کد خبر: ۶۹۸۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: یک چوپان محلی یک راس بره قوچ و میش ارمنی را که به دام سگ‌های ولگرد افتاده بود را از چنگال این حیوانات و مرگ حتمی نجات داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «آوات بازیار» روز پنجشنبه اظهار کرد: این بره قوچ و میش ارمنی که از گله و مادر خود جدا شده بود توسط سگ‌های بلاصاحب و ولگرد به دام افتاده بود که این چوپان که مشغول چرای احشام بود آن را دید و توانست نجاتش دهد.

وی ادامه داد: این چوپان پس از نجات این بره آن را تحویل اداره حفاظت محیط زیست بوکان داد.

ربیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت پس از حصول اطمینان از سلامت بره، با رصد منطقه میش مادر را یافته و بره را به دامن طبیعت و مادرش باز گرداندند.

وی یادآور شد: براساس نظر کارشناسان دامپزشکی رها کردن بره در نخستین زایمان توسط میش‌های جوان بدلیل ترس امری طبیعی است که این در دام‌های اهلی نیز مشاهده می‌شود.

بازیار افزود: این بره که در زیستگاه اصلی خود در منطقه دشت فیضی الله بیگی پیدا شده بود دوباره به طبیعت باز گردانده شد.

وی تاکید کرد: در طول ۱۲ سال گذشته این نخستین مورد از جدا شدن بره قوچ و میش ارمنی است که تاکنون در زیستگاه این حیوان گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، منطقه دشت فیض الله بیگی بوکان تنها منطقه جنوب آذربایجان غربی به شمار می رود که میزبان تعدادی قوچ و میش ارمنی است.

قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است، این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت از جمله (قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد) در ایران زیست می‌کنند.

این گونه ۱۰ تا ۱۳ سال عمر می کند، به دلیل اینکه در زمان های گذشته این نوع گوسفند وحشی در مرز ایران و ارمنستان می زیست به قوچ ارمنی معروف است.

مهمترین محل زیست این گونه در پارک دریاچه ارومیه است که سال گذشته بیش از هزار و ۲۰۰ راس از آن شمارش شد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
0
0
خدا به این چوپان خیر بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
0
0
دستت دردنکنه چوپان
تو متن که ازت تشکرنکردن
نظر شما
ادامه