کد خبر: ۶۸۶۵۰

حکیم مهر: دو کانون آلوده به بیماری آنگارا (التهاب حاد ویروسی کبد در طیور) در مرغداری های شهرستان سربیشه شناسایی و معدوم سازی گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه، «دکتر هادی کاووسی» رئیس شبکه گفت: این بیماری در حال حاضر واکسن و درمان اختصاصی در طیور گوشتی ندارد و مرغداران تنها باید با رعایت اصول امنیت زیستی از جمله عدم جوجه ریزی اضافه بر ظرفیت سالن ها، رعایت دقیق ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای، کنترل ترددها، انجام کامل برنامه واکسیناسیون علیه سایر بیماری ها بخصوص برونشیت و نیوکاسل، عدم زنده فروشی مرغ در پایان دوره، عدم حمل کود پایان دوره بدون عقیم سازی، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن ها و گزارش سریع موارد مشکوک تلفات به منظور جلوگیری و کنترل بیماری به شبکه‌های دامپزشکی می باشد.

وی افزود: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را نیز دارد و چون درمان موثری برای این درمان بیماری وجود ندارد لذا رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی از اهمیت فراوانی برخوردار است. همچنین بهترین مواد ضد عفونی برای پاکسازی سالن مواد ضد عفونی دارای ترکیبات یدوفور می باشد . از مهمترین علایم کالبد گشایی این بیماری آب آوردگی اطراف قلب و تجمع ماده ژله مانند (هیدرو پریکارد) و نقاط نکروزه در کبد می باشد.

این بیماری زئونوز  یا بیماری مشترک بین انسان و دام نمی باشد.

 
نظر شما
ادامه