کد خبر: ۶۴۹۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

بیم و امید و تعمیم در پدیده دلخراشِ خودپرپر کردنِ پژوهشگر پسادکترای دانشگاه فردوسی مشهد

دکتر کامران شریفی

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

شوک بزرگی  به دانشگاه فردوسی مشهد، وزارت علوم و کل کشور وارد شد؛ تمامی مسیرِ دوران دانش آموزی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دوره دکترا، امتحان جامع، امتحان زبان انگلیسی، دفاع پیشنهاده، چاپ مقاله، نوشتن پایان نامه، دفاع نهایی و همه را انجام داده باشی، پژوهشگرِ پسا دکترا هم باشی و این گونه در بن بست مانده باشی.

تا پیش از سال ۱۳۶۸ تقریباً ارتباطی تنگاتنگ بین میزان تحصیل و فرصت‌های شغلی وجود داشت، هر چند روندی شکل گرفته بود که به تدریج برای دستیابی به شغلی، عمدتاً دولتی، که بتوان آن را مطابق با شان هر فردی دانست که وارد هزارتوی (لابیرنت) تحصیل می‌شد، سطح انتظار بالا و بالاتر می‌رفت. یک زمانی ششم ابتداییِ دوران خیلی قدیم برای ریاست بر یک اداره، مثلاً دارایی کفایت می کرد. زمانی دیگر نهم خیلی قدیم (مشهور به سیکل) راضی کننده بود. کم کم خراب شدن پلهای پشت سر به دنبال تحصیل بالاتر، سطح انتظار و سطح اضطراب را بالاتر می بُرد و همچنان می بَرَد. مدارک دیپلم و فوق دیپلم (کاردانی)، لیسانس (کارشناسی)، فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) و دکترا و دکترای تخصصی و فوق تخصص و به الهام از پست مدرنیستها، پسادکترا و پسآندکترا تا کجا می خواهد ادامه پیدا کند؟ به تدریج باید در فکر سوپر دکترا و ماوراء دکترا هم باشیم. بن بستی که ناشی از تاخیر در ایجاد اشتغال ایجاد شده به دانشگاه سرازیر می شود و آن را غرق می کند

این اضطراب وجودی در نگاه‌های مجهز به عصایِ علامت استفهام همه جا بر دوش دانشجویان در هر مرحله‌ای سنگینی می‌کند با یک ضرب المثل به خوبی توصیف می‎‌شود: "این همه چریدی دنبه‌ات کو؟

سوالی حکیمانه و نافذ که چون اشعه از نگاه سنگین و عاقل اندر سفیه و پر از استفهامِ دیگران روانه عمق جان فردی می شود که با هزار بیم و تقریباً یک امیدِ عمده پا به طاسِ فوق العاده لغزنده تحصیل میگذارد. راستی خودِ "لوح بان" هم که این مطالب را می‌نویسد باید حجم دنبه‌اش را وارسی کند.

از ۱۳۶۸ و طرح تعدیل اقتصادی دست پختِ رئیس جمهور فقید و تیم اقتصادیاش، حوزه تحصیل از حوزه اشتغال جدا شد تا جایی که گزارش‎‌هایی از اشتغال افرادی مجهز به یک قبضه مدرک عالی به اموری چون پاکبانی می رود که کم کم عادی شود. با طولانی شدن سال‌های بدون رشد اقتصادیِ قابل توجه، تقریباً به مدت یک دهه، این مسئله را که سابقه‌ای طولانی دارد وخیم‌تر و بیش از پیش مزمن کرده و وسعت خواهد داد. سال ۷۴ معاون پژوهشی وقتِ وزارت علوم که آن زمان نام دیگری داشت، به همه توصیه کرد که دانشگاه باید پیوندهای خود را با صنعت مستحکم کند، و اعضای هیئت علمی باید به پژوهش روی بیاورند و دیگر خوب درس دادن افتخاری ندارد زیرا اکثر فارغ‎‌التحصیلان ما کار پیدا نمی‎‌کنند. توصیه به پژوهش ما به ازایی عینی هم باید داشته باشد و  آن هم رشد اقتصادی و مجهز شدن صنعت به فرهنگ صنعتی مستظهر به پژوهش است

با این اوصاف باید نیک نگریست که گسترش دوره‌های پسادکترا یک منطق علمی و اقتصادی دارد یا فقط برای به تاخیر انداختن یک بحران است که از چند دهه پیش علائم آن ظاهر شده بود.

مسئله تعمیم 

در هر حادثه‌ای باید توجه کرد که آیا با پدیدهای مجرد و تک افتاده روبرو هستیم یا ممکن است نمونه حاضر قابل تعمیم به یک خروار باشد. برای همین بدون ایجاد هر گونه موج و جریان احساسی باید منتظر گزارش یک تحقیق روشمند در مورد حادثه دلخراش اخیر باشیم، با این حال احتمال این که یک  مشکل بزرگ و نه چندان پنهان از یک جایی مثل دوره پسادکترای فیزیک بیرون زده باشد با توجه به شواهد دیگر بسیار مطرح است؛ به سیاق فیلسوفان پدیده‌ای وجود داشته که از خوابگاه دانشجویی پدیدار شده، به ویژه که اخیراً با پدیده خودکشی رزیدنت‌های پزشکی روبرو بوده‎‌ایم و اگر این دو حادثه از یک جنس باشند، وای بر ما و بر مستضعفان فرهنگی، و بر کسانی که چاره‌ای در دوگانه ماندن و رفتن گیر کرده‌اند و بر کسانی که راه‌های متعددی برای دیوانه کردنشان امتحان شده است. نگارنده بیست و سه چهار سال پیش زنگ‌ها را از بابت اضطراب وجودی دست کم در رشته دامپزشکی به صدا درآورده است ولی این زنگ به گوش مسئولین مسموع نبوده و کار به جایی رسیده که رزیدنت پزشکی هم وارد اغما شده است.

در این شرایط به غیر از خانواده، معاون دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز نیاز به حمایت عاطفی و علمی دارد. تسلیتی از صمیم قلب و عمق جان نثار آن‌ها، دوستان و همکلاسانش باد.

منبع: ایسنا

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دانشجو دکترای تخصصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
1
6
دوستان دنبال تحصیلات تکمیلی نباشید چرا که چیزی جز از دست دادن وقت و فرصت بازار کار گیرتون نمیاد
در ضمن اگر تو فکر استادی هستین باید گفت احتمالش خیلی کمه
الان اکثر بچه های تخصصی به ویژه کسایی که مستقیم از عمومی میان سال های اول دوم به شدت افسرده هستن و بعدم یا ول می کنن و کشش میدن یا با سختی میان دفاع می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
خودتم میخوای انصراف بدی؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
0
2
دوست گرامی الان هم مدرک فوق دیپلم و دیپلم برای ریاست اداره کافی هست، رابطه بسیار قوی تر از ضابطه هست تعداد زیادی ادارات دامپزسکی به شیوه تادرست با کارامدی پایین اداره میشه
نظر شما
ادامه