کد خبر: ۶۸۴۹۱

حکیم مهر: ابتلای گروهی از گوزن های بومی قاره آمریکا به سویه اومیکرون، بیم ظهور سویه های جدید کرونا و نگرانی ها از امکان میزبانی این حیوانات از ویروس کرونا را در میان پژوهشگران بالا برده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، یکی از پژوهشگران ارشد دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا گفت: شناسایی سویه اومیکرون در گوزن دم‌سفید (نوعی گوزن بومی قاره آمریکا) در ایالت نیویورک باعث افزایش نگرانی‌ها شده است. به عقیده پژوهشگران، این گونه متوسط جثه گوزن که تعداد آن در آمریکا به ۳۰ میلیون می رسد، می‌تواند میزبان سویه جدید ویروس کرونا باشد.

به گزارش رویترز، نمونه خون و برخی از نمونه‌های سواب بینی ۱۳۱ گوزن در جزیره استیتن نیویورک (جزیره ای در جنوب ایالت نیویورک) نشان می دهد که نزدیک به ۱۵ درصد این گوزن ها در خون و نمونه سواب بینی خود آنتی بادی ویروس را داشتند. به گفته پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، این یافته حاکی از آن است که این حیوانات پیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و می توانند در برابر عفونت‌های مجدد و  مکرر با سویه های جدید آسیب‌پذیر باشند.

«سورش کوچیپودی» میکروبیولوژیست دانشگاه پنسیلوانیا گفت: گردش ویروس در جمعیت حیوانات همیشه احتمال بازگشت آن را به انسان افزایش می‌دهد، اما مهمتر از آن فرصت‌هایی است که این امر برای ظهور سویه های جدید ویروسی فراهم می‌کند.

به گفته این پژوهشگر هنگامی که جهشی در ویروس رخ می دهد، ویروس جدید جهش یافته این امکان را پیدا می کند که از لایه حفاظتی ایجاد شده توسط واکسن ها عبور کند و همین امر نیاز به تغییر در واکسن های موجود را ضروری می کند.

شناسایی سویه اومیکرون در حیوانات وحشی در حالی رخ می دهد که افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آمریکا به دلیل گسترش این سویه رو به کاهش است.

براساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، در حالیکه تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس توسط حیوانات به انسان پیدا نشده است، اما بیشتر عفونت‌های ویروس کرونا در گونه‌های حیوانی به دلیل تماس نزدیک این گروه از حیوانات با جوامع انسانی مبتلا به کووید-۱۹ بوده است.

در ماه اوت (مرداد)، دولت آمریکا اعلام کرد که نخستین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در جهان را در گوزن‌های وحشی در ایالت اوهایو شناسایی کرده و این امر فهرست حیواناتی که آزمایش کرونای آنها مثبت بود را گسترش داد.

وزارت کشاورزی آمریکا پیش از این ابتلا به کووید-۱۹ را در حیواناتی از جمله سگ، گربه، ببر، شیر، پلنگ برفی، سمور آبی، گوریل و راسو گزارش کرده بود.

منبع: رویترز

 

نظر شما
ادامه