کد خبر: ۳۲۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  جولای 2010 در پی بارش شدید باران‌ موسمی در پاکستان، تاریخ به ثبت وقوع سیل و تلفات در این کشور پرداخت. این سیل زمانی بیشتر در کانون توجه واقع شد که جان بیش از پانزده میلیون نفر و آبادانی 12000 روستا را تهدید کرد و با تخریب نزدیک به نهصد هزار خانه مسکونی حداقل تاکنون جان بیش از هزار نفر را گرفته است. در این میان حیوانات و زمین‎های کشاورزی هم در پاکستان از وقوع سیل و اثرات مخرب آن در امان نبوده‎اند و در وضعیتی ناگوار قرار دارند، بطوریکه نزدیک به 80 درصد محصولات کشاورزی نظیر شکر ، برنج و غیره و همچنین انبارهای ذخیره مواد غذایی از دسترس مردم خارج و نابود شده است!

سیل در پاکستان باعث تلفات در صدها هزار گله حیوانات مولد شیر شده و میلیونها رأس از حیوانات این کشور را با فقدان غذا مواجه و نیازمند به انواع کمک‎های دامپزشکان نموده است.

تازهترین گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) از تلفات یا در معرض تلف شدن قرار داشتن حدود 200 هزار رأس دام اعم از گاو ، گوسفند و بز و غیره در پاکستان حکایت دارد که به نظر می‎رسد پس از انجام آمارگیری دقیق و بویژه با افزودن تعداد قطعات تلف شده طیور در اثر سیل، این تعداد بسیار بیش از این باشد. همچنین این گزارش با تأکید بر در معرض فقدان منابع غذایی قرار داشتن حیوانات در پاکستان نسبت به تهدید نسل حیوانات در این کشور هشدار داده است.

یک مقام مسئول در FAO درباره علت تلفات سنگین دام‎ها در پاکستان می‎گوید : "مردم در هنگام مواجهه با تیم‎های امداد و نجات مجبورند حیوانات خود را رها کنند و تنها شاید بتوانند تعداد محدودی از طیور و دامها آنهم دامهای سبک نظیر گوسفند و بز را با قایق نجات حمل نمایند و در این میان نجات گاو و بوفالو غیرممکن است"

سیل در پاکستان اغلب در مناطق پرتراکم دامی اتفاق افتاده و با توجه به آنکه نیمی از سهم GDP کشاورزی در این کشور به دامها تعلق دارد این کشور را با خطر و سختی‎های زیادی مواجه ساخته است.

تاکنون بیش از شش میلیون دلار برای واکسیناسیون دامهای در معرض خطر و مراقبت‎های دامپزشکی در پاکستان از سوی نهادهای بین‎المللی بخصوص از سوی سازمان ملل متحد و FAO درنظر گرفته شده است.

هم‎اکنون دامپزشکان و حتی دانشجویان دامپزشکی با فداکاری، خود را در معرض انواع بیماریها قرار داده و به کمک‎رسانی به دامها در مناطق مختلف سیل‎زده پاکستان مشغول هستند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جواد
|
-
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۹
0
0
بابا آدمارو دریاب حیوونا رو خدابزرگه.
نظر شما
ادامه