کد خبر: ۴۴۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: قیمت‌ جدید حامل‌های انرژی به ویژه گازوئیل قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ را 200 تومان و یک کیلوگرم تخم مرغ را 140 تومان افزایش خواهد داد، این در حالی است که قیمت مرغ در مرغداری‌ها هم اکنون 1800تا2000 تومان است.

دکتر علی آذروش در خصوص تاثیر قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی به ویژه گازوئیل در تولید مرغ و تخم‌مرغ کشور افزود: با تغییراتی که در قیمت‌ها صورت گرفته قیمت گازوئیل 165 ریالی به 1500 ریال افزایش پیدا کرده که بر اساس محاسبات انجام گرفته، تنها گازوئیل قیمت تمام شده تولید گوشت مرغ را 200 تومان و قیمت تخم مرغ را 140 تومان به ازاء هر کیلوگرم افزایش خواهد داد.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی کشور افزود: علاوه بر نقشی که استفاده از سوخت گازوئیل در سالن‌های پرورش مرغ دارد،تردد پرسنل، مدیران دستگاه‌های فرآوری گوشت در کشتارگاه‌های، موتورهای دیزل، تراکتور و حمل و نقل بار همه به نوعی با سوخت گازوئیل مرتبط بوده و از افزایش قیمت متاثر هستند.


وی در تشریح نقش سوخت گازوئیل در افزایش قیمت حمل و نقل گفت: با قیمت قبلی راننده‌ای که از بندر دان مرغ می‌آورد به ازای هر کیلوگرم دان مرغ میانگین 35 تومان دریافت می‌کرد با توجه به تغییراتی که صورت گرفته و حدود 20 برابر قیمت سوخت افزایش یافته قطعا افزایش هزینه یک کیلوگرم گوشت را حداقل 100 تومان افزایش خواهد داد با توجه به اینکه هر سه کیلوگرم دان مرغ تبدیل به یک کیلوگرم گوشت مرغ می‌شود.
آذروش همچنین گفت: البته با توجه به افزایش قیمتی هم هم در برق صنعتی صورت گرفته و با توجه به استفاده از انرژی برق در روشنایی تهیه خوراک دام، تقسیم دان در سالن‌ها، جمع آوری تخم‌مرغ و کود که همه توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام و انرژی‌ آنها از برق گرفته می‌شود، افزایش قیمت بالاتری را در این بخش رقم خواهد زد.
وی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ 2 هزار و 100 تومان است که با وضعیت جدیدی که پیش آمده این میزان به حداقل 2 هزار و 300 تومان در هر کیلوگرم مرغ افزایش خواهد یافت.
آذروش در پاسخ به اینکه آیا تولید کنندگان مرغ متضرر خواهند شد، گفت: در حال حاضر نیز میزان فروش مرغ منطقی نیست و تولید کنندگانی که به صورت استیجاری تولید می‌کنند قطعا ضرر می‌کنند و تولید کنندگان مالک هم هزینه نگهداری و استهلاک سالن‌ها را منظور نمی‌کنند.
دبیر انجمن مرغداران کشور تصریح کرد: با شرایط جدید نگران وضعیت تولید و سرازیر شدن واردات به داخل کشور هستیم مگر اینکه دولت حمایت‌های جدیدی در این بخش داشته باشد.
آذروش همچنین به اختلاف نظر با وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی همواره قیمت تمام شده مرغ را پایین می‌داند و همچنین در محاسبات هزینه کارگری آن را کم در نظر می‌گیرد،اما معمولا کارگران این شغل با توجه به شرایطی که در آن حاکم است،رغبتی برای کارکردن ندارند و به ناچار برای راضی نگه داشتن آنها مجبور به پرداخت دستمزد بیشتری هستیم.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا ترابی
|
-
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
0
0
فقط 200 تومان!!!؟... مثل اینکه آقایان ......... بد نیست تشریف بیاورند و شرایط مرغداران مازندرانی که نقش اصلی در تامین گوشت مرغ کشور را به عهده دارند ببینند... با این شرایط هیچ مرغداری در فصل سرما جوجه ریزی نمی کند!...
دكتر مرتضوي
|
-
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
0
0
اصلا هماين طوري نيست بايد سالن ها و اماكن پرورش طيور ازنو ساخته شوند .مگر در تركيه هوا سرد نيست به خدا سردي و سوز هوا در ارضروم قارص و قسمت هاي داخلي اناتولي بيشترازايران است .سيستم مدرن پرورش مرغ گوشتي در قفس و طبقات اجراي عايق كاري ها ايجاد سيركوليشن دما و ساير تكنيك ها بايد اجرا ميشد دراوايل انقلاب كه متاسفانه اين كارها صورت نگرفت .اما مشكل ديگري كه سازمان دامپزشكي بايد به دنبال حل ان باشد اجراي طرح پسماندها يا nrp براي مرغ گوشتي كشوراست كه ما قابلييت صادرات حتي به اتحاديه اروپا را هم داشته باشيم .دو ستان اجراي طرح هدفمندي يك فرصت است كه اقتصاد ما همه جانبه رشد كند چون درسايه نگرش دولت به اقتصاد صنعتي ،كشاورزي ما ازياد رفته بود ودامپزشكان بيكارو مظلوم مانده بوديم .پس نترسيد منتظر جذب فرصت ها شويم .
نظر شما
ادامه