کد خبر: ۶۴۸۸۴

حکیم مهر: پس از پیگیری مداوم دغدغه مندان حیات وحش و محیط زیست، مدیریت شهری اصفهان تصمیم گرفت با تبدیل کردن باغ وحش صفه به نقاهتگاه تکلیف حیوانات این مکان را برای همیشه روشن کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در جوار بوستان کوهستانی صفه در جنوب اصفهان از سال‌ها قبل باغ وحشی راه اندازی شد تا بر جذابیت‌های تفریحی این خطه گردشگر پذیر بیافزاید اما سرنوشت وحوش دربند قفس در این باغ به گونه ای شد که جمعی از فعالان و دوستداران حیوانات با تشکیل پویش مردمی «نه به باغ وحش صفه» مطالبه ای را بابت تعطیلی آن مطرح و بر آن پافشاری کنند.

سرانجام زندگی غم انگیز حیوانات در اسارت، مدیریت امور شهری اصفهان را به صرافت آن انداخت که برای این باغ وحش تصمیم دیگری بگیرد اما این موضوع ماند تا  اینکه کرونا ناخواسته شرایطی را تحمیل کرد که باغ وحش خالی از بازدید کننده شد.این مدت فرصتی را برای مسوولان و تصمیم گیران فراهم کرد تا بیشتر به بود و نبود این باغ وحش به صورت تخصصی فکر کنند.

البته تعطیلی باغ وحش چندین بار به صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان رفت و با مخالفت‌هایی هم مواجه شد.

برخی از اعضای شورای شهر معتقد بودند هرچند وضعیت باغ وحش صفه اصفهان نسبت به باغ وحش‌های مدرن دنیا مناسب نیست اما در مقایسه با برخی از باغ وحش‌های کشور مطلوب است و حتی می‌توان به عنوان یک فرصت نیز به آن نگریست و به جای مکانی پنج هکتاری آن، برای احداث یک باغ وحش طبیعی ۴۰ هکتاری برنامه‌ریزی کرد.

البته تعلل برای تصمیم گیری جدی برای تعیین تکلیف باغ وحش صفه به دلیل جلسات مختلفی بود که دوستداران محیط زیست، کارشناسان حامی حیوانات، مدیران شهری و فعالان مدنی باید توسط کمیسیون اجتماعی شورای شهر آن را برگزار می‌کردند که در شرایط کرونا مرتب به تعویق افتاد.

البته نظر کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان مبتنی بر تعطیلی این باغ وحش بود اما معتقد بودند این تصمیم باید قابلیت اجرایی داشته باشد و به تایید شورای شهر برسد.

«کورش محمدی» رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان درباره تاخیر در تصمیم گیری در باره وضعیت باغ وحش صفه اصفهان گفت: نگرانی بزرگ ما، رهاشدن حیوانات در طبیعت و امکان ادامه حیات آنهاست، زیرا این حیوانات به زندگی در اسارت و قفس عادت کرده‌اند و اگر بدون کارشناسی در طبیعت رها شوند دچار خطراتی همچون مرگ، گرسنگی و شکار می‌شوند به همین دلیل به‌دنبال تعیین سرنوشت حیوانات باغ وحش صفه بودیم.

محمدی گفت: سالانه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ تا ۲ میلیارد تومان صرف نگاهداری باغ وحش صفه می‌شود که اگر شورای شهر تصمیم به تعطیلی آن بگیرد، این رقم در راستای امور گردشگری هزینه خواهد شد.

وی اضافه کرد: محل باغ وحش صفه در محدوده گردشگری صفه اصفهان است و تعطیل شدن آن به فضای گردشگری و اکوسیستم طبیعی صفه کمک می‌کند زیرا این محل مکان مناسبی برای الحاق به بافت تفریحی و طبیعی منطقه است.

بخشی از حیوانات باغ وحش صفه به کوه کلاه قاضی منتقل می‌شوند

«سیدرسول موسوی فعال حامی حیوانات در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از دی ماه سال گذشته با معاون محیط زیست کشور برای انتقال حیوانات صحبت کرده بودیم و از این بابت مشکلی نبود تا نهایت قرار بر این شد که برخی از حیوانات غیر بومی این باغ وحش به استان گلستان،قزوین و برخی از استان های دیگر منتقل شوند.

 وی افزود: مکان فعلی باغ وحش صفه محل نگهداری حیوانات بومی و حیوانات آسیب دیده می‌شود و برخی دیگر از حیوانات نیز به  کمپ کلاه قاضی جهت نگهداری انتقال می یابند.

شهرداری انگیزه درآمدزایی از حیوانات نداشت 

«احمد رضایی» مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان نیز به ایرنا گفت که مساحت کلی پارک وحش پنج هکتار است که ۳.۵ هکتار آن مکان سازی شد با ذکر این نکته که  کلیه این اقدامات با هماهنگی و تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان دامپزشکی انجام گرفت.

وی افزود: در سال ۱۳۹۴ مجوز رسمی فعالیت پارک وحش صفه پس از تایید سازمان دامپزشکی توسط سازمان حفاظت از محیط زیست استان اصفهان صادر شد و تمام اقدامات در زمینه نگهداری، خرید غذا، خرید دارو، احداث قفس‌ها و حتی عقد قرارداد با دامپزشک و پیمانکار با هماهنگی این سازمان‌ها انجام شد.

رضایی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان از سال ۱۳۸۸ اقدام به سرمایه گذاری در پارک وحش کرده است، تصریح کرد:  مبالغی صرف ساخت و تکمیل و استاندارد سازی طبق نظر کارشناسان محیط زیست و مبالغی نیز صرف نگهداری، خوراک و دارو و درمان این حیوانات شد و هیچگاه درآمد زایی مد نظر نبود.

 وی گفت: سالانه بالغ بر یک میلیارد تومان برای نظافت باغ وحش صفه و تغذیه دارو و درمان حیوانات هزینه می‌شود.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان افزود :هم اکنون بیش از ۳۱۸ حیوان از ۳۷ گونه زیستی در باغ وحش پنج هزار هکتاری صفه نگهداری می‌شود و  این حیوانات تمامی ارسالی از محیط زیست و ارجاع مقامات قضایی است که شماری از این حیوانات در طبیعت دچار صدمه شده یا توسط شکارچیان زخمی شده اند و برای درمان و قرنطینه به پارک وحش انتقال می‌یابند.

رضایی ادامه داد: در مواردی دیگر حیوانات خانگی شهروندانی که شرایط نگهداری از حیوانات خود را ندارند،حیوانات رها شده و یا مزاحم به پارک وحش صفه منتقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: این حیوانات طبق نظرکارشناسان امکان رها سازی در طبیعت را ندارند و هدف از نگهداری آنها ادامه حیات و زندگی آرام  آنها در پارک وحش صفه است.

باغ وحش صفه پناهگاه حیوانات می‌شود

سرانجام شهردار اصفهان در پاسخ به دغدغه چندساله فعالان حقوق حیوانات دستور داد؛ باغ وحش صفه اصفهان به نقاهتگاه و پناهگاه حیوانات تبدیل شود.

«قدرت الله نوروزی» در دستوری که برای تعیین تکلیف باغ وحش صفه صادر کرد، تاکید کرد: برای تحقق خواسته چندساله فعالان حقوق حیوانات، باغ وحش صفه اصفهان به نقاهتگاه و پناهگاه حیوانات تبدیل می‌شود.

شهردار اصفهان افزود: در این دوره مدیریت شهری همواره بر آن بوده ایم تا بر مبنای صداقت و پوشاندن جامه عمل به وعده‌های داده شده و پاسخگویی مطالبات شهروندان و شهرنشینان اصفهان عمل کنیم که بر همین اساس و با نظر به مطالبات مردمی و فعالان حقوق حیوانات، تبدیل باغ وحش صفه اصفهان به نقاهتگاه و پناهگاه حیوانات در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت.

وی ادامه داد: این پناهگاه برای نگهداری از حیوانات بی سرپناه گمشده و یا رهاشده که در صورت بلاتکلیف بودن وضعیت ادامه حیات ندارند و امکان نگهداری آنها در پناهگاه موجود در شهر اصفهان نیست( مانند برخی حیوانات وحشی و دیگر گونه ها که بعضا در مجموعه های قاچاق، کشف و تحویل شهرداری می‌شوند) تا زمان نیاز به این فضا، فعال خواهد بود

وی بیان کرد: همچنین خرید هرگونه جدید از حیوانات برای باغ وحش ممنوع است و باید تلاش و اقدام لازم برای انتقال سریع گونه‌های جانوری به سایر مکان‌های نگهداری که برای ادامه حیات و حفظ حقوق این حیوانات مناسب باشد، در دستور کار شهرداری منطقه پنج و معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان قرار گیرد.

 
نظر شما
ادامه