کد خبر: ۷۱۶۷۱

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: بیماری‌هایی مثل تب کریمه کنگو در دام علائم خاصی ندارند اما در انسان می‌توانند موجب مرگ شوند و همکاران ما با مخاطرات بسیاری مواجه هستند و علاوه بر بیماری‌های مشترک در زمینه آسیب‌های فیزیکی نیز با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد جانباز»، صبح امروز (۲۰ مهر) در نشست خبری که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد، با بیان اینکه شعار هفته دامپزشکی امسال "خوراک دام سالم، دام سالم، غذای سالم، انسان سالم" است، اظهار کرد: این نهاد در راستای شعار سال از طرح‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند. نظارت‌های بهداشتی ما در کشتارگاه‌ها و مراکز تولید و عرضه موجب رشد و توسعه فرآیند تولید می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تصریح کرد: دامپزشکی از مشاغل سخت است و ما از معدود اداراتی هستیم که خدمات‌رسانی را درب منزل مردم در روستاها انجام می‌دهیم. حدود ۷۵ درصد بیماری‌های نوظهور بین دام و انسان مشترک هستند و این موجب می‌شود حساسیت حرفه دامپزشکی افزایش یابد.

جانباز عنوان کرد: بیماری مشترک بین دام و انسان که اپیدمی و همه‌گیر شده باشد در هرمزگان وجود ندارد. مسئولان فنی بهداشتی را برای نظارت بر بهداشت و کار مراکز خصوصی فراورده‌های خام دامی معین کرده‌ایم. صادرات محصولات دامی از هرمزگان به بسیاری از کشورها انجام می‌شود و سلامت آن در مبدأ و مقصد چک می‌شود. هرمزگان دروازه ورود گوشت وارداتی به کشور است و این حساسیت کار ما را بالا برده است.

وی بیان کرد: مراکز خصوصی مثل مرغداری‌ها باید مجوزها و پروانه‌های لازم را در بخش‌های مختلف داشته باشند و دامپزشکی در تمام طول تولید فراورده‌های خام دامی کار نظارت را از مزرعه تا عرضه انجام می‌دهد. همکاران ما در مرغ فروشی‌ها، بازار ماهی‌فروشان، قصابی‌ها و … نیز حضور و نظارت جدی دارند. استفاده از بخش خصوصی و همکاری با آزمایشگاه‌های همکار نیز از سیاست‌های ماست. با افزایش ظرفیت‌ها با بیش از ۵ آزمایشگاه همکاری داریم که کمک شایانی به دامپزشکی می‌کنند.

وی اظهار کرد: بیماری‌هایی مثل تب کریمه کنگو در دام علائم خاصی ندارند اما در انسان می‌توانند موجب مرگ شوند و همکاران ما با مخاطرات بسیاری مواجه هستند و علاوه بر بیماری‌های مشترک در زمینه آسیب‌های فیزیکی نیز با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان به بیان عملکرد این نهاد از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ پرداخت و افزود: صدور مجوز یک واحد بیمارستان دامپزشکی، صدور یک پروانه شرکت تولیدی کنستانتره، مکمل و افزودنی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان، صدور مجوز سه داروخانه دامپزشکی و صدور مجوز دومین شرکت پخش دارو و واکسن استانی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته است.

جانباز بیان کرد: افزایش ۵۰ درصدی کلاس‌های آموزشی، افزایش ۱۵ درصدی عملکرد واکسیناسیون مرغ بومی، اجرای طرح پایش سلامت و ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام، راه‌اندازی دومین آزمایشگاه تشخیصی دامپزشکی، پایش و ردیابی بیماری AHPND برای اولین بار به سه روش میکروبی، راه‌اندازی و استفاده بهینه و فعال از سامانه لیمز جهت ارائه خدمات آزمایشگاهی، کنترل بیماری آبله بزی در جمعیت دام اهلی و وحوش در بشاگرد، پوشش ۸۰ درصدی واکسیناسیون ppr سبک، نظارت بر اجرای الزامات بهداشتی صادرات فرآورده‌های شیلاتی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه اروپا و کشور چین، نظارت بر واردات فراورده‌ها و نهاده‌های دامی از جمله اقدامات شاخص ما بوده است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان افزود: با به‌کارگیری ۶۰ ناظر شرعی تلاش کردیم نظارت کاملی بر موازین ذبح شرعی داشته باشیم. هدفمان این است که ۵ بیماری موجود در سطح دام‌های استان را کنترل کنیم و تلفات دامی را به حداقل برسانیم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تصریح کرد: بیش از ۳۹ هزار مورد بازدید بهداشتی از مراکز، بیش از ۲ هزار و ۹۱۰ پروانه صادر شده، بیش از ۶۳ هزار رأس دام کشتار شده در استان، بیش از ۱۹ میلیون و ۴۵۸ هزار قطعه طیور کشتار شده، بیش از ۲۵۴ هزار رأس واکسیناسیون، بیش از ۲ میلیون واکسیناسیون بیماری‌های واگیر، بیش از ۱۲۶ هزار رأس سم‌پاشی دام، بیش از ۳۲۸ هزار مترمربع سم‌پاشی جایگاه دام، بیش از ۱۱ میلیون قطعه واکسیناسیون طیور، بیش از ۲۱ میلیون قطعه جوجه ریزی، بیش از ۳ هزار بازدید از مراکز از جمله فعالیت‌های ما از مهر سال گذشته تاکنون بوده است.

جانباز ادامه داد: ۳۹۰ مزرعه پرورش میگو در هرمزگان موجود است و بیش از ۶ هزار آزمایش برای رصد بیماری‌ها در این مزارع انجام دادیم. هزار و ۵۰۰ بازدید و نمونه‌برداری نیز انجام شده است. همچنین ۵ مورد نظارت بر واردات بچه ماهی را داشته‌ایم.

وی بیان کرد: تولید بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ تن میگو و تولید یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون قطعه لاور را در یک سال گذشته داشته بیش از ۵۲۰ هزار تن محموله وارداتی و بیش از ۵۳ هزار تن محموله صادراتی، بیش از ۵۷ هزار تن محموله ترانزیتی داشته‌ایم که کار نظارت بر این محصولات و محموله‌ها بر عهده دامپزشکی بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری باید در بازار ماهی‌فروشان مسئول فنی بهداشتی مستقر داشته باشد و دامپزشکی تنها می‌تواند کار نظارت را انجام دهد. تذکرات لازم را در خصوص دست‌فروشان ماهی و آبزیان نیز به شهرداری بندرعباس داده‌ایم. وظیفه دامپزشکی تنها اعلام مخاطرات دامی است و با فرمانداری، شهرداری و دستگاه قضایی مکاتبات لازم انجام شده است.


نظر شما
ادامه