کد خبر: ۶۹۲۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رییس دامپزشکی بوکان با بیان اینکه تب برفکی از جمله بیماری‌های حاد ویروسی و واگیردار در حیوانات زوج سم و وحشی است، گفت: ۲ کانون از این بیماری در یکی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان شناسایی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر اسماعیل محمدیانی» روز دوشنبه افزود: سرعت سرایت این بیماری واگیردار بالاست و در صورت شیوع، ۱۰۰ درصد گله را درگیر کرده و میزان تلفات آن به خصوص در دام‌های جوان قابل توجه است.

وی اظهار کرد: با توجه به رخداد مواردی از این بیماری در مناطق روستایی بوکان و به منظور پیشگیری از بروز بیماری یاد شده باید از رفتن غیرضرور و خرید دام از میادین عرضه دام خودداری کرد.

رییس دامپزشکی بوکان با بیان اینکه دام جدید خریداری شده را باید مدت ۱۴ روز در قرنطینه نگهداری کرد، گفت: دامداران باید از وارد کردن دام های جدید به داخل دامداری خود تا زمان حصول اطمینان از سلامتی آنها به شدت پرهیز کنند.

محمدیانی یادآور شد: دامداران در اینگونه موارد باید حوضچه ضدعفونی ورودی دامداری را فعال و به صورت مرتب محوطه را نیز ضدعفونی کنند.

وی با اشاره به اینکه دامداران باید رخداد بیماری در دامداری را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهید، اضافه کرد: دامدار باید از ورود افراد متفرقه به دامداری جلوگیری کند.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان افزود: تب شدید، کاهش اشتها، کاهش تولید شیر، ریزش بزاق از دهان، زخم مخاطی بر روی زبان و محوطه دهانی، جراحت پستان و فضای بین دو سم، لنگش بویژه در گوسفند و بز و تلفات در دام‌های جوان از جمله مهمترین علایم بیماری تب برفکی در بین دام‌ها است.

وی تاکید کرد: این بیماری از جمله موانع اصلی تولید شیر، گوشت، تجارت جهانی دام و فرآورده‌ها خام دامی است و در صورت شیوع در یک منطقه، خسارات اقتصادی سنگین برای کشور و دامداران به همراه دارد.

محمدیانی ادامه داد: بوکان به دلیل داشتن بزرگترین میدان دواب در شمال غرب کشور لازم است دامداران موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی اظهار کرد:درمان موثری برای تب برفکی به‌دلیل ویروسی بودن بیماری وجود نداشته و پیشگیری مهمترین راه جلوگیری از بروز خسارات است.

بوکان قطب مهم کشاورزی و دامداری در استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
0
0
با سلام ایشون دامپزشک نیستند
نظر شما
ادامه