کد خبر: ۶۶۴۴۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: عوامل محیطی و تغییرات اکوسیستم می‌تواند منجر به تلفات فوک‌های خزر شود و در آینده نزدیک گزارش کامل مربوط به آن منتشر می‌شود...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سازمان دامپزشکی کشور دیگر چیزی به نام اعطای مجوز وجود ندارد و آن چه صادر می‌شود تاییدیه سلامت است که این موضوع از حیطه رئیس سازمان حذف شده است.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» در نشست خبری صبح امروز اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد مکاتبات تاییدیه سلامت به صورت اینترنتی انجام می‌شود که این میزان به صددرصد نیز خواهد رسید و کسی برای مجوز به سازمان دامپزشکی نمی‌آید و تمام مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود، ضمن اینکه مراحل اعطای مجوز در موارد گوناگون تسهیل شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در مورد تب برفکی در ۴۰ سال اخیر برای اولین بار کانونی به ثبت نرسیده است و واکسن‌های این بیماری در داخل کشور به طور کامل تولید می‌شود و در حال حاضر کشورمان آمادگی تامین واکسن برای بازار‌های منطقه‌ای را دارد قیمت این واکسن نیز با تولید گسترده از ۶۹ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است.

ماکنعلی افزود: در سال ۹۶، ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ معدوم شد که سه هزار میلیارد تومان برای این معدوم سازی هزینه شد که این موضوع به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان بود، اما با برنامه تدوین شده در سال ۹۹ این آمار بسیار پایین آمد به شکلی که در تولید تخم مرغ هیچ خللی وارد نشد.

وی گفت: در حال حاضر آنتی ژل و بذر واکسن آنفلوآنزای پرندگان در داخل کشور در سه مرکز مجوز تولید گرفته که این مراکز می‌توانند واکسن آنفلوآنزای فوق حاد مرغی تولید کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: سال ۹۹ مطلوب‌ترین شرایط در طیور ایران حاکم بوده و این شرایط در سال جاری نیز ادامه دارد و در حال حاضر تشخیص آنفلوآنزای پرندگان در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌پذیرد.

ماکنعلی گفت: با اقدامات صورت گرفته در راستای رصد و پایش بیماری دام و طیور و رسیدن به استاندارد‌های بین المللی از این پس ایرانی‌ها می‌توانند با اسب ایرانی در مسابقات بین المللی شرکت کنند و دیگر نیازی به اجاره اسب در کشور‌های دیگر نیست.

امضای تفاهم نامه با کشور‌های همسایه برای جلوگیری از قاچاق دام

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به قاچاق گسترده دام زنده، تفاهم نامه‌ای با کشور‌های همسایه برای جلوگیری از این موضوع به امضا رسیده است.

ماکنعلی افزود: بر اساس این دستورالعمل که با کشور‌های ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، کویت، قطر و عراق به امضا رسیده، ایران اجازه ترانزیت دام میان این کشور‌ها را صادر کرده است که این موضوع هم منابع ارزی خوبی برای کشور تامین می‌کند و هم از قاچاق دام جلوگیری می‌کند.

وی گفت: در همین راستا روزانه ۳۰ تا ۴۰ تریلر گوسفند و گوساله از طریق ایران بین این کشور‌ها جا به جا می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: همچنین با عملی شدن توافقنامه استاندارد NRP کشور ایران استاندارد‌های بین المللی در خصوص عسل را رعایت کرده است و از این به بعد می‌توانیم عسل خود را به سایر کشور‌ها صادر کنیم.

ماکنعلی اضافه کرد: همچنین با امضای شیوه نامه‌های جهانی و رعایت استاندارد‌های مربوط به این شیوه نامه ها، از این به بعد میگوی خود را می‌توانیم به بازار‌های جهانی عرضه کنیم و پیش بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد دلار از محل صادرات آبزیان برای کشور ارز تامین شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای برخی شرکت‌های لبنی در صادرات محصول خود به اوراسیا پدید آمده است گفت: کارخانه‌های متعددی وارد فهرست اوراسیا شدند و صادرات انجام گرفت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: برخی از مراحل پایش مربوط به سازمان دامپزشکی است که به طور کامل انجام گرفته، اما یکی از شرکت‌های لبنی در بحث صادرات برودت لازم که منفی ۱۸ درجه است را برای محصولاتش ایجاد نکرده و با توجه به کنترل‌های روسیه در مبادی ورودی این برودت منفی ۸ درجه بوده است که این یک رفتار فراپروتکلی برای شرکت بود و موجب شد تا این شرکت در صادرات دچار مشکل شود و این موضوع شامل همه شرکت‌ها که در بحث صادرات ورود کرده اند نمی‌شود و هیچ مانع فنی برای شرکت‌های لبنی در صادرات به کشور‌های اوراسیا وجود ندارد.

ماکنعلی با اشاره به تلفات فوک‌های خزر در روز‌های اخیر گفت: برای این موضوع نیروی خاصی به محل اعزام شده و نمونه گیری‌های لازم انجام شده و موضوع در دست بررسی است هنوز عامل اصلی این تلفات مشخص نشده و این موضوع نیاز به بررسی همه جانبه دارد.

وی افزود: عوامل محیطی و تغییرات اکوسیستم می‌تواند منجر به این تلفات شود و در آینده نزدیک گزارش کامل مربوط به آن منتشر می‌شود.

ماکنعلی گفت: دو نوع بیماری زمین زی و آب زی وجود دارد که سازمان در کنترل 113 بیماری زمین‌زی و 23 بیماری آب‌زی عملکرد مثبتی داشته است.

وی درباره فعالیت‌های سازمان درباره کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: پیش بینی می‌کنیم تا سال 2030 این بیماری ریشه کن شود. یکی از شرکت‌های داخلی حدود 40 میلیون دوز واکسن این بیماری در سردخانه‌ها دپو کرده و با قیمت نازل در داخل کشور استفاده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واکسیناسیون جمعیت دامی کشور علیه بیماری بروسلوز اظهار داشت: بیش از ۱۲ میلیون رأس بز و بزغاله تحت پوشش واکسیناسیون این بیماری قرار گرفتند و براساس آمار وزارت بهداشت موارد ابتلاء انسانی به این بیماری نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

ماکنعلی همچنین از افتتاح آزمایشگاه مرجع ملی بروسلوز در یکی از استان‌های کشور خبر داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین با اشاره به اجرای طرح کنترل بهداشتی بیماری‌های آبزیان و کنترل بیماری لکه سفید میگو در کشور تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد دلار صادرات آبزیان داشته باشیم.

ماکنعلی با اشاره به اینکه شیر فله اصطلاح غلطی است که رایج شده و از آن استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: واحدهای گاوداری صنعتی که دارای شناسنامه بهداشتی هستند مطابق پروتکل‌های تخصصی دامپزشکی می‌توانند شیر تولیدی خود را بسته بندی و در یک سیستم بهداشتی توزیع کنند که این شیرها لیبل نیز دارد و نمی‌توان به آن اصطلاح شیر فله را اطلاق کرد.

منبع: صدا و سیما، ایلنا، مهر







انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
3
7
خنده دار موضوع اینجاست که قاچاق دام را هم میخواهند با تفاهم نامه حل کنند انگار که دولت های کشورهای همسایه قاچاق دام انجام میدهند به همین دلیل است که کسی برای دامپزشکی تره هم خرد نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
وقتی مجرای قانونی باز بشه و شرایط مشخصی داشته بشه بر قاچاق هم تاثیر داره نسبت له زمانی که کشورهای منطقه به دلایل بهداشتی از ورود. دام ایران به کشورشون جلوگیری کنن، پسخ مسخره افکار شماست که با عملکردهای مناسب مخالفی
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
قربونت برم این جوابت نشون میده که صورت مسئله رو خوب نخواندی بحث قاچاق برای ندادن حق ترانزیت و بسیاری حقوق منصوره موجود در همان قراردادهای شماست وگرنه کسی که بخواد دام رو از یک طرف بیاره از اون طرف ببره اسمش قاچاقچی نیست اینبار خواستی دستورالعمل و قرارداد بنویسی یه چند روز برو جاهایی که قاچاق میکنن بچرخ موضوع دستت بیاد بعد ببین میشه با تفاهم نامه کنترل کرد یا نه ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
0
3
ممیزی واردات گوشت به کدام شرکتها واگذار شده است. لطفا در خصوص صاحبان و مسولیت فنی و محل استقرار این شرکتها اطلاع رسانی فرمائید تا در موقع نیاز دسترسی پیدا کنیم و آواره نشویم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
والا ما هم رفتیم دنبالش چون تو منطقه ما می‌بینیم که بعضیا تو قالب شرکت فعالیت تو این زمینه ولی تو سازمان دامپزشکی به ما گفتن ما به هیچ کس چنین مجوزی نمیدیم و این مسأله از طریق معتمدین ما در حال اجراست مگه ما مال این مملکت نیستیم مگه ما اجنبی هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
0
6
در هر حرفه ای چندتا پدرخوانده وجود داره
کاریش نمیشه کرد
حالا امضاء طلایی را ازشون بگیرن کار طلایی دیگری در دست میگیرند
همونا وزیر و رئیس سازمان و قانون و... را انتخاب می کنند
امضای طلایی حذف شده کلیک طلایی اومده جاش!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
0
0
توی این زمینه فک خزری کارشناس شما کیه؟ یک بار از متخصص این ماجرا یعنی دکتر صیاد شیرازی سوال کردید؟ کدومتون آخه توی سازمان طب پستاندار دریایی بلدید که بخواید نظر بدهید؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
0
0
پس انشاالله هردکتر دامپزشکی بتونه پروانه داروخانه و درمانگاه بگیرد رفع موانع کسب و کار
نظر شما
ادامه