کد خبر: ۵۹۹۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جوین، جغتای و خراسان رضوی

 

تشدید واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل و آنفلونزا در شهرستان جوین
 
رئیس شبکه دامپزشکی جوین گفت: شهرستان جوین بالغ بر56 هزار قطعه طیور بومی داشته که اشتغال خانگی قابل توجهی را ایجاد می نماید و لذا صیانت از این سرمایه در مقابل بیماریها بر عهده سازمان دامپزشکی کشور می باشد.
سیدمهدی افتخارزاده افزود: در همین راستا با توجه به آغاز تکثیر و پرورش طیور بومی در فصول بهار و تابستان، واکسیناسیون طیور بومی با جدیت بیشتری پیگیری می گردد.
وی گفت: بیماری های انفلونزا و نیوکاسل از جمله بیماریهای طیور بوده که منجر به تلفات و زیان اقتصادی می گردد و با عنایت به حساسیت طیور بومی به بیماریهای ذکر شده تمام تلاش دامپزشکی جوین در جهت حفظ و افزایش تولید طیور بومی در سال جهاد اقتصادی می باشد.

 

---------------------------------

 

191 هزار مورد واکسیناسیون توسط دامپزشکی در جغتای انجام شد
 
رئیس شبکه دامپزشکی جغتای گفت: بیش از 191 هزار مورد واکسیناسیون مختلف توسط این شبکه شامل واکسیناسیون دامهای بزرگ و کوچک، مراقبت فعال بیماری تب برفکی، صدور مجوز و بازرسی محموله های شیر، بازرسی لاشه های کشتار شده، معاینه و درمان دامهای مختلف، بازرسی بهداشتی واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی و ... صورت گرفته است.
دکتر علی فنایی افزود: کلیه این فعالیتها در قالب برنامه پیش بینی شده اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بوده و در بسیاری از موارد به صورت قابل توجه از برنامه پیش بینی جلوتر بوده و در مدت دو ماه و نیم اول سال 90 علاوه بر تعداد 71 هزار راس گوسفند و بز واکسن شاربن (سیاه زخم) و 60 هزار راس واکسن آبله گوسفندی موارد متعدد مبارزه با بیمار یهای دامی از جمله هاری، آنترتوکسمی و ...انجام شده است.
دکتر فنایی در ادامه گفت: در طی این مدت 11 هزار و 200 راس دام مورد مراقبت فعال تب برفکی قرار گرفته و 283 فقره مجوز بهداشتی دامپزشکی به وزن 2400 تن شیر خام به استانهای دیگر صادر شده و همچنین 520 راس دام سبک و سنگین بیمار مورد معاینه و درمان قرار گرفته است.
سید ابراهیم حسینی مسئول نظارت بهداشتی دامپزشکی نیز گفت: 195 مورد بازرسی بهداشتی دامپزشکی از رستورانها، آشپزخانه ها، سرد خانه ها، قصابیها و مغازه های فروش گوشت صورت گرفته و تعداد 166 راس لاشه دام کوچک و 21 راس لاشه دام بزرگ به صورت سیار بازرسی بهداشتی شده و جهت مصرف شهروندان ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی شده و 285 کیلوگرم گوشت و آلایش غیر قابل مصرف تشخیص داده شده توسط واحد نظارت شبکه معدوم گردیده است.

---------------------------------

 

پیش بینی پوشش مایه کوبی 27 میلیونی دام ها در خراسان رضوی
 
سیاستهای مبارزه با بیماریهای دامی در خراسان رضوی بر اساس کنترل، پیشگیری و ریشه کنی پی ریزی شده است که باتوجه به استقرار 80 درصد سرمایه دامی استان در مناطق روستایی و عشایری بخش عمده فعالیت اکیپهای فنی صرف پیشگیری دراین مناطق می شود.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: بیش از 90% جمعیت دامی استان هر سال به طور مستمر، تحت عملیات واکسیناسیون علیه بیماریهای مختلف واگیر دامی از قبیل؛ شاربن، آبله، تب برفکی و… قرار می گیرند که بر این اساس طی سال قبل واکسیناسیون دامی استان درسال 89  حدود به مرز 27 میلیون نوبت سر رسید.
دکتر علی اصغر طوسی یادآور شد: تداوم و استمرار عملیات مبارزه ای در چند دهه اخیر، احتمال بروز بیماریهای واگیر دامی را کاهش داده و پیش بینی دامپزشکی استان این است که با توجه به خشکسالی چند ساله اخیر در استان و لزوم افزایش عملیات پیشگیرانه مبارزه با بیماری های دامی در سال جاری بیش از  27 میلیون نوبت سر دام تحت پوشش عملیات واکسیناسیون قرار گیرند.
وی یادآور شد: خشکسالی سبب کاهش توان دام ها در مقابله با بیماری های دامی می شود و ضمن افزایش حساسیت دام ها، زمینه ساز بروز بیماری های مختلف دامی می گردد که این مهم آسیب جدی به صنعت دامپروری و کیفیت تولیدات دامی وارد می کند لذا دامپزشکی استان در این ارتباط تمهیداتی نظیر؛ توزیع سم، مکمل غذایی، افزایش واکسیناسیون رایگان و ... را در طول سال به انجام می رساند و در این خصوص پی گیر اعتبارات لازم برای اجرای عملیات یادشده هستیم.
دکتر طوسی خاطرنشان ساخت: بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان از قبیل؛ سل، تب مالت (بروسلوز)، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو، کیست هیداتید و غیره به دلیل تنوع میزبان و مخزن و پراکندگی جغرافیایی دام از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و مبارزه با آن ها همراه با مشکلاتی می باشد و از آنجایی که دامداری و دامپروری جزء لاینفک زندگی روستائیان، عشایر و کشاورزان بوده و این افراد به طور دائم در تماس نزدیک با دام ها می باشند می توان نتیجه گرفت که درصد بالایی از افراد جامعه در معرض ابتلا به بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان هستند و از طرفی ظهور بیماریهای نوپدید این مسئله راتقویت می کند که اساسی ترین استراتژی ها در امر مبارزه با این بیماری ها هماهنگی بین بخشی و استفاده از منابع و امکانات سایر بخشها، از جمله بخش خصوصی است که می توان با مشارکت آنها و با شناخت وضعیت موجود در امر مبارزه با این بیماری ها به موفقیت های مطلوبی دست پیدا کنیم.

 

نظر شما
ادامه