کد خبر: ۷۱۱۷۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیر روابط‌ عمومی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر امین اسدی» این کار را تخلف و درصد احتمال آن را بسیار ناچیز دانست و تأکید کرد: با چنین تخلفاتی از سوی نهادهای قانونی به‌صورت قاطع برخورد می‌شود و جای نگرانی نیست...

حکیم مهر:  مدیر روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به خبرساز شدن ذبح الاغ آن را شیطنتی رسانه‌ای دانست و گفت: این موضوع آن‌قدر کوچک است که جای نگرانی ندارد و کشتار غیرمجاز خارج از سیکل کشتارگاهی اهمیت بیشتری دارد و استفاده از این گوشت‌ها را مساوی با مرگ دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از راه دانا، «دکتر سیدمحمد آقامیری» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سؤال کشتار غیرمجاز دام‌های مکروه و غیر حلال و فروش آن گفت: گزارش فروش اسب و الاغ به دست ما رسیده است ولی این موضوع آن‌قدر کوچک است که جای نگرانی برای مردم ندارد و با این نوع تخلفات به‌شدت برخورد خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت گوشت/ سوء استفاده عده ای سودجو

با وجود این باید در نظر داشته باشیم که در سال‌های اخیر و در پی مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی در اثر نقدینگی به وجود آمده و مشکلات تورمی، به‌ خصوص تورم جهانی در زمینه محصولات کشاورزی و جنگ اوکراین که موجب افزایش قیمت نهاده‌های دامی شد، اولین اثر مستقیم این تکانه‌های اقتصادی بر قیمت گوشت خود را نشان داد که همین موضوع موجب افزایش کشتار غیرمجاز در کشور شد.

دام‌پروری در ایران به دو شکل سنتی و صنعتی رواج دارد که در دامپروری سنتی دام‌هایی مثل گوسفند پرورش داده می‌شوند که از خوراک بومی استفاده می‌کنند و در دامپروری‌های صنعتی به‌خصوص در پرورش گاو و مرغ از خوراک دام‌هایی مثل کنجاله و سویا و ذرت استفاده می‌شود که درصد کمی از این نهاده‌ها در کشور تولید می‌شود و در این زمینه اکثر مصرف نهاده‌های دامی وارداتی است.

در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه‌های پرورش دام افزایش یافت، اما شاهد آن بودیم که قیمت مرغ و گوشت گاو که وابسته به نهاده‌های وارداتی بود، افزایش بیشتری نسبت به دام‌های بومی کشور داشت و باوجوداینکه دولت سیزدهم تمام تلاش خود برای واردات و افزایش عرضه گوشت انجام داد و در این زمینه موفق عمل کرد قیمت این کالای اساسی افزایش یافت.

مشکل جدیدی که پیش آمد این بود که در این میان عده‌ای سودجو به دنبال سود بیشتر بودند و با اقداماتی مثل پخش گوشت حیواناتی که گوشت آنها مکروه است، مردم را در خرید گوشت با تردید مواجه کردند تا جایی که رئیس سازمان دامپزشکی از مردم تقاضا کرد که از خرید گوشت از واحدهایی که کشتار خارج از پروسه دامپزشکی دارند اجتناب کنند.

این در حالی است که استفاده از گوشت حیوانات مکروه، ممکن است موجب بروز بیماری‌هایی نظیر آبله، تب برفکی، هاری، طاعون نشخوارکنندگان و شاربن شود که در حیوانات حلال گوشت به دلیل واکسیناسیون این بیماری‌ها وجود ندارد و این بیماری‌ها ممکن است در بخش درمان موجب افزایش شدید هزینه‌های درمانی شود که با جلوگیری از این اتفاق می‌توان از سربار شدن این هزینه‌ها به اقتصاد کشور پیشگیری کرد.

معاون وزیر کشاورزی گفت: ۹۱ درصد از نیاز واکسن دامی داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۵۰ میلیون دوز از ۶۰۰ میلیون دز واکسن موردنیاز را وارد می‌کنیم، افزود: حدود ۱۰.۵ میلیارد دوز واکسن برای بخش طیور نیاز داریم، که ۳.۵ میلیارد آن در داخل کشور تولید و ۷ میلیارد آن وارداتی است.

همه اینها در حالی است که این روزها اخبار ذبح حیواناتی مثل اسب و الاغ بیشتر به چشم می‌آید و حساسیت مردم را بیشتر می‌کند، تا جایی که معاون پلیس نظارت بر اماکن عمومی پایتخت خبری مبنی بر دستگیری عاملان ذبح و توزیع گوشت الاغ و اسب در یکی از دامداری‌های مناطق جنوبی تهران و کشف ۵۰ کیلوگرم گوشت الاغ داد که بازخورد زیادی را در شبکه‌های اجتماعی داشت.

برخورد با کشتارهای غیرمجاز دام‌های حلال گوشت خارج از سیکل سازمان دامپزشکی

دکتر امین اسدی معاون وزیر و مدیر روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی کشور دراین‌ رابطه به شبکه اطلاع رسانی راه دانا، گفت: موضوع اصلی مدنظر آقامیری کشتار غیرمجاز دام‌های حلال گوشت خارج از سیکل سازمان دامپزشکی بوده و ذبح و فروش دام‌های با گوشت مکروه بسیار کوچک‌تر از آن است که موجب نگرانی مردم باشد و پررنگ شدن این خبر شیطنتی رسانه‌ای بوده است.

وی این کار را تخلف و درصد احتمال آن را بسیار ناچیز دانست و تأکید کرد: با چنین تخلفاتی از سوی نهادهای قانونی به‌صورت قاطع برخورد می‌شود و جای نگرانی نیست.

اسدی توضیح داد: امروز باتوجه‌ به بیماری‌های شایع از جمله تب کریمه کنگو که جان ۷ تن از هم‌وطنان ما را گرفته، حساسیت ما روی ذبح‌های غیربهداشتی کنار جاده‌ای بیشتر شده و استناد به این موضوع که این گوشت تازه‌تر است منعکس شده است.

راه‌اندازی ستاد ملی مبارزه با کشتار غیرمجاز

وی توضیح داد: یک ستاد ملی برای مبارزه با کشتار غیرمجاز را راه‌اندازی کرده‌ایم که از کشتارهای خارج از سیکل این سازمان جلوگیری نماید.

وی تأکید کرد: هدف اصلی این ستاد جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که پس از ذبح در بدن دام نهان است که نمونه آن تب کریمه کنگو است. اگر دامی خارج از سیکل، کشتار شود حتماً باید مراحلی مثل ۲۴ ساعت قرارگرفتن لاشه در دمای صفر تا ۴ درجه را طی کند.

این دامپزشک ادامه داد: در کشتارگاه‌ها حتماً این موارد رعایت می‌شود اما لاشه گرمی که در خیابان کشتار می‌شود فارغ از شرعی بودن یا نبودن کشتار و حلال و حرام بودن آن به دلیل عدم وجود نظارت بهداشتی امکان انتقال بیماری از دام به انسان را افزایش می‌دهد.

وی توضیح داد: روند پیش سردها و رعایت ضوابط قانونی کشتار موجب می‌شود با تغییر پی هاش گوشت موارد بیماری‌زا تحت تأثیر این تغییر پی هاش از میان بروند که این مهم‌ترین عامل عدم اطمینان به کشتارهای خارج از کشتارگاه است.

استفاده از گوشت کشتار غیرمجاز، مساوی است با مرگ

وی گفت: من اطمینان می‌دهم هیچ بیماری از تیغ سازمان دامپزشکی کشور خارج نخواهد شد و گوشتی که با مهر و لوگوی این سازمان به دست مردم می‌رسد و قابل رهگیری است، با اطمینان قابل‌استفاده برای همه مردم عزیز ایران است.

اسدی در پایان با بیان اینکه گوشت کشتارهای غیرمجاز کنار خیابانی ناسالم‌ترین گوشت است و به‌ واسطه ارتباط مستقیم با هوا منبع ویروس و میکروب و باکتری خواهد بود، از مردم خواست تا از خرید گوشت‌های خارج از سیکل نظارتی جدا خودداری کنند، زیرا ممکن است مردم را دچار بیماری‌های مرگباری چون تب کریمه کنگو کند.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
1
2
اگه کوچک و بی اهمیته خوب یه تیکه کوچیک از همین گوشت رو جلو ما بده ........... بخوره ! توجیه ......تر از این داریم؟ اونهم‌توسط سازمان؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
به‌ واسطه ارتباط مستقیم با هوا منبع ویروس و میکروب و باکتری خواهد بود،


واقعا دیگه حرفی باقی نمیماند !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
3
مردم نان برای خوردن ندارند و مجبور هستند الاغ بخورند. ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
0
لطفا اول اصل مصاحبه هفته قبل را درج کنید و سپس شیطنت آن تحلیل شود
فیروزه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
1
ذبح الاغ هم شد دغدغه دامپزشکی؟ مگه دامپزشک داروغست؟ اینها را کردن مسائل دامپزشکی تا مسئولین ادارات را (که البته خودشون هم بدشان نمی آید) از مسایل اصلی گریبانگیر دامپزشکی و دامپزشک دور نگهدارند مگه فقط دامپزشک میدونه الاغ چیه و می‌دونه گوشت الاغ خوردنش شرعیه یا نیست! که کار دامپزشکی شده این
نظر شما
ادامه