کد خبر: ۳۶۲۰

حکیم مهر - معاون بخش و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران گفت: از محصولات دامی نیز امکان انتقال بیماری هاری وجود دارد. بنابراین گوشت و شیر حیوانات هار را نباید مصرف کرد.

دکتر سوسن سیمانی در همایش آگاهی، بهترین راه مقابله با هاری که 5 مهرماه در انستیتو پاستور ایران برگزار شد درباره خطر جهانی بیماری هاری اظهار کرد: ویروس این بیماری بر اثر حرارت از بین می‌رود ولی مصرف گوشت و شیر این حیوانات ممنوع است. یکی از خطرات ابتلا به بیماری هاری استفاده از مغز گاو، گوسفند و گوساله مبتلا به این بیماری است، چرا که مغز سرشار از ویروس هاری است البته در برخی از کشورها که گوشت سگ مصرف می‌کنند موارد ابتلا به هاری وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این بیماری هنوز به عنوان یک مشکل بهداشتی در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد و در جنوب آمریکای شمالی و شمال آمریکای جنوبی بالاترین میزان ابتلا به این بیماری وجود دارد. میزان آلودگی در آسیا نیز بالاست به طوری که کشورهای هند، پاکستان، تایلند و جنوب قاره آفریقا آلوده به هاری هستند.

سیمانی افزود: هر کشوری که دو سال در آن بیماری هاری گزارش نشود به عنوان کشوری پاک از این بیماری شناخته می‌شود. تعداد این کشورها بسیار کم است. استرالیا، بریتانیا، نیوزلند و دانمارک کشورهای بدون هاری هستند. بیماری هاری به دو نوع هاری وحشی و اهلی تقسیم می‌شود. کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند بیماری هاری اهلی را کنترل کنند فقط ممکن است در آنها مواردی از هاری وحشی دیده شود البته در هر کشور بسته به وضعیت جغرافیایی ممکن است مخازن بیماری هاری متفاوت باشد. به عنوان نمونه در آمریکا حیواناتی مانند راکن و خفاش از جمله مخزن‌های هاری هستند. در کشورهای در حال توسعه سگها بیشتر ناقل این بیماری هستند.

وی با اشاره به مخازن بیماری هاری در ایران گفت: در شمال کشور نیز روباه و شغال و در غرب و شمال غرب کشورمان گرگ‌ها از مخازن بیماری هاری هستند البته سگها ناقل اصلی هاری محسوب می‌شوند.

سیمانی با اشاره به کشورهایی که بیماری هاری را کنترل کرده‌اند، اظهار کرد: کشورهایی که موفق به انجام این کار شده‌اند تلاش می‌کنند با وضع قوانینی در زمینه حیواناتی که وارد این کشورها می‌شوند کنترل بیماری هاری را تداوم بخشند. از جمله این کشورها به بریتانیا، استرالیا و نیوزلند می‌توان اشاره کرد.

وی شناسایی حیوانات، واکسیناسیون و رعایت دوران قرنطینه را از راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری هاری ذکر کرد.

معاون بخش و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران در ادامه گفت: ‌هر ساعت هزار نفر به علت ابتلا به این بیماری تحت درمان قرار می‌گیرند و 560 میلیون دلار صرف هزینه سرم و واکسن هاری می‌شود. بیشترین موارد ابتلا به هاری در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود و هر سال 55 هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری می‌میرند.

نظر شما
ادامه