کد خبر: ۷۱۶۴۶

حکیم مهر: مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه تاکنون ۲۸ لاشه کل بز تلف شده در منطقه مشاهده شد، گفت: این بیماری از سال گذشته وارد استان شد و امسال سال دومی بوده ولی اینکه امسال در منطقه دیگر، منطقه حفاظت شده البرز شمالی مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «کوروس ربیعی» مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران امروز درباره مشاهده موارد ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مازندران اظهار کرد: ۳۰ شهریور ماه امسال اولین مورد تلفات کل بز را منطقه حفاظت شده البرز شمالی در شهرستان نوشهر و چالوس پیدا کردیم.

وی افزود: از آن تاریخ به بعد گشت‌ها را افزایش دادیم تا بتوانیم لاشه‌ها را جمع‌آوری و از گسترش بیماری در منطقه جلوگیری کنیم.

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه نمونه‌ها تحویل اداره کل دامپزشکی شد، تصریح کرد: البته هنوز جواب قطعی به دست ما نرسید ولی علائم  و بررسی شباهت‌ها ظن قوی ما همان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که گونه کل‌بزها را درگیر کرده است.

ربیعی ادامه داد: در چنین شرایطی کار ما جمع آوری لاشه‌ها از کنار آبراه‌ها و خارج کردن دام‌های اهلی در مراتع مشترک زیستگاه‌هایحیات وحش است که درحال انجام است.

وی  با اعلام اینکه تاکنون ۲۸ لاشه کل بز تلف شده در منطقه مشاهده شد، یادآور شد: این بیماری از سال گذشته وارد استان شد و امسال سال دومی بوده ولی اینکه امسال در منطقه دیگر، منطقه حفاظت شده البرز شمالی مشاهده شده است.

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: باوجود اینکه منطقه صعب‌العبور و کوهستانی است اما همکاران ما در تلاش هستند لاشه‌ها را زودتر جمع آوری کنند تا باعث گسترش ویروس نشود.

ربیعی یادآور شد: ضدعفونی کردن آبشخورهای طبیعی حیات وحش و همچنین واکسیناسیون دام‌های اهلی ازسوی دامپزشکی در سال گذشته انجام شده و اکنون هم در دستور کار است.

وی بیان کرد:  این بیماری در محیط بومی شده و امسال خودش را نشان دهد که البته خشکی محیط،  کمی منابع آب و چشمه‌ها و همچنین استفاده مشترک دام‌ها از منابع آبی باعث چرخش و ماندگاری ویروس می‌شود.

 

نظر شما
ادامه