کد خبر: ۴۰۸۴

حکیم مهر - یک کارشناس با بیان این‌که واردات دام زنده و گوشت مزایا و آفت‌هایی را درپی دارد، اظهار کرد: دام‌هایی که در منطقه خودمان پرورش می‌یابند با شرایط اقلیمی محیطی آشنایی و سازگاری دارند و در نتیجه کمتر به بیماری دچار می‌شوند اما واردات دام زنده باعث انتقال بیماری به دام‌های موجود در کشور و حتی انسان می‌شود بنابراین واردات دام زنده باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

دکتر حامد قادرزاده – کارشناس اقتصاد کشاورزی- اظهار کرد: با توجه به این‌که چندین سال با مشکل خشکسالی و بارندگی بسیار کم در کشور روبرو بودیم، هزینه‌ نگهداری دام افزایش یافت لذا فروش دام توسط واحدهای نگهدارنده دام یا دامداران شدت گرفت و در نتیجه برای جایگزینی دام‌هایی که به دلیل خشکسالی ترمیم نشدند، واردات دام زنده انجام شد.

قادرزاده با تاکید براین‌که بهتر است به سمت ایجاد واحدهای صنعتی دامی کشور و شرکت‌های تهیه و تولید و توزیع علوفه حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کمترین نیاز را به واردات دام زنده داشته باشیم زیرا اگرچه ممکن است واردات دام زنده از نظر اقتصادی مناسب‌تر باشد اما چنانچه این دام‌ها وارد شوند و نتوانند با محیط سازگاری پیدا کنند، آفت‌هایی را ایجاد و آن‌ها را به جامعه انسانی منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که قاچاق دام را در دو مقطع زمانی پشت سر گذاشتیم، اضافه کرد: مقطع اول، زمانی است که دام مازاد بر نیاز داشتیم و در نتیجه دام‌ها از مرز عراق و ترکیه از کشور خارج می‌شود و دیگر قاچاق دام به داخل کشور است به دلیل اختلاف شدید قیمتی که با سایر کشورها داریم.

این کارشناس با بیان این‌که اکنون جمعیت دامی کشور به نسبت گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: واقعیت این است که قاچاق ادامه دارد و تا زمانی که نتوانیم نیازهای مناطق مرزی کشور را به خوبی شناسایی و تامین کنیم این امر همچنان ادامه خواهد داشت.

قادرزاده درباره راه‌های پایین آمدن قیمت گوشت خاطرنشان کرد: ‌کالاهایی مانند گوشت مرغ، ماهی و پروتئین‌های گیاهی می‌توانند جایگزین گوشت قرمز شوند بنابراین باید برای این منظور فرهنگ‌سازی کرده و جایگزین‌هایی را که در سلامت انسان‌ها موثر هستند به درستی معرفی کنیم.

وی گفت: دو مساله بازار گوشت قرمز را تهدید می‌کند اول این‌که دیدگاه‌هایی که نسبت به این محصول ایجاد شده ‌که برای رشد آن از هورمون استفاده می‌شود و دیگری سلیقه مصرف‌کنندگان است زیرا تنوعی که در غذاهای ایرانی در استفاده از گوشت قرمز وجود دارد برای گوشت سفید هنوز وجود ندارد.

این کارشناس در ادامه با تاکید بر این‌که ماهی هم باید بیشتر بازار پسند شود، خاطرنشان کرد: مردم بیشتر به دنبال مصرف کالاهایی می‌روند که کمترین دردسر را داشته باشند اما از آنجا که بیشتر ماهیان کشور ما خار دارند مورد تقاضا نیستند بنابراین باید در بخش شیلات به این امر توجه و قیمت‌ها با تولید بیشتر متعادل شود.

قادرزاده در پایان صنعتی کردن تولید گوشت را از مسائلی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: باید با فعالیت در جهت تغییرات ساختاری در بخش تولیدات کشاورزی، تولیدکنندگان و واسطه‌ها به هم نزدیک شوند به عبارت دیگر واسطه‌ها بایدآموزش لازم ببینند زیرا در غیر این صورت موجبات از بین رفتن خود و تولیدکنندگان را فراهم می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه