کد خبر: ۳۰۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  رییس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در آستانه‌ فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، از ابلاغ دستورالعمل تشدید فعالیت‌های بازرسی‌ها و نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در ماه رمضان خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم برای جلوگیری از عرضه آش، حلیم، زولبیا و بامیه و شیرینی‌های سنتی در مراکز غیربهداشتی و به صورت زیرپله‌ای، دستفروشی و کنار خیابان انجام شده است.

سیدرضا غلامی با بیان این که دستورالعمل تشدید کنترل‌ها بر مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی در ماه مبارک رمضان به معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام شده است، گفت: به این ترتیب بازرسان بهداشتی علاوه بر فعالیت‌های عادی خود در مورد نظارت و کنترل بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در اماکن عمومی نسبت به نظارت بر توزیع مواد غذایی در مساجد و مکان‌های عمومی برگزارکننده مراسم ماه مبارک رمضان نیز اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در این راستا هماهنگی‌های لازم با مجامع امور صنفی در شهرستان‌ها به منظور کنترل ویژه آش، حلیم، زولبیا و بامیه فروشی‌ها و در موارد خاص در مورد شیرینی‌های سنتی صورت گرفته است.

غلامی با اشاره به مذاکرات و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان تعزیرات و ادارات کل تعزیرات استان‌ها و شهرستان‌ها به منظور انجام بازرسی‌های مشترک از مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی در ماه رمضان، افزود: به این ترتیب بر اساس موقعیت و منابع موجود بازدیدهای مشترک با سازمان تعزیرات از مراکز عرضه مواد غذایی صورت می‌گیرد.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در توصیه به مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی در ماه رمضان گفت: لازم است که برای تهیه غذاهای سرخ کردنی از جمله زولبیا و بامیه از روغن‌های ویژه سرخ کردنی و همچنین با ترانس پایین استفاده شود. استفاده از نمک‌های تصفیه‌ شده و یددار و پرهیز از مصرف سنگ نمک و غیربهداشتی در طبخ مواد غذایی ضروری است.

وی تاکید کرد که در توزیع نذورات و بویژه مواد غذایی گرم مانند شیر، چای و ... از ظروف یک بار مصرف با پایه گیاهی استفاده شود و ادامه داد: در دستورالعمل ابلاغ شده بر جمع‌آوری منظم پسماندها و زباله‌های مراکز که به توزیع نذری اقدام می‌کنند، تاکید شده است.

غلامی، پرهیز از وسایل مشترک مانند حوله، چادر نماز و ... در مساجد را از دیگر توصیه‌های اعلام شده در دستورالعمل مذکور عنوان کرد و افزود: همچنین بر شستشو و گندزدایی مناسب سرویس‌های بهداشتی اماکن عمومی بویژه مساجد در ایام ماه مبارک رمضان تاکید شده است.

وی با اشاره به افزایش مصرف موادی مانند فرآورده‌های لبنی، گوشتی و سبزی‌ها در ایام ماه رمضان به مردم توصیه کرد که از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کرده و فرآورده‌های گوشتی را از مراکز دارای مجوز و مهر سازمان دامپزشکی تهیه و در این زمینه به توصیه‌های سازمان دامپزشکی توجه کنند.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در پایان نسبت به چهار مرحله سالم سازی سبزیجات در صورت مصرف خام، تاکید کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
0
0
تشکر از شما
نظر شما
ادامه