کد خبر: ۳۵۶۰

حکیم مهر -  معمولا زیست‌شناسان برای شناسایی، پیگیری و مطالعه حیوانات دنیای وحش از روش‌هایی استفاده می‌کنند که نه تنها برای حیوانات خوشایند نیست، ‌بلکه حتی می‌تواند خطرناک هم باشد. تصور کنید اگر قرار بود هر بار که می‌خواستید اعلام هویت کنید، لازم بود بیهوش بشوید! چه حالی به شما دست می‌داد؟ تازه اوضاع حیوانات خیلی خیلی از این بدتر است.

به همین دلیل هم محققین بر آن شده‌اند تا روش تازه‌ای را جایگزین روش‌های معمول کنند. به گزارش پاپ‌ساینس، آن‌ها نرم‌افزار جدیدی را طراحی کرده‌اند که با استفاده از علامتی که در حیوانات منحصر به فرد باشد، هویت آن‌ها را شناسایی می‌کند. با این روش هر کس با گرفتن یک عکس و ارسال آن برای این پایگاه داده‌ها، می‌تواند به شناسایی و پیگیری آن  موجودات کمک کند.

برای مثال، یکی از موجوداتی که از این روش سود خواهد برد، لاک‌پشت دریایی پشت چرمی است. لکه‌های بدون رنگدانه روی سر این موجودات مثل اثر انگشت در انسان‌ها منحصر به فرد است و می‌تواند ابزار خوبی برای تشخیص از طریق تصویر باشد.

همچنین در مورد پنگوئن‌های آفریقایی، علامتی که روی قفسه سینه آن‌ها وجود دارد، منحصر به فرد است. در مورد اسب‌های آبی سیاه و سفید، خرس‌های قطبی و یوزپلنگ‌های وحشی این هویت‌یابی جالب‌تر هم هست. برای تشخیص آن‌ها کافی است که از ردپایشان تصویر گرفته شود.

این روش تازه، تحول بزرگی در راستای جمع‌آوری اطلاعات در مورد حیوانات است. اگر به نظرتان چندان تحول بزرگی نمی‌آید، بیایید از دید حیوانات به این تحول نگاه کنیم. می‌توانید از دید یک حیوان وحشی،‌ چه دریایی و چه حیوانی که در خشکی زندگی می‌کند، تعقیب شدن، گرفتار شدن، بیهوش شدن و در بسیاری از موارد، متصل شدن یک برچسب پلاستیکی را با تنها گرفتن یک عکس سریع با یک دوربین دیجیتالی مقایسه کنید. هنوز هم فکر می‌کنید تحول بزرگی نیست؟

نظر شما
ادامه