کد خبر: ۴۶۸۱۷


معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران دومین تولید کننده و پرورش دهنده شتر مرغ پس از آفریقای جنوبی در جهان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «دکتر مرتضی رضایی» در جریان بازدید از کشت و صنعت شتر مرغ معین در منطقه قرچک تهران، صنعت پرورش شترمرغ را یکی از دستاوردهای کشور پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: حدود ۶ تا ۷ هزار قطعه شترمرغ در کشور داریم که ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار قطعه شترمرغ پرواری در سال تولید می کنند.

وی افزود: سالانه از این منشا ۳ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و گوشت شترمرغ از لذیذترین و با کیفیت ترین گوشت قرمز محسوب می شود.

رضایی در عین حال پرورش شترمرغ را از زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری در کشور عنوان و تصریح کرد: برای افق ۱۴۰۴ تولید ۲۰۰ هزار قطعه شترمرغ پرواری را هدفگذاری کرده ایم.

وی ادامه داد: برای توسعه پرورش شترمرغ، تسهیلات اشتغال روستایی با کارمزد کم در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، صادرات چرم شتر مرغ را یکی از مزیت های این صنعت عنوان کرد و گفت: سالانه حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار تخته چرم شترمرغ صادر می شود که عمده آن به کشور آلمان است.

وی صادرات پر و پوست تخم شترمرغ را از دیگر مزیت های صادراتی در حوزه این صنعت عنوان کرد.

رضایی اذعان داشت: برای توسعه پرورش شترمرغ در کشور، ایجاد زنجیره کامل تولید نظیر کشتارگاه، پرواربندی و صنایع پس از تولید ضروری است.

وی گفت: با توجه به کمبود گوشت قرمز در کشور، این صنعت زمینه توسعه را دارد و برای مصرف گوشت این پرنده باید فرهنگسازی بیشتری انجام شود.

مجتمع کشت و صنعت شترمرغ معین در مساحت ۱۵ هکتار با برخورداری از ۲۶۰ قطعه مولد به کار جوجه کشی مشغول است.

به گفته مدیرعامل این شرکت، سالانه ۶ هزار قطعه جوجه در این مزرعه تولید می شود.

رضا زاده افزود: بعد از انقلاب، توانمندی تولید و پرورش شتر مرغ در کشور ایجاد شده و این شرکت از سال ۷۷ در حوزه شتر مرغ ورود پیدا کرده است.

وی گفت: از جنس ماده شترمرغ سالانه ۳۰ تا ۴۰ قطعه شترمرغ تولید می شود.


 
نظر شما
ادامه