کد خبر: ۷۱۸۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان گفت: بررسی‌های کشوری حاکی از افزایش قابل ملاحظه موارد هاری گربه در سال ۱۴۰۰ و پنج ماهه اول سال جاری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مسعود دهقانی» اظهار کرد: بیماری هاری در یک گربه صاحب‌دار در سال جاری شناسایی شد و این در حالی است که در پنج سال گذشته تنها یک مورد بیماری هاری گربه در سال ۹۹ شناسایی و تأیید شده بود.

وی تصریح کرد: ورود بیماری هاری به جمعیت‌ گربه‌های شهری و روستایی با توجه به اختصاصات بیماری در این حیوان از یک‌سو و ویژگی‌های رفتاری و نژادی گربه و همچنین نوع نگرش مردم به این موجود زنده از سوی دیگر می‌تواند منجر به بروز بحران برای سلامت شهر یا روستا شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، تأکید کرد: بیماری هاری در گربه معمولاً به فرم خشمگین بروز می‌کند. گربه عادت به پریدن به ناحیه سر و صورت دارد و به واسطه نزدیک بودن این نواحی به مغز در مقایسه با سگ که معمولاً به دست و پا حمله می‌کنند، فرصت زمان کمتری برای انجام اقدامات بهداشتی در خصوص فرد مورد گزش وجود دارد.

دهقانی گفت: گربه علاوه‌ بر گاز گرفتن، پنجه‌های بسیار قوی نیز دارد که زخم‌های عمیق روی بدن انسان‌ و یا سایر موجودات ایجاد می‌کند و از آنجا که گربه دست و پنجه‌هایش را می‌لیسد، پنجه‌ها نیز به بزاق حاوی ویروس ‌هاری آلوده هستند پس امکان ایجاد بیماری هاری از حمله گربه در مقایسه با سگ‌ها بیشتر است.

وی افزود: محیط داخل منزل یک محیط کاملاً امن برای سگ‌های ولگرد است و سگ‌های خانگی نیز توانایی خروج از خانه را ندارند ولی برای گربه به‌هیچ ‌وجه این محدودیت‌ها وجود نداشته و به‌راحتی و با استفاده از کوچک‌ترین منفذ می‌تواند وارد منزل شخصی و حتی داخل ساختمان شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، تصریح کرد: ناتوانی برای نگه‌داشتن گربه‌های خانگی در داخل منزل و خروج آن‌ها از منزل باعث افزایش خطر ابتلای آن‌ها به هاری می‌شود.

وی اظهار کرد: تمایل گربه به درگیری با گوشت‌خواران کوچک از تیره‌ گربه‌سانان و سگ‌سانان مثل روباه، شغال، خدنگ و راسو که در جوامع شهری و روستایی نیز حضور دارند خطر ابتلای گربه به هاری از طریق این حیوانات و بالعکس را افزایش داده و معضلات پیچیده‌ای را برای سلامت انسان و جامعه به دنبال خواهد داشت.

دهقانی گفت: سگ‌های ولگرد بنا بر علت‌های مختلف از انسان‌ها فاصله‌ می‌گیرند، اما گربه‌ها به‌راحتی به انسان‌ها نزدیک می‌شود و برخی عادت‌های اشتباه مثل غذا دادن به گربه‌های ولگرد، باعث حذف فاصله بین انسان و حیوان شده و در صورت افزایش بروز موارد هاری در جمعیت گربه‌ها، فاجعه بزرگی می‌تواند به وقوع بپیوندد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، تأکید کرد: در صورتی که فردی دچار گزش از سوی حیوانات شد، به منظور انجام اقدام‌های درمانی و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری به نزدیک‌ترین مرکز جامع سلامت یا مراکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کند.

وی افزود: مراکز درمان پیشگیری هاری به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و در صورت ابتلای انسان به این بیماری، هیچ‌گونه درمانی نداشته و فرد محکوم به مرگ است. بنابراین تنها راه پیشگیری از مرگ ناشی از این بیماری، واکسیناسیون به موقع در صورت گزیدگی یا جراحت ناشی از آسیب حیوان به انسان است.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Finland
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
1
این اطلاع رسانی وظیفه ی شبکه ی دامپزشکی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
دیدم اطلاعات خوبی در مورد بیماری هاری با اینکه در حیوانات است دارد ، پس نگو پزشک بوده حالا یا از قبل میدانسته یا لااقل برای مصاحبه زحمت تحقیق علمی را کشیده بسیار فنی و علمی به مطلب پرداخته
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
البته اگر حیوان آلوده گاز بگیرد حتما سرم ضد هاری هم در کنار واکسن سه نوبتی باید استفاده کرد بخصوص برای شخصی که اصلا ایمنی قبلی از واکسن زدن نداشته باشد و ضمنا زخم باید بخوبی شستشو شود
نظر شما
ادامه