه چند تا جراحی ارتوپدی و ستون فقرات انجام دادند. به قول یکی از اساتید بزرگ جراحی ایران تو دوره تخصص اگز هزارتا هم جراحی عقیم سازی انجام بدی دلیل بر این نمیشه که بتونی جراحی ارتوپدی انجام بدی. استاد بزرگوار تو دوره تخصص هم چیزی یاد نمیدن و فقط خود طرف تو این بیمارستان و اون بیمارستان وردست یک نفر وایسه و یاد بگیره. تو ایران تخصص فقط یک تایتله نه مهارت. من از شما خواهش می کنم یک نفر رو شاهد بیارید که مثلا در دوره تخصص تو دانشگاه زیر نظر یک استاد پتلا لاکسیشن رو جراحی کرده باشه. اگر شرایط آموزش تخصص تو ایران علی الخصوص در دانشگاه آزاد بهتر بود فرمایش شما متین و صحیح ولی در حال حاضر که برخی دانشگاه ها تو بعضی از شهر ها اصلا کیس دام بزرگ یا اسب تو دانشگاه جراحی نمی کنند و برخی دیگه از دانشگاه ها به ندرت در ماه دو سه تا عقیم کردن انجام میدن این فرمایش شما فقط از روی تعصب هست نه منطق و از روی واقعیت. ارادتمند شمام
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
1
7
استاد گرام
موندم یا از روی ندانستن فرمودید و یا نخواستین بدانید که ببینید
حداقل در دامداری های صنعتی گاو شیری تهران کرج قزوین اصفهان بهترین برنامه های مامایی و جراحی رو همین دامپزشک عمومی ها انجام میدند ولو بهتر از بسیاری از اسپشیالیست های درس بخون.جراحی هم همینطور.خودتون بهتر میدونید تخصص توو ایران فقط یه برند و کارایی نداره.دامدارها از همکارایی که توو این استان فقط جاهای دیگر رو بنده اطلاع ندارم ولی قطعا بقیه جاها هم عزیزان ان اسپشالیستهای زیر نظر شما به صورت دقیق و اصولی و حرفه ای انجام وظیفه میکنند.خود شما فرموده بودین کار کلینیکال وبالینی هنر تکنیک تجربه نه تخصص و نه حفظ رفرنس.هرچه کار بیشتر تجربه بیشتر خطای کمتر اعتماد به نفس بیشتر.
نمیدونم این اساتید که حرف از زکات علم میزنن حالا تخصص گرا شدن
در پزشکی درست چون تعداد کیس تخصصی که اون رزیدنتاشون رسپت میکنند زیاد است و در آموزش هم فقط رزیدنت ها هستند
این گوی و این میدان رو فراموش نکنید
خوشبختانه جامعه اینقد روشن شدند که بی گدار به آب نزنند و کاری نمیکنند که واسشون تاوان و عواقب حرفه ای و حبثیتی داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
7
استاد بیغم عزیز

اگر بنا به اجرای این قوانین باشد ، پس لازم است بدانید اشتغال اساتید محترم دانشگاه خارج از بیمارستان دانشگاه مجاز نیست و اجازه فعالیت در بخش خصوصی را ندارند.
ضمنا تا زمانیکه کیفیت جراحی متخصصین به اندازه جراحان چیره دست عمومی نشده باشد این حرکت صرفا یک انحصار طلبی مدرک است.
یاحق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
6
کاردان دامپزشک سزارین میکنه شما میخایی جلو دکتر عمومی بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
ایکاش کاردان جراحی کنه،مامور تلقیح شش کلاس سواد هم دیدم سزارین میکنه بعد اینا چی دارن میگن؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
3
جراحی‌ یه تکنیکه
کسی که بیشتر انجام بده، دستش راه میوفته و راحت تر جراحی رو انجام‌میده. نیاز به علم پیچیده ای هم‌نیست!
بنابراین دامپزشک عمومی همونطور که به درمان دام و طیور میتونه مشغول باشه، اختیار انجام‌ هر جراحی رو هم خواهد داشت.
این‌طرز محدود کردن دامپزشکان عمومی در رشته خاص قطعا بدون فکر‌ و با هدف خاص و مشخص مطرح شده.
پاسخ ها
جراح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
دندانپزشک عمومی دقت کردید خیلی کمتر عصب کشی میکنن و ارجاع میدن؟ کارها داره تخصصی میشه در مقابل فهم موضوعات مقاومت نفرمایید.
تقریبا دندانپزشک بی هنر میاد‌میگه من هنرمندم و کامپوزیت میکنم به زیبایی. چون میدونه بقیه کارها را بلد نیست. حالا شما چه هزارتا عقیم سازی انجام بدی چه دوتا. بازم جراح نیستی. چون مدرک نداری و میدونی که خیلی سخته اونجایی که بقیه قبول میشن شما هم قبول بشی.
جراحی فقط دل و جریت برش نیست. یک شاخه از دامپزشکی هست که برای همه کس دست یافتنی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
دوست عزیز جراح!
شما به اون دست یافتی؟!
مدال افتخار برای شما
عقیم سازی دیگه این همه هنر لازم نیست. حتما یه خط کش هم میذارید برای برش زیر ۱ سانت!
شما هنوز متوجه نشدی که مدرک بدون عمل مثل زنبور بی عسل میمونه!
هروقت جراحی مغز و قلب و ریه انجام دادی اونوقت بیا و بگو من جراحم. با عقیم سازی کسی جراح نشده تو دنیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
0
خداروشکر که کلا من جراحی نه دوس دارم نه انجام میدم

ولی اینطوری نمیشه اگه اینطوریه که کلینیک ها دام کوچیکم که متخصص داخلی ندارن باید بست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
مسئله دوس داشتن نیست . بلد بودن هست که لابد ندارین اینو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
دقیقا علمشو ندارن میگن دوس ندارم - یعنی عمرا باور کنه کسی این حرفو بلد بودی سر هر دامداری رو میبریدی برا دو هزار گیرت بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
دوستان ناشناس دوس نداشتم که نرفتم سراغش تو عمومی هم کارا عملیشو دوست نداشتم نمیرفتم
عجیبه براتون؟؟
جراحی واسه شما متخصصا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
3
روزی را به یاد دارم که اسبداران با التماس و بلیط هواپیما گرفتن و هتل گرفتن از یک دامپزشک عمومی خواهش می کردند به شهرشان برود .....................
اینکه فردی متخصص و یا هیات علمی است اصلا دلیل بر متبحر بودن و با شواد بودن نیست! .......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
3
استاد فرمودن باید پا را فراتر گذاشت و دوره رزیدنسی جراحی بافت نرم و سخت هم تفکیک و ایجاد بشن...
...........................
شما تو همون دوره عمومی بهره ای از آموزش تکنیک و مهارت به دانشجو ندارین حالا تصیم به تفکیک گرفتین..
..............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
5
1
دکتر عمومی نبایدم جراحی کنه چون تخصص شو نداره
عمومی فقط ویزیت و نسخه نویسی و دیگر تماااااااام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
موافقم خیلی هم موافقم
اینا اولا دکتر نیستن کارشناس ارشد هایی هستن که به رسم ادب بهشون میگن دکتر
هر وقت تخصص خوندن درست
دکتر حرمت داره .سواد میخاد . تجربه میخاد . دست به تیغ و عمل و جراحی میخاد
اناتومی میخاد بلد باشی
نه توکل کنن به خدا و شکم حیون زبون بسته رو پاره کنن بدون هیچ علمی
ناشناس
| Turkiye |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
ماهم به رسم ادب به شما میگیم با بیش از حد بازگذاردن دهان خودتون فضا را آلوده تر نکنید
خیلی از عمومی ها به سنگ محک عمل کاربلدتر و حرفه ای تر از متخصصین هستن
درضمن بابت آگاهی شما که کارشناس ارشد ادبیات خوندی عرض کنم که در دوره عمومی حدود 10 تا 12 واحد آناتومی عمومی و تخصصی تدریس میشه
دامپزشک عمومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
1
یک روز یک کیس جراحی تورشن شیردان آوردند من چون قبلا در فارم شیری تجربه چندین ساله داشتم به پیشنهاد یکی از همکاران با متخصص جراحی تماس گرفتم که بیاید کمک کند فقط مرا معطل کرد واز مسائل متفرقه صحبت کرد آخرش هم نیامد که من عمل کردم بعدا فهمیدم فقط عقیمی سگ میکند در زمینه جراحی گاو اطلاعات ندارد وبرای تدریس تربیت کردند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
6
اگر با این دید نگاه کنیم پس متخصصین جراحی در واکسیناسیون و معاینه ی بخش داخلی هم نباید دخالت کنن و این کارها هم بشه مونوپولی دامپزشکان عمومی.
دکتر بیغم اینکه متخصص جراحی پتشاپ میزنه و خوراکی میفروشه را ندیدید ولی فعالیت قانونی دامپزشک عمومی را دیدید؟! ............‌‌.. ولی با خلاقیت توصیف ناپذیری ایده دادید که متخصص فقط جراحی فلان و فلان کند؟
شما هنوز علوم مربوط به حیوانات اگزاتیک و باغ وحش , اخلاق دامپزشکی, رفتارشناسی و ...را آموزش نمیدهید .............. بعد یک شبه تصمیم گرفتید مدرک را ملاک قرار دهید و پا را از ممالک پیشرفته هم فراتر نهید و مرز بندی کنید بین دامپزشک عمومی و تخصص؟!
من هم از اساتید دیگر استدعا دارم بگویند واکسیناسیون کار تخصص ایمونولوژی و ویروس شناسی است!
درمان ضد انگل هم کار پارازیتولوژیست!
هر بیماری هم سرطان داشت بدهید به اونکولوژیست! چه تفاوتی با متخصصین جراحی دارد؟!
چه معنی دارد متخصص جراحی مایع درمانی کند و سرم بزند؟! این کار ها تخصص پرستار دامپزشکی و تکنسین است!
مامایی هم مثل انسان کار متخصص آن و نه دامپزشک عمومی و جراح و داخلی!!
اگر بنا بود دامپزشک عمومی فقط معاینه کند اینهمه واحد برای چه بود؟ اینها که کار تکنسین دامپزشکی آنور آب است و واحد درسی آنها هم هست.
قاصدکی به هوا دهید و از قاصدک بخواهید از آنور آب هم خبری بیاورد ببینیم آنطرف هم چنین نوآوری های خلاقانه ای هست ......................!
فرمودید در هیچ جای دنیا روال این نیست و هرج و مرج است....بله که هست!!! تقصیر دامپزشک عمومی نیست تقصیر دانشگاه ها و اساتید است که برای نجات دانشگاه ها از ورشکستگی دسته دسته رزیدنت میگیرند.
حالا که با بقیه کشورها مقایسه کردید بفرمایید:
1. از کدام کشور یاد گرفتید که رزیدنت سر کلاس آنلاین بنشیند و درس بگیرد مگر رزیدنتیcourse based است؟! بجای اینکه شیفت های طولانی برود ,درس پس بدهد و از بیمارستان حقوق مکفی بگیرد؟
2. این تعداد دانشگاه و دانشجو را از کجا تقلید کردید که حال و روز اینچنین است؟
3. رزیدنت ها در ایران جز کارهای پیش پا افتاده که در حد اینترن در اروپا است, چه میکنند, چه تعداد کیس میبینند؟!
4.بفرمایید اگر اروپا یا امریکا را مد نظر قرار دهیم چرا آنها از دامپزشک عمومی در مورد جراحی های بقول شما بافت نرم و اورتوپدی در امتحان بورد عمومی سوال میکنند(هم تئوری هم عملی) و مثل شما آن را مختص تخصص جراحی نمیدانند و انجام آن را نیز بر کسی منع نمیکنند؟! فقط در تکست بوک "توصیه" میشود اگر کیس کامپلیکیت است به متخصص ارجاع شود ولی اجباری نیست! ما از این کشور ها سرافتاده ایم و متوجه نشده ایم؟
5. کدام کشور از نظریه ی شما پیروی کرده و نتایج آن چه بوده؟ فقط اساتید ایرانی هستن که طبق نظر شخصی-experienced based- و نه مبتنی بر شواهد-evidence based- صحبت میکنن و نتیجه هم مثل بسیاری موارد دیگر در دهه های گذشته از قبل واضح و قابل پیش بینی است. اگر شما مقاله ای ,آماری, مدرکی دارید ارائه کنید. صرفاً نظر شخصی شما و دوستان؟! مگر شما master of education دارید که در آموزش کلان نظر میدهید؟ مگر بجز مدرک جراحی مدرکی مرتبط با برنامه ریزی های آموزشی داشتید و نفرمودید چطور در موضوعی که صلاحیت نظر دهی ندارید ورود میکنید و بقیه را از آن نهی میکنید؟ رطب خورده منع رطب کی کند؟
هر زمانی که متخصصین جراحی صرفاً و صرفاً در اتاق جراحی فعالیت کردند و قید بخش داخلی, مامایی, تصویربرداری, واکسیناسیون, پتشاپ,داروخانه و... را زدند بفرمایید تا دامپزشکان عمومی هم فقط به فعالیت خود طبق نثر قانون ادامه میدهند--کما فی السابق!.

موفق باشید!!!
هم دانشکده ای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
1
بنظر من این کامنتها همشون اشاره به یه موضوعی داره که اقای دکتر شما در بخش دانشگاهی مشغول هستید و در بخش خصوصی هم فعالیت میکنید و علاوه بر بخش جراحی در زمینه داخلی و سایر رشته های مورد نیاز در کلینیک خصوصی فعالیت میکنید. (که باید از نظام دامپزشکی پیگیری شود که چرا مجوز کار در کلینیک خصوصی به اعضای هیات علمی داده شده است؟)
موضوع دیگر که همکاران اضافه کردن اینکه چرا بازنشسته ها از دانشگاه ها نمیرن و جا برای جوانتر ها نیس اینم باید از وزارت علوم پرسید که چرا اجازه فعالیت داده میشه.
اینکه چرا اینقدر رزیدنت میگیرن اونم از وزارت علوم بپرسید که چه بلایی دارن سر دامپزشکی میارن.
اینکه چرا متخصصین پت شاپ میفروشن چون هیج جای ایران زحمت هایی که این قشر در دانشگاه ها میکشند دیده نمیشه و گاها دامدار نمیتونه هزینه های جراحیو پرداخت کنه.
اینکه چرا گرونه همه چیز برای همه گرونه. بحث فقط جراحی نیست کاش همه رشته ها تخصصی بشن. صحبتی بود که داروخانه هم به متخصصین فارماکولوژی داده بشه. نمیدونم الان عملی میشه یا نه. تخصصی شدن در هر زمینه ای حتی رشته های غیر از دامپزشکی باعث پیشرفت رشته ها میشه.
اینکه رزیدنت چند تا کیس عمل کرده فقط بستگی به علاقه دانشجو داشته و در کدام دانشگاه درس خونده. شاید رزیدنت هایی که شما دیدید فرصت انجام جراحی نداشتن شاید این توانایی را در وجودشون نمیدیدن که عمل انجام بدن ولی من متخصصینی میشناسم که تمام انرژی خودشونو گذاشتن تا هم خوب یاد بگیرن و هم پرتعداد کیس ببینن.
در مورد متخصص فارغ التحصیل از دانشگاه های برتر نمیتوان‌قضاوت کرد که مهارت ندارن و دامپزشک عمومی بیشتر مهارت دارد. گاها دامپزشک عمومی دست به جراحی هایی میزند که کار رابرای متخصص رشته سخت تر میکنه. و دامپزشک عمومی دست به هر کاری میزند و از اعتبارش کم نمیشه چون در نهایت در حد عمومی ازش انتظار میره ولی متخصص دست به هر جراحی نمیزنه چون میدونه اعتبارش مهمه. پس نمیتوان گفت دامپزکش عمومی در مورد کیس های پیچیده مهارتشون بیشتره فقط باید گفت بدون دقت به سرانجام کیس دست به هر جاحی میزنن که اگر خوب شد به افتخاراتشون اضافه کنن و اگر بد شد یواشکی بفرستن برای جراح.

صحبت های اقای دکتر بیغم تایید میکنم با وجود اینکه میدونم در این برهه زمانی غیر قابل درک باشن برای بعضی از افرادی که حرفهاشونو نمیتونن رو در رو به ایشون بگن و فقط میخوان جبهه گیری کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
بله هیچ کس نمیگه ماست ما ترشه.
یگانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
0
بعضی دامپزشکان مبلغ بالایی میگیرن ازبنده واسه عمل پیومتر 22300000 گرفتن. حیونمم کشتن همونجا به روی خوذشونم نیاوردن اعتراضم میکنم نظام دامپزشکی میگن تعرفه ندارم توافقی نازه دکتر مجوزم نداشت
حمید شاهینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
0
سلام
بنده کجا میتونم قوانین مربوط به جراحی های دامپزشکی مطالعه کنم؟ آیا اساسنامه ای وجود داره؟
لیست دقیق جراحی های که دامپزشک عمومی مجاز به انجام ی باشد و ماده قوانین آنها را کجا میشه مطالعه و نکته برداری کرد. اگر کسی دارد ممنون میشم ایمیل کند
hrshahini1362@gmail.com
نظر شما
ادامه