کد خبر: ۶۷۷۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: اجرای طرح بسته بندی بهداشتی آلایش‌های دامی در اهواز که از اول دی ماه در کشتارگاه صنعتی این کلان شهر به مرحله اجرا درآمد با واکنش تعدادی از قصابی ها مواجه شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، تعدادی از این قصابان کلانشهر اهواز روز گذشته با حضور مقابل کشتارگاه به ابعاد و پیامدهای این طرح اعتراض داشتند.

بر اساس این طرح بهداشتی، دامپزشکی، کشتارگاه صنعتی اهواز را موظف کرده با بسته بندی بهداشتی آلایش های دامی (کله پاچه، قلوه، جگر و ...) به گونه ای که تاریخ تولید و انقضای فرآورده با "برچسب" دامپزشکی قابل رصد، کنترل و نظارت باشد این فرآورده ها را پس از ۲۴ ساعت نگهداری در فضای بهداشتی وسردخانه ای وارد بازار مصرف کند.

دست اندرکاران اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ اهواز که تجمع مسالمت آمیز پنجشنبه شماری از قضابی های اهواز را ساماندهی کرده معتقدند هزینه های بسته بندی که قرار است روی آلایش های خام دامی افزوده شود غیرعادلانه بوده و به طور مستقیم بر قیمت گوشت قرمز اثرگذار است و درنهایت منجر به گرانی گوشت در بازار خواهد شد.

مهدی بخشی معاون اتحادیه فروشندگان گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ اهواز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما مخالفتی با بسته بندی بهداشتی آلایش های دامی که توسط کشتارگاه اهواز صورت می‌گیرد نداریم ولی اگر قرار است هزینه زیادی برای این کار بپردازیم، رضایتی هم نخواهیم داشت.

وی افزود: اگر بهای هر بسته بهداشتی آلایش دامی با آنچه گفته می‌شود هزینه ۷۰۰ هزار ریالی داشته باشد، قیمت گوشت باز هم افزایش خواهد یافت و فشار روی مردم مضاعف می شود.

«سید اصغر حسینی بهارانچی» رییس  اتحادیه فروشندگان گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ اهواز گفت: دود افزایش قیمت آلایش های دامی به چشم مردم می رود چون این مساله افزایش قیمت گوشت قرمز را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بسیاری از قصابان کلانشهر اهواز با افزایش هزینه های بهداشتی آلایش های دامی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم ناراضی هستند بنابراین دستگاه های ناظر باید به این مساله ورود کنند و اجازه ندهند قیمت گوشت قرمز باز هم افزایش یابد.

«حسینی بهارانچی» با اشاره به اینکه افزایش گوشت سبب کاهش مصرف گوشت قرمز بسیاری از قشرهای متوسط و کم درآمد شده است، گفت: باید از افزایش قیمت فرآورده های پروتئینی جلوگیری کرد و دولت سیزدهم نیز در این مسیر جدی است.

وی افزود: هیچ کس مخالف ارتقای سطح بهداشتی فراورده های دامی در اهواز نیست ولی نباید هزینه‌های آن بر مردم تحمیل شود.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به الزام کتبی برای عرضه بهداشتی آلایش های دامی از سوی دامپزشکی در شهریور ماه گذشته اظهار داشت: هنوز قیمتی برای بسته بندی بهداشتی آلایش های دامی مشخص نشده است بنابراین اعتراض ها وارد و قابل درک نیست.

«البرز کریمی» با اشاره به اینکه قیمت بسته بندی بهداشتی آلایش های دامی در ستاد تنظیم بازار مصوب می‌شود، گفت: قیمت ۷۰۰هزار ریالی برای هزینه هر بسته بهداشتی آلایش های دامی گمانه زنی و یک پیش داوری توسط عده ای است.

وی افزود: برخی حاضر نیستند از سود بالایی که در این مسیر نصیب شان می شود دست بکشند و با هر تغییری که منافع شخصی آنان را تهدید می کند مخالفت می‌کنند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز بیان کرد: کشتارگاه برای اجرای طرح بسته بندی آلایش های دامی که از سال ها پیش در بسیاری از استانها و کلانشهر اجرایی شده سرمایه گذاری کرده و درست نیست افرادی فقط به دلیل منافع شخصی بخواهند با هر بهانه‌ای جلوی این طرح را که تضمین کننده سلامت مردم است، مخالفت کنند.

وی با اشاره به نشست های هماهنگی بین اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اهواز و دامپزشکی برای اجرای طرح بسته بندی آلایش های دامی که به گفته وی در بسیاری از استان های کشور اجرایی شده است، افزود: بسته بندی فرآورده‌های خام دامی گامی مهم برای پیشگیری از بیماری مشترک دام و انسان همچون تب کریمه کنگو است.

کریمی گفت: اگر تعداد معدودی از واحدهای قصابی اهواز بخواهند در برابر این طرح بهداشتی که دامپزشکی ما را موظف به اجرای آن کرده و کشتارگاه هزینه های زیادی برای اجرای طرح پرداخته کرده بایستند و یا کشتار دام را متوقف کنند، کشتارگاه آمادگی دارد برای پاسخگویی به نیاز مردم، گوشت قرمز را به صورت مستقیم و زیر قیمت بازار عرضه کند.

بسته بندی بهداشتی گامی برای حفظ سلامت مردم

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز اجرای طرح بسته بندی بهداشتی آلایش های دامی را در ارتقای سطح سلامت مردم و پیشگیری از بیماری‌ها موثر خواند و گفت: همه باید همکاری کنند تا فرآورده‌های دامی بهداشتی با قیمت مناسب به دست مردم برسند.

«دکتر مصطفی کنارکوهی» افزود: بسته بندی آلایش های دامی برای واحدهای قصابی آبادان و خرمشهر در کشتارگاه صنعتی اهواز از سه ماه قبل الزامی بوده و اجرای آن در اهواز منع قانونی ندارد.

وی ادامه داد: اختلاف مدیریت کشتارگاه اهواز و قصابی ها بر سر هزینه‌های بسته بندی آلایش های دامی با ورود ستاد تنظیم بازار و فرمانداری قابل حل است ولی آنچه مسلم است بسته بندی بهداشتی فرآورده‌های خام دامی به سود جامعه و مصرف کننده نهایی یعنی مردم خواهد بود.

بر اساس اعلام دامپزشکی در زمان حاضر روزانه حدود ۵۰۰راس دام سبک و ۴۰ راس دام سنگین در کشتارگاه صنعتی اهواز کشتار می شود.

افزایش قیمت گوشت قرمز در اهواز در ۲ سال اخیر که هرکیلوگرم بین ۱.۳ تا ۱.۷ میلیون ریال عرضه می‌شود سبب شده مصرف گوشت قرمز به کمتر از نصف کاهش یابد.

افزایش قیمت گوشت قرمز سبب شده که تعدادی از قصابی های غیرمجاز در ورودی شمالی اهواز و برخی جاده های بین شهری اقدام به کشتار غیربهداشتی و عرضه گوشت قرمز کمتر از قیمت بازار کنند.

با وجود برخورد دامپزشکی، دستگاه قضایی و اجراییات شهرداری اهواز با پدیده کشتار غیرمجاز دام، هنوز این پدیده در اهواز کم و بیش وجود دارد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
1
3
این صرفا مثل این میماند خانه رو جارو کنی و خاکش رو بریزی زیر فرش،وضعیت کشتار غیر مجاز در شهر نا امید کنندس اونوقت بجای برخورد با اون لیبل این رو میزارن،برید منطقه کوروش و زیتون ببینین چخبره ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
2
1
دامپزشکی خوزستان کار به جا و شایسته ای کرده و دست شون درد نکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
1
مهمترین مساله ای که باعث میشه این طرح اجرا نشه اینه که نهایتا 50 درصد قصاب های اهواز دام کشتاری خودشون رو از کشتارکاه دام اهواز تامین می کنن. باقی از سایر شهرستان ها. این اختلاف قیمتی که بوجود میاد جلوی اجرای طدحورو میگیره. هیچ جوره هم نمیشه از ورود آلایش سایر شهرستان ها به اهواز جلوگیری کرد.
اهواز 7 ماه خیلی گرم داره. اگر ناوگان حمل و نقل به صورت فعلی باشه مشکلات زیادی رو بوجود میاره(قطعی مکرر برق هم جای خود داره)
بسته بندی باعث میشه قدرت انتخاب مشتری پایین بیاد. مثلا نمیتونه 5 تا دل بخره
در مجموع تمام چالش ها قابل مدیریت و حل شدنه. فقط مورد اولی که عرض کردم رو نمیشه کاریش کرد مگر تمام استان هم زمان اجرا کنن
نظر شما
ادامه