کد خبر: ۶۹۰۴۶
 

حکیم مهر: ویژه برنامهی هاری در پادکست رادیووت به میزبانی رامتین زاهدی برگزار شد و مورد توجه اتحادیه جهانی کنترل هاری قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر، «رامتین زاهدی» گوینده رادیو و مدیر رسانه ای مجموعه بیمارستان های دامپزشکی تهران گفت: ما در این برنامه پیرامون دامپزشکی، سبک زندگی مدرن در کنار حیوانات، محیط زیست و سلامت جامعه صحبت خواهیم کرد. همچنین برای رسیدن به راهکارهای بنیادی افتخار این را خواهیم داشت تا میزبان متخصصان و صاحب نظران این رشته ها باشیم.

وی افزود: در این اپیزود کشنده ترین و خطرناک ترین بیماری زئونوز یعی هاری یا Rabies را از زوایای گوناگونی مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ابتدای برنامه همراه خواهیم شد با جناب آقای دکتر روزبه بشر، رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران، تا ماهیت این بیماری را بررسی کنیم و اقدامات لازم در مواجهه با آن را بدانیم. اما در صورت ابتلای حیوانات به هاری شاهد چه علائمی خواهیم بود و دامپزشکان با چه چالش هایی رو به رو می شوند؟

زاهدی تصریح کرد: برای پاسخ به این سوالات در خدمت جناب آقای پروفسور شیرانی، رئیس بیمارستان دام های کوچک دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه تهران و جناب آقای دکتر پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان ایران و مجموعه بیمارستان های دامپزشکی تهران خواهیم بود. در پایان برنامه هم گریزی خواهیم زد به مسئولیت اجتماعی شهروندان و همچنین پیرامون موضوع مدیریت شهری و پسماند ها با جناب آقای مهندس ایرج زاهدی، کارشناس ارشد مدیریت شهری، گفتگویی خواهیم داشت. مفتخرم که اعلام کنم اتحادیه جهانی کنترل هاری نیز به این برنامه پرداخت و در قالب یک استوری اینستاگرامی نوشت در همین حال تلاش بسیار دیگری در سطح جهانی در حال انجام است.

اما چرا در این اپیزود به موضوع هاری پرداختیم؟

«ارغوان قاسم پور» سردبیر برنامه و دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی دانشگاه تهران اظهار داشت: بعد از ابتلای دو تن از شهروندان به هاری، جوانه ترس و دلهره در وجود مردم حس میشد، موضوعی که باعث تشویش اذهان عمومی در پی فوت این عزیزان شده بود و در ادامه گزارش های بسیار از کیس های مشکوک هاری به انستیتو پاستور ایران، ما را بر آن داشت تا با ساخت این اپیزود در رادیووت برای ارتقا آگاهی عمومی جامعه، پیرامون این بیماری کشنده گامی موثر برداریم.

وی افزود: سوالات متداول شما عزیزان بخشی از مباحثی است که در این برنامه به آن خواهیم پرداخت. سوالاتی همچون؛ عامل این بیماری چه میکروارگانیسمی است؟ راه های ابتلا به بیماری به چه صورت است؟ پاتوژنز آن چگونه است؟ آیا هر گزشی از سمت حیوان هار منجر به مرگ می شود؟ چه اقداماتی برای پیشگیری، کنترل و درمان نیاز است؟ و پروتکل های نجات بخش پس از گزش چه می باشد؟ و...

«دکتر روزبه بشر» در بخشی از سخنان خود به این نکته مهم اشاره داشت: «تنها راه تشخیص قطعی، آزمایش های گلد استاندارد در مراکز رفرانس هاری است؛ علائم می توانند ما را به سمت این بیماری سوق دهند اما برای تشخیص قطعی نیاز به تست های آزمایشگاهی داریم. آنسفالومیلیتی که طی هاری ایجاد می شود در بیماری های دیگر نیز مشاهده می شود. در خصوص انسان مشکوک به هاری که دسترسی به مغز نداریم، سه نمونه ی بزاقی با فاصله 6-3 ساعت و همچنین تکه ای از پوست گردن دارای حداقل ده فولیکول مو مورد نیاز است.»

بخش جالب توجه دیگری از اظهارات دکتر بشر در خصوص تاریخچه ی پزشکی و دامپزشکی بیماری هاری بود: «طبق گزارشات از  کتب دانشمندانی همچون ابن سینا و رازی می توانیم سابقه هایی از قطع عضو برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هاری بعد از گزش و یا روش های سوال برانگیز دیگری همچون قرار دادن تاج خروس در محل گزش یا خوراندن مغز حیوانی که فرد را گزیده به او را مشاهده کنیم.»

وی به نکته ای در مورد مخزن بیماری نیز اشاره نمود: «مخزن بیماری، حیوانی محسوب می شود که بتواند ویروس را برای تایم طولانی در بدن خودش نگه دارد بدون اینکه علائمی بروز دهد که از این جهت روباه خطرناک می باشد. در ایران نیز روباه معمولی و روباه قرمز می توانند مخزن مطرح شوند لذا نزدیک شدن به حیات وحش و به خصوص روباه خطرناک می باشد.»

در ادامه ی برنامه «دکتر پیام محبی» اظهار داشت: «هر شهروندی که از یک حیوان گوشتخوار سرپرستی می کند، اقدام برای واکسیناسیون هاری آن حیوان، جزئی از مسئولیت اجتماعی او است.»

همچنین دکتر محبی، در پاسخ به سوال مجری برنامه، درباره ی اینکه آیا این موضوع درست است که گاهی برخی از صاحبان حیوانات خانگی به غلط تصور می کنند چون حیوانشان در محدوده ی امن خانه است، دیگر در خطر ویروس هاری قرار نخواهند گرفت و در خصوص انجام واکسیناسیون بی توجهی کنند؛ گفت: «خیر؛ چرا که ممکن است حیوان خانگیشان، برای مثال اگر گربه باشد، با شکار موش ناقل ویروس هاری به این بیماری مبتلا شود و یا سگ هایی که در یک باغ یا ویلا حضور دارند، ممکن است در جدال بر سر غذا با سایر حیوانات نظیر روباه یا شغال در معرض بیماری قرار بگیرند.»

«پروفسور داریوش شیرانی» نیز واکسیناسیون حیوانات را مهم ترین اقدام پیشگرانه جهت کنترل هاری عنوان کرد و در این خصوص این نکته حائز اهمیت را نیز اضافه کرد: «حتی اگر در تایم مربوط به واکسیناسیون فراموشی یا سهل انگاری صورت گرفته باشد؛ می توان فارغ از سن حیوان خانگی برای واکسیناسیون اقدام کرد. چرا که گزش در حیوانی که سابقه واکسن را نداشته باشد، بی هیچ چون و چرایی منجر به هاری و مرگ او می شود. در مقابل حیوانی که واکسن های خود را مرتب و سرتایم دریافت کرده است، شانس بسیار بالاتری برای نجات خواهد داشت.»

«مهندس ایرج زاهدی» در بحث کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب، برای پیشگیری از شیوع ویروس هاری اظهار داشت: «در قوانین کشور، شهرداری ها هرگز به عنوان متولی اصلی این امر شناخته نشده اند. به همین خاطر است که اغلب علیرغم صرف بودجه های کلان توسط شهرداری ها بدون آنکه دانش و یا تخصصی در این حوزه داشته باشند، نهایتا منجر به عدم موفقیت شهرداری ها می گردد. همواره یکی از مهم ترین موضوعات برای کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب مبحث مدیریت پسماند است که نقش شهروندان در این زمینه پررنگ تر از هر نهاد دیگری است، چرا که حتی بهترین عملکرد شهرداری ها در مدیریت پسماند در گرو فرهنگ سازی هر یک از شهروندان است، که دیگر شاهد رهاکردن زباله ها در مکانی غیر از سطل های تعبیه شده برای پسماند توسط شهروندان نباشیم.»

و اما در پایان رامتین زاهدی این چنین می گوید: «مفتخرم اعلام کنم که این برنامه مورد توجه اتحادیه جهانی کنترل هاری (GARC) نیز قرار گرفت و این اتحادیه با انتشار پوستر برنامه نوشت هم اکنون در نقطه ای دیگر از جهان کارهای بسیار بزرگی صورت می گیرد. در نهایت از همه ی همکاران محترم دامپزشک دعوت می کنم تا با شنیدن ویژه برنامه هاری پادکست رادیووت و آگاهی بیشتر از پروتکل های پیشگیرانه و نجات بخش هاری، گامی موثر در کنترل این بیماری خطرناک بردارند. همچنین شنیدن این پادکست برای کلیه ی شهروندان عزیز به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، توصیه می گردد.»

با آرزوی ریشه کنی هاری در جهان

 
 
نظر شما
ادامه