کد خبر: ۶۹۱۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل برای ارتقای کیفیت عسل و نیز با قابلیت کنترل باروری توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی و بومی سازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی عطائیان» عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان الوند گفت: دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل می تواند کیفیت عسل تولید شده را ارتقا دهد و باروری زنبورها را کنترل کند و بر بسیاری از تولیدات طبیعی اثرات مثبت داشته باشد.

وی افزود: دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل الوند یکی از جدیدترین و بهترین دستگاه هایی است که امکان اسپرم گیری و تلقیح ساده با سرعت بالا و در عین حال انتقال آلودگی کمتری را دارد. با توجه به اینکه دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل الوند یک تولید داخلی است، نسبت به دستگاه های خارجی از قیمت مناسب تری برخوردار است.

وی بیان کرد:  تلقیح مصنوعی ابزاری برای اصلاح نژاد است. همچنین این تکنیک امکان ایجاد تلاقی های جدید را برای اهداف تحقیقاتی فراهم می کند. رفتار جفت گیری در زنبور عسل بسیار تصادفی و کنترل آن مشکل است.

عطائیان  افزود: تحقیقات اثبات کرده است که به هیچ وجه عملکرد یک ملکه تلقیح مصنوعی شده به صورت صحیح، کمتر از یک ملکه جفت طبیعی نبوده بلکه میانگین موفقیت تلقیح مصنوعی با ۹۵ درصد بیشتر از جفت طبیعی است، پس بدون شک تنها راه اصلاح و زنبورداری صنعتی، استفاده از دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل است.

وی ادامه داد: در شروع برگزاری دورهای آموزشی تلقیح مصنوعی، به عنوان یک دستگاه مدرن و کاملا مناسب برای کارآموزان و همین طور افراد با تجربه که مشتاق هستند راحت و دقیقتر به امر تلقیح ملکه بپردازند، پیشنهاد می شود. به این دلیل که دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل الوند از دو سیستم متفاوت با کنترل دقیق و سرعت پایین یا سرعت بالا و کنترل نسبی برخوردار است.

 

استفاده ۷۵ هزار زنبوردار داخلی از دستگاه تلقیح مصنوعی

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل ایرانی حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان تر از نمونه خارجی است، بیان کرد: دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل علاوه بر این که تولید عسل کشور را ارتقا می دهد، گرده افشانی را نیز نظم می بخشد و بر دام نیز اثر مثبت می گذارد و در حوزه میوه و گیاهان نیز نتایج مثبتی می تواند داشته باشد.

وی یادآور شد: امروز اگر زمینه برای صادرات چمدانی دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل فراهم شود، مشخصا صادرات دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل تسهیل می شود و می تواند به مراتب بیشتر از ۵۰ هزار دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد. با این وجود در داخل کشور ۷۵ هزار زنبوردار از دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل استفاده می کنند که مشاغل زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
0
1
یک سوال فنی. از زنبور نر چطور اسپرم میگیرن ؟؟؟
پاسخ ها
دکتر شقاقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
شکم زنبور نر بالغ را فشار میدهند و آلت تناسلی از شکم خارچ میشود ک با فشار مضاعف اسپرم خارج میشود که به وسیله پیپت مخصوص جمع آوری می شود ، در سالیان گذشته امکان فریز اسپرم زنبورعسل فراهم گشته است
نظر شما
ادامه