کد خبر: ۳۰۰۸
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر -  یادداشت مدیرمسئول / 25 -  لمس دو نفری رکتال در گاو !

  

توشه رکتال (در اصطلاح فرانسوی) یا لمس مقعدی (در اصطلاح انگلیسی) در پزشکی و دامپزشکی ارزش تشخیصی بالایی دارد. پزشکان با لمس پروستات در انسان با استفاده از انگشت و از راه مقعد و دامپزشکان با استفاده از انگشت در سگ یا با استفاده از دست در اسب و گاو به منظور تشخیص آبستنی و برخی اختلالات گوارشی نظیر کولیک در اسب و غیره به تشخیص می‎رسند. این روش به جای خود روشی مهم ، کاربردی و مفید است.

اما سخن در اینجا بر سر آموزش این روش نیست و جنبه اخلاقی این موضوع در آموزش مدنظر است. در بسیاری از دانشکده‎های دامپزشکی یکی از بخش‌های مهم درس مامایی و به میزان کمتر در درس بیماریهای داخلی دامهای بزرگ لمس رکتال است که عموماً با استقبال دانشجویان هم روبرو است!

 

 

مع‎الاسف در بیشتر مواقع به دلیل تعداد زیاد دانشجو و تعداد کم گاو برای لمس رکتال در طول یک جلسه آموزشی و در فاصله کوتاهی نظیر (15 دقیقه) به دفعات یک رأس گاو تحت لمس رکتال قرار می‌‎گیرد و حال آنکه اگر دانشجویان (بویژه دختران) ناخن بلندی داشته باشند خونریزی از دیواره راست روده و تخریش آن و درد گاو معمولاً به چشم می‎آید. تأسف‎انگیزتر آنکه همان گاوی که دچار خونریزی و تخریش شده پس از چند دقیقه توسط دانشجویی دیگر مجدداً تحت لمس رکتال قرار می‎گیرد و حالا بگذریم که در این بین برای مقید کردن گاو چه لگد‌هایی که به این حیوان زده نمی‎شود و چه دردی گاو از این جلسات آموزشی متحمل می‎گردد!

نکته عجیب آنکه برخی مواقع دانشجویانی که اصولاً یا توانمندی کار و فعالیت در زمینه دامهای بزرگ را ندارند و یا اصلاً تمایلی به این کار ندارند یا در رقابت با سایر دوستانشان به این تجربه هیجان‎انگیز مبادرت می‌ورزند و یا به اجبار اساتید تحت آموزش قرار می‎گیرند و عده‎ای هم در این بین ظاهراً اینکار را لذت‌بخش دانسته و مکرر انجام می‎دهند و عجیب آنکه در پایان لمس رکتال هم نمی‌دانند چه چیزی را از طریق راست‌روده حیوان لمس کرده‌اند و نصیبی جز مدفوع و گرمای روده گاو نبرده‎اند!

حالا سؤال اصلی این است که آیا ما انسان‎ها مجاز هستیم با حیوانی که زبان دفاع از خود ندارد اینچنین رفتار کنیم و بارها در عرض چند دقیقه دست خود را علیرغم دردی که به حیوان تحمیل می‎کنیم در راست روده فرو برده و حتی اینکار را سرگرمی هم بدانیم!

در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به یاد دارم که بسیاری از دختران دانشجو که اصلاً تمایلی به کار در زمینه دامهای بزرگ نداشتند به دلیل امتحانی که باید برگزار می‎شد و به اجبار نمره بارها گاوی را تحت لمس مقعدی قرار می‎دادند و بعضاً موفق به تشخیص و یا حتی لمس تخمدان گاو نمی‎شدند و با کمال تأسف مجبور بودند برای آمادگی و کسب نمره اینکار را بارها انجام دهند و حتی یکی از رزیدنت‌های محترم آن زمان – که اکنون یکی از بهترین متخصصین مامایی دامپزشکی است – در اقدامی عجیب و ابتکاری و صدالبته تأسف‌بار برای آموزش به آنان دست خود را با دست دانشجو توأمان در مقعد گاو می‎برد تا به آنان آموزش دهد. (البته در مورد دانشجویان دختر هر دو نفر دستکش داشتند!!!) در این بین حقوق حیوان تنها چیزی بود و هست که مغفول واقع می‎شود.

آیا انسانی می‎شناسید که حاضر باشد در عرض چند دقیقه در معرض این عمل قرار گیرد و دم برنیاورد و علیرغم خونریزی و درد مجدداً هم متحمل درد و رنجی اینچنین شود؟ آیا نباید آنچه برای خود نمی‎پسندیم برای دیگران هم نپسندیم؟!

به نظر می‌رسد باید در کشورمان در زمینه رفاه و حقوق حیوانات اقدامات مؤثری در دانشکده‎ها انجام شود و با ساخت ماکت‎های شبیه‎سازی شده و امکانات تصویری سه بعدی و مجازی ابتدا به دانشجو آموزش داد و سپس تمرین با تعداد کمی برای افراد داوطلب فعالیت در زمینه دامهای بزرگ بر روی گاو تدارک دید و اینجاست که ایجاد گرایش در دو سال آخر تحصیل در رشته دکترای دامپزشکی که مورد تأکید فرهنگستان علوم (گروه دامپزشکی) و اساتید بزرگ و چهره‏های ماندگارمان هم هست اهمیت خود را به خوبی نشان می‎دهد.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
روشنايي
|
-
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۶
0
5
چنين ماكتي ساخته شده و وجود دارد.
فقط دانشگاه ها بايد براي خريد آن اقدام كنند
یک دامپزشک
|
-
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۸
0
1

این نقطه نظر مبنی بر حذف دروس عملیات مامایی به ویژه معاینه راست روده ای
(Rectal examination)برای دانشجویانی که علاقه ای به اینکار ندارند و یا نمی توانند آنرا انجام دهند و نیز استفاده از ماکت آموزشی کاملا منطقی و مطابق با حقوق حیوانات بی گناه است. همین موضوع در مورد دروس آناتومی هم صدق می کند که دانشکده ها با صرف مخارج سنگین و استفاده از مواد سرطان زا مانند فرمالین که سلامت به ویژه کارکنان و اساتید را در خطر می اندازد به روشی مشمئز کننده خون حیوانات را ذره ذره بیرون می کشند و بعد آنها را تثبیت می کنند. در حالی که با بهره گیری از ماکتهای آموزشی، فیلمبرداری چند بعدی و اطلسها امکان یادگیری همانند کشورهای پیشرفته به مراتب بیشتر خواهد شد.
dr.sympatic
|
-
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
0
1
daghighan haminjooore.man khodam sare darse oosool moaiene bekhater daram ke baseie lamse ie kabed cheghad in daste bache ha too raft va base khoshhalie in amr ,,,,,che karha anjam nemishod
یک دانشجوی دکترای علوم تشریحی دامپزشکی
|
-
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۵
0
3
هیچ یک از نمونه های موجود مانند ماکت ها، اطلس ها، نرم افزارها و... به کاملی حیوان حقیقی نیستند و به هیچ وجه جنبه آموزش علمی به صورت مستقیم ندارند و فقط در صورت استفاده از نمونه های حقیقی به عنوان نمونه های کمک آموزشی کاربرد دارند
در تمام دانشگاه های دنیا هم چنین است که به صورت کمک آموزشی استفاده می شوند و اصل آموزش با نمونه های حقیقی انجام می شود
علاوه بر این برای فیکس کردن نمونه ها هنوز هم همان روش های قدیمی کاربرد دارد فقط روش های جدیدتری مانند پلاستینیزیشن که آن هم تقریبا همان روش است و آسیب کمتری به استفاده کننده وارد می کند و ماندگاری بیشتری دارد نیز تا حدی استفاده می شوند
به هر حال اصل چه در انسان چه در حیوان همان است
و از همه مهمتر پزشکان و دامپزشکان در آینده باید روی حیوان واقعی کار کنند نه روی ماکت!
sok sok
|
-
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۸
0
0
............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
سلام صحبتهاتون کاملا صحیح هست.. اما بنظرم اول بایداموزش کافی وکار کردن رو موکت رو تمرین کنن... که وقتی گاو واقعی رو دیدن بدونن چی به چیه ومبتدی نباشن... پدر حیون زبون بسته در میاد
مجید
|
-
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
0
0
از حکیم مهر و به خصوص جناب آقای دکتر لطفی زاده ، مدیریت محترم این سایت خبری ، به خاطر انتشار این مطالب صحیح و دقیق و به خاطر طرفداری از حقوق حیوانات بی گناه ، بسیار سپاسگزارم و باید عرض کنم ، درج چنین مطالبی اگر مورد توجه اساتید و دانشجویان هم قرار بگیرد -که میگرد- نه تنها موجب ارتقا سطح کیفی آموزش های دامپزشکی در کشور می گردد بلکه حیوانات هم از این همه ظلم و رنج در امان خواهند ماند و همچنین اینکه ،انشاالله با توجه به چنین مطالب ارزشمند و نکات دقیق، دامپزشکانی تربیت خواهند شد که جان حیوانات برایشان ارزشمند و مهم است و به حیوان به چشم کالا نمی نگرند . به هر حال مجددا برای درج این مطلب ارزشمند سپاسگزارم و برای شما آرزوی بهترین ها را دارم .-دانشجوی دامپزشکی
دانشجو
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
0
آیا وقت آن نشده است که مبحث کامل استفاده آموزشی در طول یک ترم از عملیات توش رکتال در مامایی گاو به طور گرایشی فقط و فقط برای دانشجویان علاقمندی که می واقعا خواهند در زمینه تولیدمثل گاو کار بالینی در گاوداری ها فعالیت کنند، و پایان نامه دکترای عمومی آنها نیز در این زمینه است، ارایه شود؟

به خصوص که با به بازار آمدن دستگاه های سونوگرافی سبک و قابل حمل نیاز به تشخیص آبستنی در ماههای نخست بسیار کمتر شده است.
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
1
0
با سلام
من دانشجوی ترم 9 دامپزشکی هستم در مورد این موضوع باید بگم که هیچ یک از دانشجویان عاشق دست کردن در رکتوم گاو و یا اسب نیستند و البته باید بگم شاید شما از سر نفرت این روش رو یاد نگرفتید ولی من و حد اقل نیمی از دانشجویان یادگرفتیم ولی فرمایش شما هم در رابطه با ماکت خیلی خوبه و خیلی هم عالی اگر شرایط برای تمرین روی ماکت باشه و بعد از تمرین روی ماکت روی حیوان انجام بشه خیلی بهتر هست و دیگه حیوانات هم انقدر درد نمیکشند ولی هیچ وقت نمیشه حذف کرد نقش یاد گیری از روی حیوان زنده رو البته قبل از انجام هرگونه کاری که باعث درد در حیوان بشه از آرامبخش استفاده میشه فقط یک سوال باقی میمونه که چه موقع دانشجو با کیس زنده روبرو بشه و بتونه خودش رو به چالش بکشه و ببینه که آیا سواد داره یا نه و آیا عرضه ی انجام کار کلینیکی و جراحی و درمان و....... رو داره یا نه چون بعضی از افراد هستند که فقط روی کغذ بلدند و حتی نمیتونند یه تزریق ساده رو انجام بدند مورد داشتیم ترم 11 توانایی یه تزریق ساده رو نداشت به سگ تزریق واکسن به سگ خودم که برده بودم کلینیک دانشگاه که آخر من که خودم ترم 7 بودم تزریق رو انجام دادم و هیچ دردی هم نکشید سگم و حتی استرس هم نداشتم درکل دانشجو باید با حیوان زنده در ارتباط باشه و ترسش بریزه و نحوه ی رفتار با حیوانات رو یاد بگیره و البته حقوق اونها رو هم رعایت کنه ولی ای کاش که از ماکت هم استفاده میشد هم برای اساتید راحت تر بود هم برای دانشجویان هیچ وقت یادم نمیره برای درس آناتومی تا زانو توو برف بودیم و منتظر بودیم که نوبتمون برسه بریم داخل سالن و امتحان عملی رو بدیم هر دو نفر به دو نفر میرفتیم داخل سالن و 65 دانشجو هم بودیم یه نکته هم بگم که اساتید ما رعایت میکنند کسی حق توشه رکتال با یکمی هم ناخن رو نداره و ناخن های همه رو تک تک نگاه میکنه و حتی افرادی که دست بزرگی دارند بدنسازی میرند هم نمیزاره توشه کنند و بعد توشه کردن هر کسی دستکش رو با دقت نگاه میکنه که خون نیومده باشه
نظر شما
ادامه