کد خبر: ۷۱۹۷۷
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با بانوی دامپزشک فعال در استان اردبیل:
«دکتر ندا حسین‌زاده» که متخصص فارماکولوژی دامپزشکی است، می‌گوید: میزان جذب دانشجو، تعداد فارغ‌التحصیلان و خروجی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و باعث شده که بازار رقابت سخت شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «شاید تا ۱۰ سال پیش نظر عوام مردم این بود که دامپزشک باید یک آقا با قدرت بدنی بالا باشد، چون در فارم با حیوانات کار می‌کند و با دام بزرگ سروکار دارد.» این را یک بانوی موفق دامپزشک فعال در استان اردبیل به حکیم مهر می‌گوید: «معمولا اولین تصویری که از دامپزشک در ذهن مردم ایجاد می‌شود، طبابت گاو، اسب و حیوانات بزرگ است که آن هم نیازمند قدرت بدنی بالاست. اما واقعیت این است که دامپزشکی رشته‌ای است که طیف مختلفی از علوم را در خود گنجانده است.»

به گفته «دکتر ندا حسین‌زاده» عواملی مثل گرانی داروها، کاهش تعداد دام که اخیرا شاهد آن بودیم و همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی در جیره خوراک دام، باعث شده‌اند که مراجعه به همکاران کلینیسین و داروخانه‌ها کمتر شود: «مشکل بعدی این است که میزان جذب دانشجو، تعداد فارغ‌التحصیلان و خروجی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و باعث شده که بازار رقابت سخت شود.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۸۸ دانشکده دامپزشکی دانشگاه دولتی تبریز در مقطع عمومی و همچنین ورودی سال ۹۴ تخصص فارماکولوژی دامپزشکی و فارغ‌التحصیل سال ۹۹ از دانشگاه دولتی شیراز هستم. در طول ۶ سال دوره عمومی و همچنین دکترای تخصصی، نفر اول ورودی و نفر اول آزمون بورد تخصصی و عضو دفتر استعدادهای درخشان دفتر نخبگان بودم.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

دلیل اول انتخاب این رشته، همان فضای حاکم بر اکثر خانواده‌های ایرانی بود که علاقه‌مند هستند فرزند آنها دکتر شود. اما از طرفی خودم هم به حیوانات علاقه‌مند بودم. در کنار آن، از آنجاکه به رشته داروسازی هم علاقه داشتم، این مساله باعث شد که تخصص خود را به رشته مورد علاقه خودم یعنی فارماکولوژی نزدیک کنم و بتوانم از این طریق خدمتی به جامعه حیوانات که آفریده‌های خداوند هستند و زبان گفتن درد و مشکلات خود را ندارند، کنم. خواسته درونی من این بود که فردی مثمر ثمر باشم و بتوانم به حیوانات کمک کرده و در درمان بیماری‌ها و بهبود حال آنها، موثر باشم.

حکیم مهر: بعد از دوره عمومی فعالیت خاصی داشتید یا مستقیما به تخصص رفتید؟ بعد از فارغ‌التحصیلی چه کردید؟

از دکترای عمومی دامپزشکی مستقیما به تخصص رفتم. یعنی در شهریور سال ۹۴ دفاع کردم و بعد تخصص قبول شدم و از مهرماه همان سال به مقطع تخصص فارماکولوژی دامپزشکی رفتم. لذا تا سال ۹۹ وارد حوزه فعالیت دامپزشکی نشده بودم. البته مسئول فنی شرکت‌های پخش دارویی بودم اما خیلی کوتاه مدت بود و به این شکل نبود که به صورت دامپزشک بالینی کار کرده باشم. سال ۹۹ که فارغ‌التحصیل شدم، امتیازم خوب بود و به علت رزومه علمی قوی و مقالات و ترجمه‌هایی که کار کرده بودم، امتیازم به جایی رسید که بتوانم در مرکز اردبیل مجوز تاسیس داروخانه دامپزشکی بگیرم و از سال ۹۹ در داروخانه خودم مشغول به کار دامپزشکی شوم.

حکیم مهر: از نظر شما به‌عنوان یک بانوی موفق دامپزشک، دید جامعه نسبت به بانوان دامپزشک چیست؟

شاید تا ۱۰ سال پیش نظر عوام مردم این بود که دامپزشک باید یک آقا با قدرت بدنی بالا باشد، چون در فارم با حیوانات کار می‌کند و با دام بزرگ سروکار دارد. معمولا اولین تصویری که از دامپزشک در ذهن مردم ایجاد می‌شود، طبابت گاو، اسب و حیوانات بزرگ است که آن هم نیازمند قدرت بدنی بالاست، اما واقعیت این است که دامپزشکی رشته‌ای است که طیف مختلفی از علوم را در خود گنجانده است و به این شکل نیست که بگوییم فردی که به عنوان دامپزشک قرار است فعالیت کند، حتما باید در فیلد کارهای سزارین و... یا همان کارهای خیلی سختی را که همکاران دامپزشک در فیلد دام بزرگ می‌کنند، انجام دهد. البته همین الان هم ما دامپزشکان خیلی موفق زن حتی در حوزه دام بزرگ هم داریم. با این حال حوزه‌های دیگری نظیر تخصص آبزیان، دام کوچک و... هم هستند.

خوشبختانه بنده در حال حاضر با این طرز فکر که می‌گفتند ما تصور می‌کردیم که دامپزشک فقط باید آقا باشد، کمتر مواجه می‌شوم. البته خود من هم قبل از اینکه در داروخانه مشغول به کار شوم، مدتی در فیلد اسب کار می‌کردم، سر بالین اسب می‌رفتم و حتی موارد آبستنی‌ داشتیم که نیاز به سزارین داشت. به طور کلی در حرفه دامپزشکی علاقه حرف اول را می‌زند و بعد از آن استعداد و در کنار آن مهارت‌هایی که هر دامپزشکی در دوره عمومی و تخصص کسب می‌کند، کمک حال او می‌شود و اینطور نیست که بگوییم سخت است و اصلا امکان‌پذیر نیست.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات داروخانه‌داران دامپزشکی در شهرستان‌ها چیست؟

زمانی که به مشکلات فکر می‌کنم، آن‌قدر زیاد هستند که اصلا نمی‌دانم باید از کجا شروع به بیان آنها کنم، اما به هر حال واقعیات باید گفته شوند. من خدا را شکر می‌کنم که مشغول به کار هستم، داروخانه دارم و دامداران مراجعه می‌کنند، اما عواملی مثل گرانی داروها، کاهش تعداد دام که اخیرا شاهد آن بودیم و همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی در جیره خوراک دام، باعث شده‌اند که مراجعه به همکاران کلینیسین و داروخانه‌ها کمتر شود. یکی از مشتری‌های من که یک دامداری با حدود ۳۰۰ راس دام داشت، به علت مشکلات متعدد، تعداد دام‌های خود را به حدود ۵۰ راس کاهش داد. اینها مشکلاتی هستند که ما با آن مواجه هستیم. دارو که گران می‌شود، دامداران وسع کافی برای خرید آن ندارند. مشکل بعدی این است که میزان جذب دانشجو، تعداد فارغ‌التحصیلان و خروجی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و باعث شده که بازار رقابت سخت شود.

حکیم مهر: خانم دکتر، چطور می‌شود که فردی با رزومه علمی شما، به جای اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در فضای آکادمیک دنبال کند، وقت خود را صرف داروخانه‌داری می‌کند؟ آیا جاذبه‌های مالی داروخانه بیشتر است یا در فضای آکادمیک کشور جایی برای فعالیت امثال شما نیست؟

وقتی انسان از دکترای عمومی کمی فراتر می‌رود، طبیعتا نیازمند یک زمینه علمی‌تر و تحقیقاتی‌تر است که بتواند بیشتر مثمر ثمر واقع شود. اولویت اول شخص من، فعالیت در حوزه تحقیقات علوم پایه و در زمینه داروسازی و داروشناسی بود. البته این را هم عرض کنم که الان هم به شکل حق‌التدریس در دانشگاه‌های آزاد و دولتی تدریس می‌کنم اما متاسفانه به علت شرایط نامناسبی که در جذب هیات علمی حاکم است، نتوانستم انگیزه‌های آکادمیک خود را دنبال کنم. از سال ۹۹ که من فارغ‌التحصیل شدم، هیچ کدام از دانشگاه‌های دولتی یا آزاد اعلام نیاز برای جذب فارماکولوژیست نداشتند. اگرچه الان هم فعالیت تحقیقاتی خود را از طریق نگارش مقاله و طرح تحقیقاتی با دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد اردبیل انجام می‌دهم، اما متاسفانه شرایط عدم جذب هیات علمی یا نبود فراخوان باعث شده که دست من بسته باشد و نتوانم آن طور که باید به شکل هیات علمی در دانشگاه فعالیت کنم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از جنابعالی و پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید. البته من از نظر خودم بانوی موفقی نیستم و باید وضعیتم بهتر از اینها باشد اما نظر لطف شما و همکاران بوده که من را معرفی کردند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دکتر دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
2
7
با سلام خدمت خانم دکتر حسین زاده
به راستی چقدر صریح وروان مشکلات این صنف را بیان فرمودید گفتن واقعیت خودش جسارت و شجاعت می خواهد .با توجه به پتانسیل و تواناییهای علمی قطعا موفق می شوید از سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی تقاضا داریم مثل دانشگاههای علوم پزشکی و نظام پزشکی به افراد متخصص و توانمند در گروه دامپزشکی که در بخش خصوصی فعالیت دارند ارج نهند تا شاهد پیشرفت جایگاه این رشته باشیم .برای سر کار خانم دکتر حسین زاده هم آرزوی موفقیت روز افزون دارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
ارج هم بنهند فایده ندارد باید حمایت "عملی" صورت بگیرد که نه انجام میدهند و حتی قصدش را هم ندارند ، آنها کارهای مهمترین البته برای "خود "دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
رشته های تخصصی بالینی پزشکی پول ساز هستند و خود بخود ارج و قرب ایجاد میشود و نیاز به حمایت ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
رشته های پزشکی هم خودش ارج و قرب (البته الکی و از روی نادانی از سوی جامعه) دارد و هم وزارت بهداشت حمایت می‌کند .
اینکه گفتم الکی دلیل دارم خودم و پدرم بارها بعلت بیماری بیمارستان رفتیم و کارهایی دیدیم که جا و وقت گفتن ندارد فقط بی کفایتی و ُپرروی و پول تَرَکه کردن از بیماران محتاج و درمانده اونم تو بیمارستان خصوصی به ظاهر درجه یک، البته درجه یک بودنش تو پول درآوردن برای دست اندرکاران ، حمایت از لحاظ بهداشت و نظام پزشکی هم گفتن ندارد به یک شکایت بیمار رسیدگی نمیکنند و فقط آنها هم پول مفت از بیماران میگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
2
4
دوست و همکار عزیزم ان شاءالله همیشه موفق و تندرست باشی
همکار دامبزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
2
3
با سلام و درود
خیلی مصاحبه شفاف و روشنی بود ممنون از خانم دکتر که با صراحت و صداقت کامل مشکلات حاضر مطرح نمودند
یک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
0
7
وقتی عنوان کردید نفر اول بودید و تعدد مقالات هم دارید مگر اساتید نباید از با سوادتران باشند؟بازم خوبه ..... امتیاز داروخانه را دادند به شما .حکیم مهر از ناکام ماندگان هم یادی کند که بعد سالها هنوز امتیاز لازم برای تاسیس داروخانه را ندارند...
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
0
2
با سلام
خدمت خانم دکتر ندا حسین زاده محترم
آرزومند توفیق و پیشرفتتان، امید است نخبگانی همچون شما در بخشهای کلیدی و دانشگاهی حضور داشته باشند تا شاهد پیشرفت این رشته در کشورمان باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
2
8
با سلام و آرزوی موفقیت برای خانم دکتر حسین زاده متاسفانه وضعیتی که در صنعت دامپروری پیش آمده عملا توجیه اقتصادی داروخانه و کلینیک دامپزشکی از بین رفته! علیرغم همه احترامی که به این همکار جوان قائلم ولی فکر نکنم موفقیتی در داروخانه دامپزشکی آنهم برای جوانان در کار باشه!! خود بنده به عنوان کلینسین دام بزرگ با 45 ساله و بیست سال سابقه کار واقعا به خاطر رکود شدیدی که پیش آمده دنبال شغل دیگرم که آنهم دیگر وجود ندارد عملا شرمنده خانواده ام شدم مطمئنا همکاران دیگر هم وضعیت بهتری ندارند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
دقیقا بنده هم در همین شرایط بسر میبرم از ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه تو درمانگاه هستم تا بعد از ظهر نهایت درآمد به ۲۵۰ تومن هم نمیرسه
دکتر عظیم زاده
|
Germany
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
0
0
خانم دکتر حسین زاده گرامی از همکاران بسیار فرهیخته و علمی ما در اردبیل هستند برایشان آرزوی موفقیت و سلامتی داشته و امیدواریم از اندوخته های علمی ایشان در جایگاههای شایسته تر هرچه بیشتر استفاده شود
همکار دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
0
با آرزوی موفقیت روز افزون برای خانم دکتر حسین زاده گرامی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
4
با درود، بنده نیز دامپزشکان دام بزرگ هستم که متاسفانه بدلیل شرایط بد دامداری وعدم توانایی پرداخت دستمزد دامپزشک از سوی دامداران، در حال حاضر مجبورم برای تامین نیازهای اولیه خانواده ام مسافرکشی کنم و دیگه قید دامپزشکی رو با 17 سال سابقه زدم، تازه دنبال نماینده علمی شدن شرکت‌ها هم هستم که خودتون میدونید چه کارایی از تون میخوان با دستمزد پایین، به هر حال واسه اونایی که دامپزشک هستن آرزوی موفقیت دارم وبرای کسایی که هنوز وارد این رشته نشدن آرزو میکنم مسیر زندگیشون عوض شه و هیچ وقت سمت این رشته نیان. با سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
خدا بهمون صبر بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
2
0
سلام دکتر ..................... جدیدا گفتن داروخانه منعی با هیت علمی شدن نداره. یکم تلاش کن هیت علمی بشو. با درآمد داروخانه اگه وام گرفته باشی از توان پس دادنش برنمیای. امیدوارم بتونی امیدت رو حفظ کنی. یکم واسطه کاری کنند اساتید عمومی وتخصصی ات با یه جا به جای اساتید فعلی موافقت کنند میتونی تو جذب آتی شرکت کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
استاد شدن هم حالا دیگه هزار اما و اگر دارد کجای کاری
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
چطور منعی ندارد
هیات علمی 24 ساعتها هست پاره وقته مگه؟
بعدشم فقط سرکلاس رفتن ک نیس
باید قبلش مطالعه کنن
حالا بماند پژوهش ها و تحقیقات دانشجویی
وفادار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
2
1
با آرزوی موفقیت های روز افزون برای خانم حسین زاده عزیز
نظر شما
ادامه