کد خبر: ۶۷۸۵۰

حکیم مهر: اولین بار نبود که شاهد این ترسناک‌های قیمتی بازمانده از نسل دایناسورها آن هم تا این اندازه از نزدیک بودم، خزندگانی عظیم‌الجثه که میزبان علاقه‌مندان در شهر جهانی ملایر هستند و گوی گردشگری را از رقبای خود ربوده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، از نظر خیلی‌ها کروکودیل را باید در جنوب شرق آسیا و یا استرالیا جستجو کرد و به اعتقاد برخی دیگر هم کروکودیل‌ها بسیار نایاب و البته خطرناک‌اند و به طور قطع دیدن آن برای بسیاری از مردم یک آرزوست.

ملایر اما امروز این آرزوی دست نیافتنی را برای دوست‌داران خزندگانی اهل و ساکن فرسنگ‌ها آنسوی مرزها محقق کرد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی که به چند قاره جهان سفر کرده تا فوت و فن کار را بشناسد، بانی خلق این شگفتی در جنوبی‌ترین شهر استان همدان بود و وارد این تجارت هولناک شد.

از زمانی‌که کرونا با قدم نامبارکش بروز و ظهور کرد، بارها قرارمان با دکتر جلیلی سرمایه‌گذار و مدیر مجموعه پرورش کروکودیل کنسل شد، البته خودش با روی باز چندین بار از خبرنگاران دعوت کرد تا در جمعی صمیمی به گپ و گفت بنشینیم و از موفقیت‌ا، ناکامی‌ها و البته خاطرات تلخ و شیرینش در این مسیر پر فراز و نشیب برایمان بگوید.

پس از ماه‌ها که ملایر رنگ آبی به خود گرفت و شیوع کرونا به حد صفر رسید، خیالمان راحت شد و قرارمان را با «محمدحسین جلیلی» مدیر مجموعه پرورش کروکودیل جور کردیم و همه خبرنگاران مشتاقانه از صبح روز چهارشنبه به صف شدند تا مسیر کیلومتر هشت محور ملایر به اراک را در حوالی دره جوزان بهشتی پنهان در جنوب شرقی ملایر طی کنیم و راوی بخش دیگری از موفقیت‌های شهر جهانی انگور و مبلمان منبت باشیم.

آغاز گردشگری کروکودیل از دهه اول دیماه

مثل همیشه خوشرو، پرانرژی و با وقار به استقبال‌مان آمد، همه جا جارو کشیده و آب‌پاشی شده بود، برای اینکه بتواند این مجموعه را آماده کند و در معرض دید عموم قرار دهد، شرایط سختی را پشت سر گذاشته بود، یادم می‌آید از روزی که مجموعه پرورش کروکودیل ملایر که همه با شنیدن این خبر انگشت به دهن مانده بودند، افتتاح شد، کروکودیل‌ها همچون نوزادی کوچک بودند که از دیدن آنها ترسی به دل نداشتی و فکرش را هم نمی‌کردی که به این سرعت رشد کنند و بخشی از جاذبه دیدنی این شهر شوند.

به محض ورود جلیلی با صبر و طمأنینه به سمت مزرعه پرورش کروکودیل راهنمایی‌مان کرد، از آخرین باری که برای بازدید آمدم، مجموعه تفاوت زیادی پیدا کرده بود و مقابل استخرهای پرورش کروکودیل‌ها درختچه‌هایی از آفریقا و جنوب شرق آسیا کاشته شده بود و فضا متناسب با زیست این خزندگان غول‌پیکر بود.

با اصرار دکتر جلیلی وارد یکی از استخرهای کروکودیل‌ها شدیم و با دلهره به چند قدمی آنها رسیدیم، آنقدر ساکت و آرام با چشمان ورقلمبیده خود به ما زُل زده بودند که احساس وحشت می‌کردیم، با هر ترس و لرزی بود شروع به عکس و سلفی گرفتن کردیم تا به جرأت و جسارت‌مان حتی در قاب تصویر افتخار کنیم، انصافا هم کروکودیل‌ها خوب پذیرای ما بودند.

مدیر مجموعه پرورش کروکودیل ملایر: در مرحله نخست ۵۰ سر کروکودیل وارد کردیم و سال ۹۸ نیز سه سر کروکودیل بزرگ بین چهار و پنج سال وارد کردیم که یکی از آنها خوشبختانه بالغ شد و ۲ تای بعدی نیز پس از عید بالغ می‌شوند و از سال ۱۴۰۲ شروع به تکثیر می‌کنند.

سرمایه‌گذار مجموعه پرورش کروکودیل بسیار خرسند بود که توانسته در این شرایط سخت، لحظاتی را برای هموطنان خود میها کند که در خاطرات ماندگار آنها نقش بندند و خشنودتر اینکه تا این لحظه همه موانع را پشت سر گذاشت و با سرمایه‌گذاری هشت میلیارد تومانی موفق شده فاز نخست این پروژه عظیم گردشگری را که ۶ طرح توسعه‌ای برای آن طراحی کرده است را به مرحله بهره‌برداری برساند، البته وی ۲۰ میلیارد تومان هم برای خرید زمین این مجموعه هزینه کرده است.

مجموعه‌ای که وی برای ایجاد مزرعه پرورش کروکودیل و دیگر بخش‌ها آماده کرده، ۱۵ هکتار است که از این میزان ۶۰۰ مترمربع سوله برای پرورش ۶۰۰ سَر کروکودیل تجهیز و آماده شده است، چون طبق استانداردهای جهانی به ازای هر کروکودیل یک مترمربع فضا مورد نیاز است.

جلیلی همینطور که مراقب ما است تا نزدیک کروکودیل‌ها نشویم و هر از چندگاهی ضربه‌ای به آنها می‌زند تا ما حرکات تماشایی این خزندگان را ببینیم، جریان شروع عملیات اجرایی این پروژه را توضیح می‌دهد که از سال ۹۵ شروع به گرفتن استعلام‌ها برای اخذ پروانه بهره‌برداری کرده و سال ۹۷ این طرح منحصر به فرد در استان همدان و حتی خاورمیانه به بهره‌برداری رسید.

مدیر مجموعه پرورش کروکودیل ملایر ادامه می‌دهد: در مرحله نخست ۵۰ سر کروکودیل وارد کردیم و سال ۹۸ نیز سه سر کروکودیل بزرگ بین چهار و پنج سال وارد کردیم که یکی از آنها بالغ شد و ۲ تای بعدی نیز پس از عید بالغ می‌شوند و از سال ۱۴۰۲ شروع به تکثیر می‌کنند.

تکثیر کروکودیل‌ها از آن جهت برای جلیلی خوشایند بود که به گفته وی به تازگی دیگر هیچ مجوزی برای پرورش و واردات کروکودیل در کشور داده نمی‌شود و بالغ شدن و تکثیر آنها می‌تواند این ممنوعیت و محدودیت را جبران کند.

کروکودیل‌ها از سال ۱۴۰۲ شروع به تکثیر می‌کنند

او توضیح می‌دهد از ۶ طرح توسعه‌ای که برای این مجموعه در نظر گرفته‌ایم، یک فاز آن شامل پرورش کروکودیل به بهره‌برداری رسیده و پنج فاز بعدی شامل تله‌کابین و زیپ‌لاین، موتور چهار چرخ، هتل یکصد اتاقه و رستوران بزرگ، ۲ پارک آبی و سرسره آبی ویژه بانوان و آقایان است که ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آن پیش‌بینی شده و چشم‌انداز روشنی را پیش‌روی گردشگری این شهرستان قرار می‌دهد.

این خزنده به ظاهر آرام اما ترسناک که از ۶۵ میلیون سال پیش ساکن زمین بوده، طبق کشفیات باستان‌شناسان افزون بر ۶۵ میلیون سال روی این کره خاکی زندگی می‌کند و امروز بشر از پوست، گوشت، خون و استخوان و حتی پنجه‌های این موجود به ظاهر آرام، بازار تجارت راه انداخته و اجزای بدن این موجود افسانه‌ای در علم پزشکی، صنعت، دارو و گردشگری پراستفاده و چاره‌ساز شده است.

از خطر شیوع ویروس کرونا و تهدید این مهمان ناخوانده پرسیدیم، پاسخ جلیلی برایمان خوشحال‌ کننده بود، از اینکه کروکودیل‌ها هرگز کرونا نمی‌گیرند و در معرض هیچ بیماری نیستند، تنها تهدید آنها این است که وقتی به سن بلوغ می‌رسند به یکدیگر حمله می‌کنند و تلفات می‌دهند.

جلیلی: از ۶ طرح توسعه‌ای که برای این مجموعه در نظر گرفته‌ایم، یک فاز آن شامل پرورش کروکودیل به بهره‌برداری رسیده و پنج فاز بعدی شامل تله‌کابین و زیپ‌لاین، موتور چهار چرخ، هتل یکصد اتاقه و رستوران بزرگ، ۲ پارک آبی و سرسره آبی ویژه بانوان و آقایان است که ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آن پیش‌بینی شده و چشم‌انداز روشنی را پیش‌روی گردشگری این شهرستان قرار می‌دهد.

وی همچنین با کمرنگ شدن شیوع ویروس کرونا از گردشگرپذیر شدن این مجموعه از روز /چهارشنبه هشتم دی / خبر می‌دهد و می‌گوید: علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند از ساعت ۱۳ بعدازظهر تا ۱۷ عصر با گرفتن بلیت از این مجموعه بازدید کنند.

به گفته جلیلی حدود ۲ سال این مجموعه به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل بود، در حالی‌که قبل از شیوع ویروس کرونا روزانه حدود ۵۰۰ نفر و در پیک گردشگری حتی روزانه تا یک‌هزار نفر بازدید کننده داشتیم که امیدواریم به شرایط قبلی برگردیم.

در حال حاضر هفت نفر به صورت ثابت در این مجموعه مشغول به کار هستند و در برخی روزها و فصل کاری میزان اشتغال در این مجموعه به حدود ۳۷ نفر می‌رسد و با بهره‌برداری از پنج فاز بعدی، ۵۲۰ نفر در هر شیفت مشغول به کار خواهند شد.

طبق گفته‌های جلیلی با وجود این همه تلاش شبانه‌روزی و راه‌اندازی مجموعه‌ای که به این شکل ترکیبی باشد، در ایران و حتی خاورمیانه نظیر ندارد، محیط زیست حالا مانعی بزرگ برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای آن شده، در عین حال که تاکنون ۲۲ مجوز از دستگاه‌های متولی اخذ کرده‌ایم و تنها مانع محیط زیست است که برای ادامه راه مجوز نمی‌دهد.

موضوع از این قرار است که مجموعه پرورش کروکودیل در محدوده منطقه حفاظت شده لشگردَر قرار گرفته و طبق گفته جلیلی از زمانی که این مجموعه موفق به اخذ مجوز بهره‌برداری شد، حریم پرورش حیواناتی همچون کروکودیل تا حیات وحش یک‌هزار و ۵۰۰ متر بود و براساس بخشنامه جدید این محدوده به پنج کیلومتر افزایش یافت و محیط زیست هم برای کروکودیل و حیات وحش حریم قائل شده است.

اجرای ۶ طرح توسعه‌ای گردشگری کروکودیل

مسئولان زیادی برای رفع این مشکل پا به رکاب شدند، اما گویا محیط زیست پای خود را در یک کفش کرده که مجموعه پرورش کروکودیل یا باید جابجا شود، یا اینکه اجازه اجرای پنج طرح توسعه این مجموعه را نمی‌دهد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر که از نیمه‌های بازدید به ما پیوست، ابراز امیدواری کرد با ارائه تمامی مستندات و گزارش‌ها از سوی سرمایه‌گذار بتوانیم نظر محیط زیست را جلب کرده و شاهد بهره‌برداری طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه یکی پس از دیگری باشیم.

پس از سه ساعت بازدید و گپ و گفتی دوستانه با دکتر جلیلی و بازدید از کل مجموعه و باغ‌های انگور که به خواب زمستانی رفته بودند و رودخانه‌ای بکر و دست نخورده، گرفتن عکس یادگاری پایان بخش این دورهمی رسانه‌ای بود تا به هر طریقی بخشی از ظرفیت گردشگری و اقتصادی شهر جهانی ملایر با ۲ عنوان جهانی به مردم ایران و جهان شناسانده شود و در سالی که به نام "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" مزین شده، شاهد رفع موانع و مشکلات بخش تولید و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشیم.

نظر شما
ادامه