کد خبر: ۶۳۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: جلوگیری از ورود دام قاچاق یا غیرمجاز به دامداری‌ها در کنترل و پیشگیری در بیماری تب مالت موثر است.

دکتر "غلامرضا زیدآبادی" گفت: "بروسلوز یا تب مالت" یک بیماری عفونی قابل انتقال به انسان است و حیواناتی نظیر گاو، گوسفند و بز می‌توانند به بیماری مبتلا شوند و یکی از علایم مشخص بیماری سقط جنین است.

وی افزود: میکروب عامل بیماری دراندام‌هایی نظیر بیضه، پستان، مغز استخوان، رحم و مفاصل می‌تواند جایگزین شود. البته این میکروب در مقابل سرما مقاوم بوده، ولی در برابر گرما به ویژه حرارت پاستوریزاسیون حساس است.

زیدآبادی اظهار داشت: عمده ترین راه انتقال بیماری به انسان از طریق خوراکی به ویژه از طریق مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: شیر خام یا غیر پاستوریزه، خامه غیر پاستوریزه در بستنی‌ها و شیرینی‌های خامه‌ای، بستنی‌های ستنی و غیربهداشتی تهیه شده از شیرخام و غیرپاستوریزه، عمده‌ترین راه انتقال بیماری به انسان است.

وی ادامه داد: پنیرهای محلی تهیه شده از شیر غیرپاستوریزه و دیگر محصولات لبنی غیر پاستوریزه نیز از عوامل انتقال این بیماری است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری، تماس با ترشحات رحمی و جنین‌های سقط شده در دام‌های آلوده است. از طرفی در نقاطی که میزان آلودگی بالاست و در جاهایی که تهویه مناسبی ندارد، امکان انتقال میکروب از طریق گرد و غبار آلوده به میکروب از راه تنفس وجود دارد.

وی به علایم بیماری در انسان اشاره کرد و افزود: افراد مبتلا به بیماری تب مالت می‌توانند علایم بسیار متنوعی داشته باشند که عمده‌ترین علایم، تب مواج و دوره‌ای، لرز شدید، عرق کردن شدید، دردهای عمومی، دردهای پشت و ستون فقرات بدن، درد مفاصل به ویژه در ناحیه لگن و زانو، سردرد، بی اشتهایی، یبوست و یا گاهی اسهال و تورم بیضه است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به علایم بیماری در دام نیز اشاره کرد و افزود: در حالت عادی، دام‌ها فاقد علایم درمانگاهی مشهود هستند. اکثر دام‌های مبتلا در شکم اول آبستن، دچار سقط جنین می‌شوند. سقط جنین معمولا در سه ماهه آخر آبستنی گاو انجام می‌گیرد.وی افزود: بعضی از دام‌ها ممکن است تورم مفصل به فرم آبکی داشته باشند و ممکن است تورم بیضه در دام‌های نر مشاهده شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: جلوگیری از ورود دام قاچاق یا غیرمجاز به دامداری‌ها، واکسیناسیون به موقع دام‌ها و همکاری با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی از روش‌هایی است که می‌تواند جلوی ابتلا به این بیماری خطرناک و در عین حال پنهان تب مالت را گرفته و آن را کنترل کرد.

وی یاد آور شد: اصلاح و بهداشتی کردن محل‌های نگهداری دام، عدم مصرف شیرخام و دیگر محصولات لبنی غیر پاستوریزه، عدم مصرف دنبلان، استفاده از شیر پاستوریزه یا جوشیده جهت تهیه پنیر، استفاده از دستکش جهت معدوم کردن بره‌ها یا گوساله‌های سقط شده، عدم استفاده از مایه پنیر غیربهداشتی و مراجعه سریع افراد مشکوک به بیماری به مراکز بهداشتی و درمانی در کنترل و پیشگیری بیماری تب مالت موثر است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
0
0
قابل توجه تمامي همكاران دامپزشك در بخش هاي مختلف تحقيقاتي ،آموزشي و اجرايي
به نظر بنده اكثريت قريب به اتفاق همكاران در رده هاي مختلف تحصيلي از اين ميزان اطلاعات كه توسط آقاي دكتر زيد آبادي بيان گرديده بهره مند هستند ولي مشكل اينجاست كه همه اين موارد رعايت مي شود واكسيناسيون هم انجام مي گيرد ولي يك دفعه متوجه مي شويم يك دامداري گاو شيري كه يك سال قبل سالم بوده و واكسيناسيون با RB51 هم صورت گرفته حدود سي در صد به بروسلوز مبتلا مي گردد .ديگر زمان آن رسيده كه به اطلاعات قديمي و كهنه شده از ديدگاه تخصصي بسنده نكنيم وهمه توان تحقيقاتي كشور را را دراين زمينه بكار ببريم تا بلكه بتوانيم راه چاره اي بينديشيم وگر نه كاربرد شيوه فعلي در حد رفع تكليف وفرار از واقعيت هاي تلخ است .
نظر شما
ادامه