کد خبر: ۷۱۰۷۵

اکثر کتب درسی و آموزشی تلاش داشته اند که همزمان و به صورت جامع، با ترسیم شکل به آموزش مخاطب بپردازند. هر چند در اکثر مواقع موفق نشده اند. به  جهت پوشش این کمبود، کتاب اطلس دندانپزشکی در سگ ها و گربه ها توسط دکتر مارکوس ایکوف منتشر شده است.

دکتر ایکوف سعی نموده اند در این کتاب، دانشجویان و کلینیسن ها را با مفاهیم و روش های پایه ای دندانپزشکی حیوانات کوچک آشنا کنند و در سه بخش مجزا این مباحث را پوشش داده اند. ایشان در ضمیمه این کتاب، 14 رفرانس دندانپزشکی دام کوچک را به عنوان مکمل معرفی نموده اند. هرچند  باید خاطر نشان کرد که دندانپزشکی در دامپزشکی آن­گونه که باید، دستخوش تحولات چندانی نشده است. این کتاب قصد ندارد تا به همه دامپزشکان اجازه درمان تمامی حالت­های دندانی را بدهد، اما می خواهد آن ها را ترجیحا با مشکلات و درمان های احتمالی آشنا سازد.

در سال های اخیر شاهد انتشار کتب و مقالات بسیاری در حوزه جراحی دامپزشکی بوده ایم که نشان از ارتقا و جهش تکنیک های مورد استفاده در این رشته است.

در راستای پژوهش های انجام شده در زمینه آموزش دامپزشکی به این نتیجه رسیده شد که ما نیازمند منابعی هستیم تا بخشی از نقصان های موجود در آموزش ما را برطرف کند و چه بسا یکی از بهترین راهها جهت ارتقاء آموزش جراحی استفاده از کتاب های اطلس است.

اعتقاد دارم که یک کتاب تکست خوب، می بایست اطلاعات اولیه را به گونه ای توضیح دهد که دانشجویان و رزیدنت های جراحی بتوانند کلیات درسی آن را به راحتی فرا بگیرند (Learns How) و به منظور ارتقای مهارت خود از کتاب اطلس که نه تنها اطلاعات پایه را به صورت جامع ‏ارائه داده بلکه روش های بهینه و موثرتری برای یادگیری دانشجویان منتقل می سازد (Knows How) را استفاده نمایند.

یکی از موارد فوق العاده جذابی که در این اثر دیده شده ترسیم پلات ها توسط «دنیسگدینگ» بوده، مهارتی که در کتاب های خیلی از جراحانمان همچون «دکتر یعقوب ترسلی» دیده ایم. این اثر با هدف ارتقای مهارت و افزایش اعتماد به نفس در دانشجویان و رزیدنت های جراحی طراحی شده است. در این کتاب با توضیحات کامل تفاوت رویکردهای جراحی در سگ و گربه آموزش داده شده که برای جذابیت بیشتر آموزشی انتظار می رود دانشجویان گرامی تصاویر آن را رنگ آمیزی یا مجدد طراحی نمایند تا بدین طریق دانشجویان با جنبه های دیگر آموزش اناتومی/جراحی آشنا شوند.

علم پزشکی عمری به قدمت حضور بشر بر روی کره خاکی دارد و تقریبا در هر دوره از تکامل انسان، این علم هم روند پیشرفت خود را حفظ کرده است.

در سالهای اخیر، به دلایل مختلف که گاها از موضوعیت پزشکی خارج است، پراکندگی مطالب علمی وشرایط به نحوی چیده شده است که تصمیم گیری برای درمانی مناسب را با چالش هایی روبرو کرده است.

این کتاب با رویکردی مسئله محور (Problem based learning) سعی در تمرکز بر روی موضع های متفاوت دارد تا پزشکان با اعتماد به نفس بیشتر وخاطری کاملا آسوده بر روی مسائل بیمار تسلط پیدا کنند.

این کتاب، کاربردی ترین ثمره کوشش های دانشجویان پزشکی است که تمامی موارد ذکر شده را پیش از این در موقعیت های عملی تجربه کرده اند و نیاز به دانستن آنها را برای مربیان، اساتید گرامی، دانشجویان و دیگر مشاغل مربوطه حس کرده اند.

کتابی که پیش رو دارید، با احساس مسئولیت برای آموزشی حرفه ای به دانشجویان پزشکی توسط مؤلفانی مسلط از زبان آلمانی به انگلیسی و سپس توسط دوستانی توانمند به زبان شیرین فارسی در آمده است.

 

دانشجویان و همکاران گرامی می توانند کتاب های فوق را از طریق سایت انتشارات رویان پژوه با تخفیف ده درصد خریداری نمایند.

آدرس وب گاه: http://www.rpdent.ir

 

نظر شما
ادامه