کد خبر: ۳۶۶۰

حکیم مهر - دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر جهادکشاورزی و معاونان این وزارتخانه در قم با بیان این‌که امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند کار در کشور هستیم، افزود: باید از امور دیگر پرهیز شود و تحرک و پویایی در فضای عمومی کشور حاکم باشد.

لاریجانی با بیان این‌که بنده درخصوص مسائل کشاورزی دغدغه دارم و برنامه‌های این وزارتخانه را دنبال می‌کنم، افزود: شما باید از فرصت برنامه‌ی پنج ساله استفاده کنید تا در این بازه زمانی، تکلیف کشاورزی و دامپروری کشور مشخص شود.

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کشور ما از نظر آب دچار مشکل است و سالانه 250 میلی لیتر بارش داریم که از متوسط جهانی کمتر است، و در این شرایط هم باید در برخی محصولات خودکفا شویم.

وی اضافه کرد: باید برنامه‌هایی برای اجرای آبیاری تحت فشار طراحی و برای آن بودجه‌ لازم در نظر گرفته شود؛ چرا که این موضوعی است که برای بخش کشاورزی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

نماینده‌ی مردم قم در مجلس عنوان کرد: بسیاری از آب‌های موجود استفاده‌ی بهینه‌ای از آنها نمی‌شود و باید وزارتخانه در این خصوص نظرات خود را ارایه کند و مجلس نیز از این نظرات استقبال می‌کند تا در برنامه‌ی پنجم این مسائل را بگنجاند.

لاریجانی با بیان این‌که باید در شرایط فعلی در محصولات استراتژیک روی پای خودمان بایستیم، خاطرنشان کرد: خیلی از ظرفیت‌های اشتغال مربوط به بسترسازی در این خصوص است و به سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه نیز ارتباط دارد.

وی در ادامه با اشاره به بحث واردات در محصولات کشاورزی اظهار داشت: وزارتخانه باید درخصوص جلوگیری از واردات میوه و دام خیلی استوار و مستحکم باشد؛ چرا که متولی کشاورزان و دامپروران، وزارتخانه است و باید از حقوق آنها صیانت کند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ورود دام‌های بیمار نباید تکرار شود و در این زمینه قانونی در مجلس تصویب شد و اختیارات را به وزارتخانه تنفیذ کرد و انتظار داریم در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شود.

لاریجانی در ادامه عنوان کرد:‌ در برخی از زمینه‌ها ظرفیت تولید خوب است و می‌شود به صادرات اندیشید، به شرط این‌که فرمول‌ها را در این جهت درست انتخاب کنیم.

وی اضافه کرد: اگر تکنولوژی تولید را در اختیار کشاورزان و دامپروران قرار دهیم می‌توانیم درخصوص صادرات کارهای خوبی انجام دهیم و بازارهای اطراف علاقه‌مند را تحت پوشش قرار دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای افزایش تولید در بخش کشاورزی در برخی از نقاط احتیاج به وام بانکی و حمایت‌های دولتی وجود دارد، و هم‌چنین نیازمند مکانیزم‌هایی است که باید بازار داخل را حفظ و مابقی تولید را صادر کرد.

لاریجانی با اشاره به مصرف سموم کشاورزی توسط کشاورزان افزود: امروز در سطح بین‌المللی دیگر به سمت سموم کشاورزی نمی‌روند و آن به دلیل عوارضی است که این سموم بر جای می‌گذارند. باید آموزش را در این خصوص جدی گرفت؛ چرا که سلامت مردم در گرو آن است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم کشاورزان سر پای خود بایستند باید در روستاها صنایع جانبی ایجاد شود. کشاورزان به تنهایی نمی‌توانند روستاها را پایدار کنند و لازم است که این صنایع تبدیلی ایجاد شود و این حساسیت خاصی دارد و می‌تواند کشاورزی را از نظر اقتصادی باصرفه کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کشاورزان با وضعیت فعلی نمی‌توانند زندگی کنند، افزود: در برنامه‌ی پنج ساله، روستاها از نظر گردش اقتصادی باید به وضع پایداری برسند و سیکل کشاورزی و دامداری از نظر اقتصادی به سرانجامی برسد.

لاریجانی با انتقاد از این‌که در برخی از استان‌های شمالی اراضی کشاورزی را تبدیل به مسکونی می‌کنند، اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی باید در این خصوص مراقبت کند، زیرا در کشورهای دیگر اجازه‌ی این تغییر کاربری را نمی‌دهند و این از مصادیق از بین بردن منابع ملی است.

وی افزود: باید در این خصوص اقدامات قضایی صورت گیرد تا جلوی آن گرفته شود و از اراضی ملی و کشاورزی صیانت شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کشت گلخانه‌ای، این مساله را موضوع مهمی برشمرد و خاطرنشان کرد: خیلی از مناطق ظرفیت کشت معمولی را ندارند و کشت گلخانه‌ای به دلیل مصرف کم آب می‌تواند باصرفه باشد، و باید به کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند یارانه داده و از آنها حمایت شود، و در برخی از بخش‌ها نیز باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه صورت گیرد.

نماینده قم در پایان خطاب به وزیر جهادکشاورزی اظهار کرد: 10 درصد از اقتصاد استان قم به بخش کشاورزی مرتبط است و قم یک قطب دامپروری است که به دلیل کمبود آب با مشکلاتی روبه‌رو شده است، که باید به صورت ویژه به آن رسیدگی شود.

 

نظر شما
ادامه