کد خبر: ۶۸۵۵

حکیم مهر -  کتاب "بیماریهای باکتریایی شایع در پرورش ماهی، مدیریت بهداشتی و پیشگیری" منتشر شد.

این کتاب به همت دکتر مصطفی اخلاقی، دانشیار بخش بهداشت و بیماریهای آبزیان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز و توسط انتشارات این دانشگاه منتشر شده است.

در پیش‎گفتار این کتاب با تأکید بر نقش دامپزشکان در تأمین بهداشت آبزیان آمده است :

" از آنجا که صنعت پرورش ماهی در کشور ما روز به روز در حال توسعه است، با به کارگیری روش‌های نوین در این صنعت و همچنین معرفی روش‌های پرورش ماهی در دریای کاسپی در شمال کشور، خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور، حمل و نقل‌ها و ارتباطات بیشتری میان کارگاه‌های پرورشی صورت خواهد گرفت. به همین دلیل لازم است آموزش نیروهای متخصص، کارشناسان و تمامی‌دست اندرکاران این صنعت توسعه یابد و استفاده از دکتر دامپزشک در تمام کارگاههای پرورشی لازم قلمداد شود؛ آزمایشگاههای تخصصی در استان‌های مختلف کشور بنا به ضرورت باید مجهز و آماده ارائه خدمات باشند.

برای مبارزه با بیماری‌های باکتریایی ماهی، لازم است تمام مراکز تکثیر ماهی و مراکزی که اقدام به توزیع بچه ماهی می‌نمایند، محصولات تخم چشم زده در کارگاه‌های خود را پس از ضدعفونی زیر نظر دکتر دامپزشک با گواهینامه بهداشتی و تمام مراکزی که اقدام به توزیع بچه ماهی می‌نمایند بایستی پس از آزمایش‌های لازم، بچه ماهی‌های خود را با گواهینامه بهداشتی به فروش برسانند. تعیین مسؤول بهداشتی (دکتر دامپزشک) برای هر کارگاه پرورش ماهی، آموزش پیوسته مسایل بهداشتی و پیشگیری، مجهز نمودن کارگاه‌های پرورش ماهی به حوضچه‌های ضدعفونی در درب ورودی و ظرف‌های محتوی ضدعفونی برای ساچوک و برس و سطل مجزا در هر قسمت از کارگاه، تدوین برنامه های دقیق واکسیناسیون، تجویز هر نوع محرک ایمنی، ضدعفونی و دارو با تجویز و نسخه دکتر دامپزشک، ارسال نمونه‌های مشکوک به مراکز تشخیصی و درمانی، در نظر گرفتن محل مناسبی برای معدوم نمودن بهداشتی تلفات، ایجاد ارتباط نزدیک میان دکتر دامپزشک مسؤول و کارشناسان محترم اداره شیلات در بهینه‌سازی روش‌های تولید از مهمترین اقدام‌های بهداشتی لازم در این خصوص می‌باشند. "

 

 

نظر شما
ادامه